loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

به سوی یک دین جهانی: گزارش تحلیلی پنجمین اجلاس پارلمان ادیان جهان در ملبورن استرالیا

ناشر صهبای یقین

نویسنده حمیدرضا مظاهری سیف

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 320

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

این نوشتار گزارشی توصیفی و تحلیلی از پنجمین اجلاس پارلمان جهانی ادریان در ملیورن استرالیا است. در این گزارش، زمینه ها و علل شکل گیری نهاد پارلمان ادیان، چگونگی تطورات و مراحل تکوین و تکامل آن و آثار و پیامدهایی که در جامعه بین الملل داشته است و نیز تحلیل و بررسی عوامل و رویدادهای موثر بر آن را بررسی می کنیم.

دانش و بصیرتی که با تحلیل تاریخچه پارلمان ادیان جهان به دست می آید به ما کمک می کند که فرصت ها و تهدیدهای آن را هوشیارانه بشناسیم و نسبت هوشمندانه ای با آن برقرار کنیم. این موضوع برای پیروان تمتم ادیان که به این پارلمان فراخوانده می شوند بسیار مهم است و برای مسلمانان و به ویژه جمهوری اسلامی ایران به عللی که گفته خواهد شد، اهمیت بیشتری دارد.
گذشته از این در تحقیق و تحلیل پیش رو برنامه ریزی هایی که برای دامن زدن به مسائل دینی و بین الادیان صورت می گیرد، تا حدودی شناخته می شود و زوایای پنهانی از معنویت گرایی معاصر آشکار می گردد.

مسیر طبیعی مردم جهان به سوی دین بود و نیروی حاکم در تمدن جدید گزینه بازگشت به دین را انتخاب کرد. اما نه تنها بقا بلکه تحکیم شالوده های قدرت نیز با بازگشت به دین تامین می شد. دانش و تکنولوژی جدید زمینه های یک حکومت جهانی را فراهم کرده بود، اما تنوع فذهنگی مردمان جهان، تحقق یک حکومت جهانی و شکل گیری یک ابرقدرت جهانی را دشوار می ساخت. توفیق یک حکومت به مقبولیت آن از سوی مردم بستگی داردو باورها و ارزش های مردم نقش تعیین کننده ای در مقبولیت حکومت ها ایفا می کندو از همین جاست که اهمیت وجود یک دین جهانی که مجموعه ای از باورها و ارزش های هماهنگ را برای مردم جهان ارائه دهد، آشکار و برجسته می شود.برای ایجاد یک حکومت جهانی باید نظام ارزشی جهانی ایجاد شود و این نظام ارزشی با وجود یک دین امکان پذیر است. اگر دینی جهانی و هماهنگ با ارزش های نظام سرمایه داری به وجود می آمد، آنگاه نظم نوین جهانی بر اساس تمدن لیبرال سرمایه داری امکان پذیر بود و قدرتمندان برای اجرای این طرح هرگز از پا ننشستند...

در دین جدید، اعتقادات نوع اول به نام بداخلاقی و تعصب ورزی بدون ملاحظات حقیقی کنار گذاشته شد و اعتقادات نوع دوم با نام های گوناگون و چهره ای آرام بخش و آراسته به ارزش های اخلاقی (نظیر بردباری، انعطاف پذیری و نرمش، تسلیم سرنوشت شدن و ...) مورد توجه قرار گرفت؛ بدین ترتیب محتوای دین جدید پر از اخلاقیات و باورهای اخلاقی است.
طرح کم رنگ کردن اعتقادات و فروکاهیدن ارزش آن ها در حوزه آموزه های دینی، با تأکید بر اخلاقیات مشترک ادیان موفق می شد؛ چون تأکید بر این مشترکات و گفت وگو درباره آن ها به تدریج اعتقادات را کم اهمیت نموده و «درجه دوم انگاری» آن ها می شود؛ به خصوص انگیزه های محبت، احترام و خیرخواهی، شور و هیجان زیادی را برای تأکید بر اخلاقیات مشترک ادیان و چشم پوشی از اعتقادات به وجود می آورد. این طرح با تکیه بر مشترکات اخلاقی ادیان، به خوبی برای تداوم سلطه در ابعاد جهانی زمینه سازی می کرد و مردم جهان را برای این که شهروندانی معنوی، آرام، خوش اخلاق، سربه زیر و فرمانبردار برای دهکده جهانی باشند، آماده می ساخت.

صفحات 118 و 119
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما