loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

لوح فشرده نرم افزار آثار علامه فیض کاشانی (رحمه الله)

ناموجود، به من اطلاع بده notify me

اتّفاق همه علما بر فضیلت و تقدّم و مهارت مرحوم فیض در علوم مختلف، ما را از سخن گفتن در ستایش او، و به کارگیری الفاظ در مدح و تمجید وی بی نیاز می کند. محدّث متبحّر شیخ حرّ عاملی گفته است: محمّد بن مرتضی موسوم به محسن کاشانی دانشمندی فاضل، ماهر، حکیم، متکلّم، محدّث فقیه، محقّق، شاعر، ادیب و از میان نویسندگان همزمانش از حسن تألیف برخوردار بوده و دارای مصنّفاتی است. پس از شمردن تعدادی از تألیفات او می گوید: سیّد علی بن میرزا احمد در کتاب سلافه او را نام برده و از او ستایش بسیار کرده است. محدّث نوری گفته است: از جمله مشایخ و استادان علّامه مجلسی، عالم، فاضل، متبحّر، محدّث، عارف، حکیم مولی محسن بن شاه مرتضی بن شاه محمود مشهور به فیض کاشانی است. محدّث قمی پس از آن که او را به همان عناوینی که ذکر شد نام میبرد، می گوید: مرتبه او در فضل و ادب، جامعیّت و وسعت اطّلاع، زیبایی تعبیر، حسن نگارش و احاطه او به علوم معقول و منقول مشهورتر از آن است که بر کسی پوشیده باشد. علّامه امینی در الغدیر در ذکر احوال علم الهدی فرزند مؤلّف می گوید: او پسر محقّق فیض است همان کسی که پرچمدار فقه و حدیث، منبع فلسفه، معدن عرفان، کوه اخلاق و دریایی از علوم و معارف بود. او فرزند همین دانشمند یگانه ای است که زمانه کمتر مانند او را به خود دیده، و روزگار از آوردن نظیر او ناتوان است. محیط نرم افزار اهمیت و ویژگی های آثار فیض اهمیت و ویژگی های آثار فیض را از چند جهت می توان بررسی کرد که به اختصار به برخی از آنها می پردازیم:
الف) فارسی نویسی: در این دوره زمانی گرایش شدیدی به عربی نویسی بوجود می آید. بسیاری از بزرگان دینی، آثار فقهی، کلامی، تفسیری و حدیثی خویش را به زبان عربی می نویسند و بر آن مباهات می کنند. فیض و گروه اندکی از علمای این دوره چون مجلسی، قاضی سعید قمی، خوانساری (جمال الدین و حسین) در نشر فرهنگ شیعه به زبان فارسی اقدامات جدی به عمل آوردند. نثر فیض ساده و روان و خالی از صنایع لفظی و معنوی است. او در کنار رواج عقاید شیعی در میان توده مردم از این طریق خدمت قابل توجهی به زبان فارسی و سبک ساده نویسی این دوره می کند. بسیاری از رساله های او به فارسی است و از آثار فارسی آن می توان از کتاب ها و رساله های ذیل نام برد: آب زلال، مثنوی است که آن را در ضمن دو جرعه ساخته و قسمتی از آن خطاب به حضرت حق و پاره دیگر آن خطاب به نفس است؛ آداب الضیافه، منظومه ای است فارسی؛ آیینه شاهی که تلخیصی از کتاب ضیاء القلب خود او میباشد؛ ابواب الجنان در وجوب عینی نماز جمعه در هر زمان و آداب و فضیلت جماعت و آداب آن؛ الفت نامه در ترغیب مؤمنین بر اتحاد و الفت و محبت به یکدیگر؛ ترجمة الحج؛ ترجمة الزکوة؛ ترجمة الشریعة؛ ترجمة الصلوة؛ ترجمة الصیام؛ ترجمة الطهارة؛ ترجمة العقائد الدینیه؛ دیوان اشعار؛ معیار الساعات؛ شرح صدر؛ زاد السالک؛ المحاکمه؛ الانصاف؛ پاسخ به سؤالات اهل مولتان؛ مشواق.
ب) تعداد آثار فیض: سید نعمت اللّه جزائری بر این باور است که آثار و نگاشته های فیض کاشانی افزون بر دویست عنوان می باشد. امّا گروه دیگری از بزرگان آثار او را هشتاد عنوان بر شمرده اند. علم الهدی فرزند فیض در قصیده ای که در سال ۱۰۷۱ می سراید به سی و یک عنوان از نگاشته های پدرش اشاره می کند. اگر چه تاکنون در برخی از تولیدات نرم افزاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی همچون«جامع فقه اهل بیت» و «کتابخانه عرفان» و «نور الجنان» تعدادی از آثار علامه فیض کاشانی متناسب با موضوع آن نرمافراز عرضه شده است،اما با توجه به تعدد و تنوع عناوین آثار ایشان لازم بود نرم افزاری مستقل در خصوص آثار ایشان عرضه شود. تعدد نسخ خطی از آثار ایشان در کتابخانه های مختلف از یک سو و منحصر بودن برخی از آثار در نسخ خطی از سوی دیگر باعث شد تا در طراحی این نرم افزار قابلیت پشتیبانی و نمایش تصاویر نسخ خطی مورد توجه قرار گیرد. از ویژگی های برجسته این نرم افزار برقراری ارتباط بین تعدادی از کتب ارائه شده در آن است که به اختصار بیان می شود:
۱- کتب اربعه (کافی، من لا یحضره الفقیه، تهذیب و استبصار) و کتاب وافی: از آنجایی که مرحوم فیض مجموعه روایات گردآوری شده در کتب اربعه را با تبویبی جدید توضیح داده است، در قسمت«کتب مرتبط» این نرم افزار می توان ذیل هر روایت از کتب اربعه توضیحات آن را از کتاب وافی مشاهده کرد.
۲- احیاء العلوم و المحجة البیضاء: همانگونه که از نام کتاب برمی آید مرحوم فیض در المحجة البیضاء قصد تهذیب احیاء العلوم غزالی را دارد که در قسمت «کتب مرتبط» ارتباط بین اجزاء دو کتاب برقرار شده و می توان به وضوح تفاوت های این دو اثر را مشاهده کرد.
۳- مفاتیح الشرائع و مصایح الظلام: اگرچه شروح متعددی بر کتاب فقهی مفاتیح الشرایع فیض نگاشته شده ولی به علت منحصر بودن اکثر آنها در نسخ خطی و عدم وجود نسخه چاپی از آنها، در این برنامه فقط متن مفاتیح با شرح مرحوم وحید بهبهانی ارتباط داده شده است.
۴- المحجة البیضاء و راه روش: ترجمه کتاب محجة البیضاء با نام«راه روشن» در این نرم افزار وجود دارد که در قسمت «کتب مرتبط» می توان همزمان متن عربی محجة البیضاء و ترجمه آن را مشاهد کرد. همزمانی تهیه و تولید این نرم افزار با برگزاری کنگره علامه فیض کاشانی باعث شد تا علاوه بر کتب آماده شده، مجموعه کتب چاپی و همچنین نسخ خطی گردآوری شده از آثار فیض توسط کنگره (بیش از ۱۵۰ نسخه) نیز به این نرم افزار اضافه گردد.

فهرست:
• متن کامل ۵۸ عنوان کتاب در ۱۷۱ جلد، شامل: - ۴۴ عنوان از آثار علامه فیض کاشانی علیه الرحمه در ۱۰۳ جلد
• ۱۴ عنوان کتاب مرتبط با آثار مرحوم فیض کاشانی علیه الرحمه در ۶۸ جلد
• ۳۲ نسخه خطی مشتمل بر ۱۸ اثر چاپ نشده از فیض کاشانی علیه الرحمه
• ایجاد ارتباط بین کتاب ها، شرح ها و ترجمه های آنها، همچون:
– ارتباط قرآن کریم با «تفسیر الصافی» و «الاصفی فی تفسیر القرآن»
– ارتباط کتب اربعه (الکافی، تهذیب الاحکام، الاستبصار و من لایحضره الفقیه) با کتاب «الوافی»
– ارتباط کتاب «إحیاء علوم الدین» با «المحجه البیضاء فی تهذیب الإحیاء»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی