loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درصدی از «صندوق توسعه ملی» برای چاپ

یکشنبه 5 خرداد 1392

مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش بودجه نشر خبر داده و برآورد آن را از ۸۰ میلیون به ۱۰ میلیارد تومان افزایش دادند.

به گزارش فارس، پیش از بررسی بودجه سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها از نمایندگان مجلس درخواست کرده بود تا اعتبار تخصیص یافته به نشر را در دور آتی افزایش دهند؛ مجلس شورای اسلامی از هفته پیش وارد بخش هزینه‌ای بودجه شده و تا دوشنبه باید آن را به اتمام برساند از این رو مباحث بودجه در روند این روزها مهم تلقی می‌شوند.

اما با این حال، حرف و حدیث‌هایی مطرح شد و در نهایت روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز رضایت خود را از ردیف اختصاص یافته به نشر عنوان کرد.

حسینی در جریان نشست خبری کنگره صائب تبریزی عنوان کرده بود: «خوشبختانه با کمک و نظر مثبت اعضای کمیسیون فرهنگی و نیز اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ردیف بودجه نشر افزایش پیدا کرده است. بودجه ردیف نشر در سال گذشته ابتدا 110 میلیارد تومان بود که بعداً این رقم به 80 میلیارد تومان کاهش یافت. اما خوشبختانه بودجه ردیف نشر در سال 1392 به میزان تقریبا 100 درصد افزایش پیدا کرده است که این کار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، جای تقدیر و تشکر دارد.»

این اعتبار و بودجه نشر اختصاص به کتاب و مطبوعات دارد که این‌بار با توجه خاصی افزایشی صد در صدی را تجربه می‌کند. این موارد پس از گرانی کاغذ و به تبع آن اوج‌گیری قیمت کتاب شاید خوش آیندتر بنظر برسد و بتوانیم تصور روزهای شیرین با طعم بودجه را داشته باشیم.

ولی این سخنان وزیر ارشاد کافی بود تا مراجعات بعدی به سرپرست کنونی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سوق یابد، برای این مهم و درباره آمار جزئی‌تر گفت‌وگویی با علی اسماعیلی انجام دادیم.

علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این موضوع توضیح داد: کمیسون تلفیق مجلس شورای اسلامی 10 میلیارد را برای صنعت چاپ و نشر اختصاص داده است، اما به شکل رسمی هنوز موردی ابلاغ نشده، خبر این موضوع را دو سه هفته قبل طی پیگیری‌ها کسب کردیم، چرا که در پی افزایش بودیم و حقیقتا هم با افزایش مواجه شده است چرا که پیش از این بودجه 800 میلیون تومان بوده که در حال حاضر به 10 میلیارد تومان افزایش داشته است، اما اینکه از کمیسون تلفیق خارج شود، سپس ابلاغ و از دولت ارسال شود، زمانی می‌طلبد، اما ما رایزنی کردیم و پیشنهاد دادیم از «صندوق توسعه ملی» درصدی را به صنعت چاپ برای بحث‌های زیر ساختی تخصیص دهند اما متاسفانه هنوز این موضوع تصویب نشده است.

با توجه به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تایید سرپرست معاونت فرهنگی و ابراز امیدواری از این مصوبه، بنظر می‌رسد باید در انتظار روزهای خوب نشر، کتاب و مطبوعات باشیم.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط