loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مفهوم شناسی علم و یقین

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 16282 10003022
50,000 45,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

برخی واژه ها و مفاهیم، در دانش های مختلف، دارای معانی و کاربردهای متفاوت اند و این تفاوت معناشناختی، گاهی موجب برداشت های نادرست، تفسیر به رأی و مغالطه می شود.

از جمله مفاهیم پرکاربرد در گفتارها و نوشتارهای علمی و غیرعلمی، مفهوم «علم» و «یقین» است. کاربرد اینگونه مفاهیم در سطح مکالمات روزمره و گفتارهای غیرعلمی، چندان مشکل و پیچیده نیست؛ اما در ساحت های تخصصی و در برخی دانش ها، دارای معنا و مفهومی متفاوت بوده و کاربردی متنوع دارد.
مسئله علم و یقین، از جهات مختلفی قابل بحث و بررسی است که از لحاظ حکایتگری، واقع نمایی، ارزش و ... در دانشی به نام «معرفت شناسی» مورد بررسی و پژوهش قرار می گیرد. به عبارت دیگر، بیشترین بحث درباره علم و معرفت به حوزه معرفت شناسی اختصاص دارد؛ اما از آنجا که بحث از علم و معرفت، دارای ساحت ها و حوزه های مختلفی است که در دانش های مختلف و با رویکردهای متفاوت به آن پرداخته می شود؛ نظیر رویکرد وجودشناختی(فیلسوفانه)، عرفانی، جامعه شناختی، روان شناختی و ...؛ از این رو در کتاب مفهوم شناسی علم و یقین، به حقیقت علم و یقین در ساحت ها و رویکردهای مختلف پرداخته شده است.

دو مقوله علم و یقین در عین قرابت و ارتباط نزدیکی که با یکدیگر دارند، در این کتاب به صورت مجزا و مستقل از هم بررسی می شوند؛ زیرا از جهاتی تفاوت های فراوانی با هم دارند. تفاوت در معنا و مفهوم و تفاوت در کاربرد و انواع و اقسام آن در دانش های مختلف، اقتضا می کند که هریک به صورت جدا و تفصیلی بحث شوند؛ برای نمونه، در قرآن و روایات، مفوم یقین با علم، تفاوت زیادی داشته و گاه مسئله یقین، جنبه اخلاقی و مقام معنوی پیدا می کند و تنها یک مفهوم روان شناختی یا معرفت شناختی صرف نیست.

کتاب مفهوم شناسی علم و یقین در چهار فصل سامان یافته است: فصل اول معناشناسی علم نام دارد. فصل دوم به موضوع معرفت شناسی و علوم مرتبط می پردازد. فصل سوم به حقیقت علم در علوم مختلف و فصل چهارم به معناشناسی یقین می پردازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما