loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رساله مصور - جلد دوم: مجموعه کامل مسائل و استفتائات پیرامون احکام نماز، مسجد و روزه

مجموعه کامل مسائل و استفتائات پیرامون احکام نماز، مسجد و روزه با توضیحات تصویر، جدول و اینفوگرافی طبق آخرین فتاوای هفت تن از مراجع تقلید

5 (1)

ناشر موسسه فرهنگی - هنری اطلس تاریخ شیعه

گردآورنده کتاب ابوالفضل بنایی

تحقیق و تنظیم کتاب کانون نشر احکام

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 347

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

این کتاب مجموعه کامل مسائل و استفتائات پیرامون احکام نماز، مسجد و روزه با توضیحات تصویر، جدول و اینفوگرافی طبق آخرین فتاوای هفت تن از مراجع تقلید می باشد.

ویژگی های کتاب

1. انطباق با نظر هفت مرجع

در تنظیم این کتاب، فتاوا و نظرات هفت تن از مراجع بزرگوار تقلید آمده است که به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

آیت الله العظمی امام خمینی (ره)

آیت الله العظمی بهجت (ره)

آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی)

آیت الله العظمی سبحانی (مدظله العالی)

آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی)

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی)

آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی)

توجه: در متن کتاب، تنها اسامی مراجع بزرگوار به اختصار آمده است؛ بدین وسیله از ساحت آن بزرگواران پوزش می خواهیم و از درگاه خدای بزرگ برایشان، دوام سعادت را مسألت می کنیم.

2. متن اصلی

در مواردی که نظر حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در منابع و استفتائات موجود بوده، متن اصلی را طبق فتاوای ایشان آورده ایم.

3. تفاوت فتاوا

در مواردی که نظر برخی از مراجع، با دیگران متفاوت بوده، نام ایشان به صورت جداگانه در متن آمده است؛ همچنین به دلیل نیامدن فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله العالی) در «توضیح المسائل ده مرجع»، نشانی توضیح المسائل و دیگر کتابهای فتوایی ایشان را جداگانه در پانوشت آورده ایم.

توجه: در مواردی که به «توضیح المسائل ده مرجع» و منابع کمتری بسنده شده، به جهت کافی بودن سَند و پاسخگویی کامل به مسئله یا استفتا میباشد و مطابق نظر همة مراجع است.

در مواردی که منابع متعددی از مراجع محترم در ادامه «توضیح المسائل ده مرجع» یا «العروة الوثقی مع تعلیقات» آمده، به جهت پاسخ گویی به سایر جزئیات مسئله و ارائه مطالب تکمیلی و غنای مستندات می باشد.

4. بهره وری از منابع دست اول

اساس کار گروه، بررسی دقیق منابع دستِ اولِ فارسی و عربی بوده که مورد تأیید دفاتر مراجع است؛ اعم از توضیح المسائل، استفتائات جدید، استفتائات موجود در پایگاه های اطلاع رسانی مراجع، استفتائات کتبی موجود در بایگانی مؤسسه اطلس تاریخ شیعه و حواشی مراجع محترم بر عروة الوثقی و منهاج الصالحین و وسیلة النجاة.

5. غنی سازی مسائل و استفتائات

بر آن بوده ایم که در مسائل مورد نیاز مکلفین عزیز، به ویژه پاسخ به پرسشهای نو و مورد نیاز آنان، نظرات همة مراجع گردآوری شود. از این رو در این مجموعه بیش از 4000 استفتای جدید آمده است.

6. ارائه موضوعات جدید و متنوّع فقهی

پرداختن به احکام و مسائل ضروری و مورد نیاز برخی قشرها، مانند نوجوانان، جوانان، دانشجویان، ورزشکاران، پزشکان، بیماران، و بازیگران و ... از موارد تحقیق شده است.

یادآوری می شود که در این کتاب سعی شده بیش تر به بیان احکام تکلیفی «واجب و حرام» و احکام وضعی «باطل و صحیح» بسنده شود.

7. روان سازی متن

روزآمدسازی واژه ها و یادکردهای فقهی، حذف اصطلاحات نامتعارف و استفاده از چارچوب های گوناگون با عنوان «توجّه»، «نکته» و «پرسش» برای توضیح برخی واژه ها و آشنایی مخاطب با برخی مصادیق احکام، از نکات در خورِ توجّه در این طرح است که برای نخستین بار صورت می گیرد.

8. استفاده از داستان های اخلاقی، دانستنی ها و نکته های آموزنده و علمی

گاه متناسب با موضوع، داستان یا نکته ای خواندنی از زندگی اهل بیت و علمای ربّانی با عنوان «بیاموزیم»، همچنین حکمت و چرایی برخی از احکام یا نکته های آموزنده اخلاقی، نیز یاد سپاری هایی برای پیشگیری از وسوسه در احکام آمده که به تشویق و راهنمایی خواننده می پردازد.

9. ارائه قانون کلّی

در موردی که حکم فقهی را میتوان به گونة قاعده ای کلی بیان کرد، مسأله را با عنوان «قانون کلی» در کادر آورده ایم تا خواننده در موارد مشابه بتواند به آن مراجعه کند.

10. تصاویر و نقاشی های آموزشی

از نوآوری ها و جاذبه های قابل توجه در این طرح، بهره وری از تصاویر و نقاشی های آموزشی دقیق و کارشناسی شده در کنار متن است.

11. طرّاحی شایسته

امروزه توجّه به جذّابیت های بصری و هنری در کنار متن و گزاره های کتاب، از نکات بسیار مهم در آموزش، به ویژه ایجاد انگیزه برای مطالعه به شمار میرود؛ از این رو «مؤسسة اطلس تاریخ شیعه» با بهره گیری از افراد خلاّق، استفاده از جاذبه ها و طرحهای هنری را در دستور کار، از جمله کتاب حاضر قرار داده است.

12. پیوندها

به کار گیری پیوندها و ارجاعات مناسب که مخاطب می تواند برای دیگر پرسش های خود در موضوع مورد نظر، به سایر بخش های این مجموعه مراجعه کند.

13. چکیده

خلاصه ای از مطالب هر بخش در جمله هایی کوتاه و روان، نیز خلاصه ای از فتاوای مورد اتفاق همه مراجع ارائه شده است.

14. اصطلاح نامه احکام

در پایان هر جلد، فصلی جداگانه در شرح کوتاهِ اصطلاحات فقهی آمده است که در این کتاب شرح تعدادی از آنها را مشاهده خواهید کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما