loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چکیده ای از اندیشه های بنیادین اسلامی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 16306 10003022
70,000 63,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب برگرفته از مجموعه سخنرانی های استاد در کشور لبنان است که به زبان عربی ایراد شده و به قلم آقای حسین علی عربی به فارسی ترجمه و به دست آقای محمدمهدی نادری قمی به صورت کتاب تدوین یافته است.
این سخنرانی ها در مهرماه 1378 در لبنان و در جمع گروهی از فرهیختگان ایراد گردیده و حاوی گزیده ای از مباحث هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی، فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست است، که بنیادهای معارف اسلامی را تشکیل می دهند. تفصیل این مباحث شش گانه در مجموعه ای با نام سلسله دروس اندیشه های بنیادین اسلامی، به سعی شاگردان استاد در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله) نگاشته است، و انتشارات مؤسسه چاپ و نشر آن را بر عهده گرفته است.
البته چند سخنرانی متفرقه نیز در مجامع عمومی لبنان ایراد شده که به ضمیمه سخنرانی های فوق در کتاب آمده است. با این ترتیب سخنرانی های مندرج در کتاب به صورت پانزده گفتار تدوین شده که یازده گفتار آن، سخنرانی های استاد در مورد اندیشه های بنیادین اسلام است و چهار گفتار برگرفته از سخنرانی های ایشان در مجامع عمومی مردم می باشد. عناوین این گفتارها از قرار ذیل است:
گفتار نخست: نقش اساسی برخی معارف در تکامل انسان;
گفتار دوم: مروری بر برخی مبانی معرفت شناسی;
گفتار سوم: معرفت دینی و پلورالیسم;
گفتار چهارم: اعتباری یا حقیقی بودن ارزش های اخلاقی;
گفتار پنجم: عقل و دین;
گفتار ششم: کمال نهایی انسان و موانع آن;
گفتار هفتم: افراط و تفریط ها در تعیین مسیر کمال انسان;
گفتار هشتم: تأملی در ارزش اخلاقی و ارزش حقوقی;
گفتارنهم: مقایسه ای میان برخی مبانی فکری اسلام و غرب;
گفتار دهم: نظام سیاسی و حکومت از منظر اسلام و غرب;
گفتار یازدهم: چکیده ده گفتار پیشین.
عناوین گفتارهای ضمیمه از این قرار است:
گفتار دوازدهم: نعمت انقلاب اسلامی و وظیفه شکرگزاری;
گفتار سیزدهم: دو پرسش در باب سکولاریسم و ثبات و تغیّر در دین;
گفتار چهاردهم: چند تفاوت اساسی فرهنگ اسلام و غرب;
گفتار پانزدهم: جهاد فرهنگی.
یازده گفتار از این مجموعه که توسط استاد به عربی ایراد شده، توسط جمعیة المعارف الاسلامیة الثقافیه گردآوری و تنظیم شده و با نام اصول المعارف الانسانیه در سال 1422 قمری چاپ و منتشر گردید.
مطالعه این کتاب موجز و گویا به کسانی که علاقه مند آشنایی با اندیشه های بنیادین اسلامی هستند، ولی فرصت کافی برای مطالعه کتاب های تخصصی و مفصل در این زمینه را ندارند، توصیه می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما