loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آقای اشغالگر لطفا مزاحم نشوید/ تا آزادی قدس، توقف ممنوع!

انتشارات مرتبط : قبله اول

کتاب «بگذار رودهای جهان از پیراهنم بگذرند» مجموعه عاشقانه هایی برای فلسطین است که به همراه نقاشی های کودکان و نوجوانان توسط انتشارات قبله اول و جمعیت دفاع از ملت فلسطین منتشر شده است. اکثر نقاشی های چاپ شده در این کتاب تخت و یک بعدی هستند و فضای حاکم بر آن رنگ های سیاه و تاریکند و این مساله نشان دهنده غم، اندوه و ترس نهفته در وجود این کودکان است.

شنبه 4 مرداد 1393

با گذشت بیش از شصت سال از تشکیل دولت غاصب صهیونیستی در سرزمین های متعلق به مردم فلسطین، وجدان های بیدار همواره نسبت به جنایت های این رژیم واکنش نشان داده اند. این روزها نیز همزمان با جنایت غزه، رسانه ها به ثبت و ضبط آنچه در این سرزمین رخ می دهد می پردازند. خبرگزاری کتاب ایران به این بهانه یکی از کتاب های منتشر شده با موضوع فلسطین را معرفی می کند. کتاب «بگذار رودهای جهان از پیراهنم بگذرند» به روایت عاشقانه های مردم فلسطین می پردازد؛ کتابی که با گذشت چند سال از انتشار آن و با توجه به نگاه خاصی که از زاویه دید یک کودک به جنگ دارد هنوز آن طور که باید مورد توجه رسانه ها قرار نگرفته است.

نامه ای از فلسطین
کتاب «بگذار رودهای جهان از پیراهنم بگذرند» مجموعه عاشقانه هایی برای فلسطین به همراه نقاشی های کودکان و نوجوانان است. این مجموعه نوشته اسماعیل فیروزی است و ترجمه عربی آن را اسماعیل زنجانی و ترجمه انگلیسی آن را محمدرضا افشار انجام داده است.کتاب یاد شده در انتشارات قبله اول و با همکاری جمعیت دفاع از ملت فلسطین منتشر شده و دربرگیرنده فصل هایی با عناوین «برسد به دست خدا»، «دفتر نقاشی ام»، «سرزمین من است»، «شناسنامه های سنگی»، «کبوتر و تفنگ»، «توقف ممنوع»، «نامه ای از فلسطین»، «سایه زخمی»، «کبوتران سپید دلتنگی» و «رودها و شهیدان» تشکیل شده  است.

این کتاب با نقاشی های کودکان و نوجوانان، به موضوع جنگ در فلسطین پرداخته است. این نقاشی ها تخت و یک بعدی هستند و فضای حاکم بر آن رنگ های سیاه و تاریک اند و این مساله نشان دهنده غم، اندوه و ترس نهفته در وجود این کودکان است؛ رنگی که با تاریکی و ترس از ناشناخته ها ارتباط دارد و اینها همه تاثیرات زندگی در سرزمینی است که در آن ظلم به مردم حرف اصلی را می زند.

ببخشید آقای دبیر کل!

اولین نقاشی از این کتاب که برای دبیر کل سازمان ملل کشیده شده تصویر شهادت یک زن را نشان می دهد که موجب اندوه فرزندانش شده است. عناصر اصلی این نقاشی را تصویری از تانک و نارنجک تشکیل می دهند که موجب ترس و وحشت کودکان و فرار آنها شده و در مقابل تصویری از بی رحمی سربازان صهیونیست دیده می شود که با لبی خندان در حال ترساندن این کودکان هستند.

در پیامی که این نقاشی خطاب به دبیرکل سازملل دارد آمده است: آقای دبیرکل!

ببخشید... فقط چند دقیقه... فقط چند دقیقه نقاشی های ما را نگاه کنید. این اولی را محمد رضا نه ساله از قم کشیده. این یکی را هم ... می بینید، آقای دبیرکل! این نقاشی ها آخرین اخبار فلسطین اند. صدای گلوله ها را می شنوید؟ ناله ها را چطور؟ آه مواظب باشید! چند قطره خون آن شهید کوچک پیراهنتان را خونی کرد. کجا می روید، آقای دبیر کل؟ صبر کنید...

 

آقای اشغالگر لطفا مزاحم نشوید

یکی دیگر از نقاشی های این کتاب «مزاحم» نام دارد در آن خطاب به صهیونست ها آمده است: آقای اشغالگر! آقای صهیونیست! یادتان باشد سرزمینم قلب من است و قلبم سرزمین من.
چگونه می خواهید سرزمینم را اشغال کنید، وقتی قلبم می تپد؟چگونه می خواهید قلبم را از من جدا کنید، وقتی در برابر سرزمین قلب من نقطه کوچکی هم نیستید؟! آقای اشغالگر لطفا مزاحم نشوید.


تا آزادی قدس، توقف ممنوع!
خون، ترس، شهادت و جنایت موضوع اصلی تمام این نقاشی ها است که به خوبی به موضوع جنگ پرداخته اند اما در میان این همه خون و آتش می توان به خوبی ایمان و امید به پیروزی را نیز مشاهده کرد. در یکی از نقاشی ها با عنوان «توقف ممنوع»،«اردوگاه جنین» دیده می شود که تنها یک علامت راهنمایی در آن وجود داد و آن هم پنجه های سرخی است که در کنار ستاره ای سرنگون بر در و دیوار نقش بسته  و تنها یک مفهوم دارد: تا آزادی قدس، توقف ممنوع!


نقاشی دیگری  با موضوع «آزادی» در این کتاب منتشر شده که نام آن «سرزمین جدول های نیمه کاره»  است. پنج خانه یا یک سلول؟ افقی یا عمود بر دار؟ فرقی نمی کند. اگر نگذارند، نام وطنم را در خانه های سیاه جدول می نویسم.

کتاب «بگذار رودهای جهان از پیراهنم بگذرند» در سال 1388 در 94 صفحه و شمارگان هزار و 500 نسخه و در قطع وزیری توسط انتشارات قبله اول منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط