loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «۴۶ پرسش و پاسخ درباره حضرت محمد (ص) و پیامبران» منتشر شد

انتشارات مرتبط : قدیانی

کتاب «۴۶ پرسش و پاسخ درباره حضرت محمد (ص) و پیامبران» نوشته حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری از سوی نشر قدیانی منتشر و روانه بازار نشر شد.

سه‌شنبه 17 تیر 1393

به تازگی کتابی تحت عنوان «46 پرسش و پاسخ درباره حضرت محمد (ص) و پیامبران» از سوی نشر قدیانی برای مخاطبان نوجوان و جوان منتشر شده است که این کتاب دربردارنده 4 بخش نظیر «پرسش های کلی»، «حضرت محمد (ص)»، «پیامبرهای دیگر» و «پرسش های دیگر» است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده کتاب «46 پرسش و پاسخ درباره حضرت محمد (ص) و پیامبران» در این اثر تلاش دارد تا مخاطبان را با شخصیت پیامبر (ص) و سیره ایشان آشنا کرده و به برخی از سوالات و شبهاتی که درباره ایشان یا سایر پیامبران وجود دارد، پاسخ دهد که در ذیل به بخشی از آن پرداخته شده است.

* آیا همسران پیامبر (ص) هم جزء اهل بیت آن حضرت هستند؟

رسول خدا (ص)، بارها و بارها اهل بیت خود را به مردم معرفی کرد و هیچ گاه از همسرانش به عنوان اهل بیت خود نام نبرد. پیامبر (ص) حتی در برخی از موارد، صریحاً به همسران خود می گفت که آنها جزء اهل بیت (ع) حضرت نیستند. در احادیث فراوانی که از رسول خدا (ص) به دست ما رسیده و در منابع گوناگون شیعه و سنی هم آمده، پیامبر روشن کرده است که اهل بیت او، امام علی (ع)، فاطمه (س)، حسن (ع) و حسین (ع) هستند.

«ام سلمه _ یکی از همسران پیامبر (ص)_ می گوید، «فاطمه (س) غذایی پخت و برای پدرش رسول الله آورد. پیامبر (ص) فرمود: همسرت علی و دو فرزندت حسن و حسین (ع) را هم صدا کن». فاطمه (س) رفت و انها را هم آورد. انها غذا را دسته جمعی خوردند و سپس پیامبر عبایش را روی سر آنها انداخت و گفت: «خدایا! اینان اهل بیت من هستند. پس تو پلیدی را از آنها دور کن و از هر نوع آلودگی، پاکشان گردان. «در همین زمان بود که آیه تطهیر (آیه 33 سوره احزاب) در ستایش از اهل بیت (ع) نازل شد.

من به پیامبر (ص) گفتم، «ای رسول خدا! آیا من هم جزء اهل بیت تو هستم/ رسول خدا (ص) فرمود، «تو هم بر خیر و نیکی هستی (ولی جزء اهلی بیت (ع) به شمار نمی آیی)».

 

 

* چرا پیامبر (ص) همسران متعددی گرفت؟

دربخشی دیگر از کتاب «46 پرسش و پاسخ درباره حضرت محمد (ص) و پیامبران» در پاسخ به این پرسش «چرا پیامبر (ص) همسران متعددی گرفت؟ آیا این کار نشانه هوس بازی نیست؟»، می خوانیم:

الف) تا زمانی که حضرت خدیجه (س) زنده بود، پیامبر (ص) همسر دیگری نگرفت. حضرت خدیجه (س) در سال دهم بعثت از دنیا رفت در حالی که تقریباً 25 سال با پیامبر (ص) زندگی کرده بود. پس پیامبر در یک دوره طولانی از عمرش_ تقریباً تا پنجاه سالگی_ فقط یک همسر داشت. اگر پیامبر (ص) آدم هوس بازی بود، آیا بهتر نبود که در همان دوران جوانی و حداکثر بین چهل الی پنجاه سالگی مجدداً ازدواج می کرد؟

ب) در آغاز بعثت، کافرها به پیامبر (ص) گفتند که هر کدام از زن ها را که بخواهد به همسری او درمی آوردند ولی در عوض پیامبر باید دست از دینش برمی داشت. پیامبر، این پیشنهاد وسوسه انگیز را نپذیرفت و آن را با قاطعیت رد کرد. آیا ایین خود نشان نمی دهد که پیامبر (ص) به دنبال هوس های معمولی نبود؟

پ) بسیاری از زن هایی که به عقد پیامبر (ص) در آمدند، از نظر سنی، مسن بودند؛ مثلاً «زینب بنت جحش» در زمان ازدواج با پیامبر (ص) پنجاه سال داشت. اگر پیامبر (ص) به دنبال هوس بازی بود، آیا بهتر نبود که با زن های جوان تری ازدواج می کرد؟

ت) هر کدام از ازدواج های پیامبر (ص) دلیلی داشت. برخی از زن هایی که پیامبر (ص) با انها ازدواج می کرد، بیوه زن هایی بودند که نیاز به حمایت داشتند، مثلاً «زینب بنت خریمه» همسر یکی از شهدای جنگ احد بود که برای در امان ماندن از حوادث روزگار، رسول خدا (ص) با او ازدواج کرد و او را تحت حمایت خود قرار داد. اگر پیامبر در پی هوس رانی بود، به جای ازدواج با بیوه زن ها، به سراغ دخترهای جوان می رفت.

بعضی از ازدواج های پیامبر (ص) هم دلایل سیاسی داشت. در جامعه آن روز، مردم به ارتباطات خویشاوندی اهمیت زیادی می دادند. وقتی پیامبر (ص) از یک قبیله همسری می گرفت، افراد آن قبیله به اسلام نزدیک تر می شدند و با این دین نوپا بیشتر همکاری می کردند، به عنوان مثال، پس از ازدواج پیامبر (ص) با «جویره (دختر رئیس قبیله بنی مصطلق) پدر و برادرهای او مسلمان شدند و به دنبال آنها هم عده زیادی از قبیله بنی مصطلق اسلام آوردند.

در هر حال پیامبر (ص) در بیشتر عمر خود فقط یک همسر داشت. ازدواج های بعدی اش هم هر کدام دلیل ویژه ای داشتند و در هیچ مرحله ای از زندگی حضرت، نشانه ای از هوس بازی دیده نمی شود.

گفتنی است، انتشارات «قدیانی» کتاب کتاب «46 پرسش و پاسخ درباره حضرت محمد (ص) و پیامبران» را در 76 صفحه و با قیمت 6000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط