loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی به جدیدترین آثار آیت الله مصباح یزدی در نمایشگاه قرآن

انتشارات مرتبط : انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

«سیمای سرافرازان»، «صهبای حضور» و کتاب دو جلدی «رساترین دادخواهی و روشنگری» از جدیدترین کتاب های آیت الله محمدتقی مصباح یزدی است که توسط موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم عرضه شده است.

پنجشنبه 19 تیر 1393

غرفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، جدیدترین آثار آیت الله محمدتقی مصباح یزدی را در اختیار عموم مردم قرار داده است که در این گزارش نگاهی مختصر به برخی از این آثار داریم.

سیمای سرافرازان
کتاب «سیمای سرافرازان» که جلد نخست آن در نمایشگاه قرآن عرضه شده، شامل مجموعه سخنرانی های آیت الله مصباح یزدی است که در آن به ترسیم ویژگی های شیعیان واقعی و مؤمنان راستین به عنوان نمونه های عینی و الگوهای شایسته بندگی خداوند می پردازد.

از میان گفتارهای 29 گانه این کتاب، 8 گفتار آغازین آن به بررسی روایاتی درباره خصلت ها و ویژگی های مؤمنان و شیعیان واقعی می پردازد. سرفصل هایی چون نقش ایمان و کفر در سعادت و شقاوت انسان، انگیزه های ادعای ایمان و اسلام، ضرورت گسترش آموزه های اهل بیت علیهم السلام در جامعه، راه رهایی از تباهی و فساد، ضرورت رسیدگی شیعیان به یکدیگر و ... عمده ترین مباحث این بخش از کتاب است.

در گفتارهای بعد نیز، بخش اول از خطبه امیر مؤمنان علیه السلام درباره ویژگی ها و نشانه های شیعیان و پرهیزکاران ــ معروف به خطبه متقین ــ براساس روایت نوف بکالی شرح و تبیین می شود.

سرفصل هایی چون ویژگی های مهم شیعه واقعی، بازشناسی عرفان حقیقی از عرفان کاذب، بازشناسی رابطه دین و اخلاق، جایگاه راستگویی و درست کرداری در معارف اسلامی، شکوه عبادت و بندگی نزد شیعیان، شیعیان واقعی و مشاهده فراسوی دنیا، و برنامه های روزانه و شبانه شیعیان از جمله مباحثی است که در بخش دوم این کتاب شرح و توضیح داده شده است.

رساترین دادخواهی و روشنگری
کتاب دو جلدی «رساترین دادخواهی و روشنگری» از دیگر آثار جدید آیت الله مصباح یزدی در این نمایشگاه است که به شرح خطبه فدکیه که حضرت زهرا (س) در بستر بیماری ایراد فرموده است، می پردازد.

این کتاب شرح و تفسیر معارف بلند این خطبه به بیان آیت الله مصباح یزدی طی 56 جلسه سخنرانی در محل دفتر مقام معظم رهبری است. جلد اول این کتاب که سال گذشته منتشر شد، پس از بیان مقدمه ای مفصل در زمینه وحدت و اختلاف و فلسفه ایراد خطبه فدکیه، در سه بخش با عناوین خداشناسی فاطمه، راه و راهنماشناسی فاطمه و قرآن شناسی فاطمه ـ سلام الله علیها ـ تنظیم شده است.

جلد دوم این کتاب نیز که به تازگی منتشر شده، در پنج بخش با عناوین آسیب شناسی جامعه اسلامی پس از درگذشت پیامبر صلی الله علیه و آله، احتجاج های فاطمه سلام الله علیها، سخن فاطمه علیهاالسلام با گروه انصار، پاسخ ابوبکر به احتجاج فاطمه سلام الله علیها و اتمام حجت آن حضرت و دفاع فاطمه سلام الله علیها از ولایت در بستر بیماری، سامان یافته است.

صهبای حضور
کتاب «صهبای حضور» شرح و تفسیری است از آیت الله مصباح یزدی بر دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه که توسط حجت الاسلام اسدالله طوسی در 27 جلسه تدوین و نگارش یافته است.

دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه دعای سیدالساجدین امام زین العابدین علیه السلام به مناسبت ورود به ماه مبارک رمضان است. آن حضرت این دعا را به صورتی بسیار زیبا و با ترتیبی منطقی و جالب با حمد و ستایش الهی آغاز فرموده و سپس، ضمن بیان معارفی بلند مرتبه در فقرات جداگانه ــ که هر یک با صلوات آغاز می شود ــ از خدای متعال درخواست هایی کرده اند.

از جمله مباحث مطرح در این کتاب می توان به حقیقت حمد و شکر و تفاوت این دو؛ بیان عنایت خداوند به شاکران؛ اشتباه اصلی و عامل سقوط شیطان که عامل عمده بدبختی ها و گرفتاری های آدمی نیز هست؛ مفهوم «اطاعت» و «عبادت»؛ حقیقت و هدف عبادت با اشاره به ارتباط دوسویه بنده و خداوند و اهمیت فوق العاده عبادت شبانه؛ هدایت بشر با تأکید بر هدایت عام و خاص و اشاره به ماه رمضان به عنوان یکی از راه های هدایت بشر و از این دست اشاره کرد.

همچنین با توجه به محوریت صلوات در این دعا در کنار حمد و ستایش خداوند، یک بخش از این کتاب به اهمیت صلوات بر پیامبر و اهل بیت ایشان صلوات الله علیهم اجمعین و شئون وجودی آنان اختصاص داده شده است.

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا 22 تیر ماه از ساعت 18 تا 24 در محل باغ موزه دفاع مقدس واقع در تهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، میزبان قرآن دوستان و پژوهشگران خواهد بود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط