loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

موضوع اسلام و جهانی شدن در نشستی بررسی می‌شود

دوشنبه 12 اسفند 1392

موضوع جهانی شدن از جمله موضوعاتی است که پژوهش درباره آن در رتبه‌های نخست پژوهش در جهان به حساب می‌آید. انتشار دائم کتب و مقالات پژوهشی فراوان یا برگزاری انواع همایش‌ها و نشست‌های علمی در این زمینه در سراسر جهان نشان از اهمیت این موضوع دارد.

در جامعه ما، عمده آثار علمی موجود در موضوع جهانی شدن ترجمه آثار غربی است و جالب است که عموم کتاب‌های ترجمه شده، به این پدیده جانب‌دارانه نگاه کرده و کمتر از نقدها و مخالفت‌های رایج در خود غرب و سایر نقاط جهان صحبت به میان آورده است.

در مقابل در جهان عرب که باید آن را قسمت مهمی از جهان اسلام به شمار آورد، به دلیل استعمار مستقیم توسط قدرت‌های غربی، توجه به این موضوع از ترجمه یک سویه آثار غربی گذشته و شاهد تالیف و نشر ده‌ها کتاب و صدها مقاله باکیفیت به ویژه با رویکرد انتقادی درباره جهانی شدن هستیم.

نظر به این‌که اسلام یک دین جهانی است و تلاش برای بسط و توسعه جهان اسلام بر همه مسلمانان یک فریضه محسوب می‌شود، استفاده از فرصت‌های موجود برای شکل‌گیری «جهانی شدن اسلامی» باشد مورد توجه ‌باشد و البته برای این منظور، لازم است بعد از محرز شدن امکان استفاده از فرصت‌های جهانی شدن مصطلح برای شکل‌گیری جهانی شدن اسلامی، وارد تبیین معنا و مبنای جهانی شدن اسلامی و تمایزات آن با جهانی شدن مصطلح شویم.

بدین منظور نشست اندیشه ای با موضوع اسلام و جهانی شدن که پیش نشست «همایش بزرگ بین المللی جایگاه و نقش دنیای اسلام در تحول هندسه قدرت جهان» است با سخنرانی حجت السلام والمسلمین رضا غلامی در سالن همایش‌های کانون اندیشه جوان برگزار می‌شود.

محورهای این نشست عبارتند از:

• جامعیت و کامل بودن دین اسلام؛

• ذاتی بودن جهان‏شمولی اسلام؛

• الهی و فطری بودن اسلام؛

• آزادی و درونی بودن تحوّل فردی و اجتماعی در اسلام؛

• وجوه تفاوت و تمایز جهانی بودن اسلام و جهانی شدن کنونی

رضا غلامی، نویسنده کتاب «اسلام و جهانی شدن: بررسی امکان جهانی شدن اسلامی در قرن 21» است که  این کتاب حاصل چند سال تحقیق وی در موضوع جهانی شدن است.

سؤال اصلی که غلامی در کتاب اسلام و جهانی شدن به آن پرداخته است، چیستی پدیده جهانی شدن و آثار آن و همچنین نسبت آن و آثارش با اسلام (در نظر و عمل) است. در واقع، نقطه تمرکز این پژوهش، اول شناسایی ماهیت جهانی شدن مصطلح و عوارض آن و در مرحله بعد کشف رابطه آن و عوارضش با اسلام در ساحت اندیشه و عمل است. با این حال، این تحقیق سؤالات فرعی متعددی نیز دارد که تلاش کرده پاسخ آن‌ها را در خلال مباحث یا در بخش‌های اختصاصی پیدا کند. مهم‌ترین این سؤالات، حول امکان شکل‌گیری «جهانی شدن اسلامی» با استفاده از فرصت‌های ناشی از جهانی شدن مصطلح و همچنین چیستی جهانی شدن اسلامی، تفاوت آن با جهانی شدن مصطلح و نسبت جهانی شدن اسلامی قبل از ظهور حضرت مهدی (عج) و جهانی شدن اسلامی بعد از ظهور مهدی موعود (عج) است. علاوه بر این، این پژوهش به عنوان یک سؤال فرعی، درصدد شناسایی نقاط قوت و ضعف جهان اسلام در مواجهه با جهانی شدن و در ادامه به دنبال یافتن مجموعه‌ای از راهبردهای کلان برای مواجهه فعال و مبتکرانه با فرصت‌ها و تهدیدهای جهانی شدن مصطلح است که البته در مواجهه با فرصت‌ها، راهبردهای شکل‌گیری جهانی شدن اسلامی قبل از ظهور مورد عنایت ویژه قرار گرفته است.

نشست هم اندیشی با موضوع «اسلام و جهانی شدن» سه‌شنبه 13 اسفند ساعت 14 الی 16 در سالن همایش‌های کانون اندیشه جوان به نشانی، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان وصال شیرازی، خیابان بهنام، پلاک 19 برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط