loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماجرای پرستوی دهلاویه به روایت اسناد و دست نوشته های به جامانده

انتشارات مرتبط : مرکز اسناد انقلاب اسلامی

به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب «پرستوی دهلاویه؛ تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مصطفی چمران» تألیف مجید نجف پور منتشر شد.

یکشنبه 2 شهریور 1393

کتاب «پرستوی دهلاویه» در حوزه تاریخ شفاهی است. این کتاب سعی بر آن دارد با استفاده از اسناد و نامه ها و دست نوشته های به جامانده از آن شهید بزرگوار و خاطراتی که در گنجینه غبار گرفته از یاران آن شهید به زنده کردن نام و یاد آن شهید در قالب مجموعه ای از زندگی پرماجرای شهید چمران بپردازد.

در قسمت هایی از مقدمه این کتاب می خوانیم:

مصطفى چمران که در سال ١٣١١ ه. ش متولد شد، دوران کودکى و تحصیلات ابتدایى خود را در دبستان انتصاریه تهران و دوره متوسطه را در دبیرستانهاى دارالفنون و البرز سپرى کرد و سپس وارد دانشکده فنى دانشگاه تهران شد و در سال ١٣٣٥ ش در رشته برق فارغ التحصیل و شاگرد ممتاز شد. او با استفاده از بورس شاگردان ممتاز دانشگاه براى ادامه تحصیل راهى آمریکا شد و ابتدا در دانشگاه تگزاس فوق لیسانس مهندسى برق و سپس در یکى از بزرگترین و مهمترین دانشگاه هاى معروف آمریکا «برکلی» دکترى خود را در رشته الکترونیک و فیزیک پلاسما دریافت نمود و مدتى در یکى از مراکز مهم تحقیقاتى آمریکا مشغول به کار بود. پس از شکست اعراب در جنگ 1967 م، چمران براى فراگیرى فنون نظامى و جنگهاى چریکى راهى مصر شد و مدتی در مصر ماند. بعد از فوت جمال عبدالناصر به دعوت امام موسى صدر رهبر شیعیان لبنان به آن سرزمین قدم نهاد. در لبنان پایه گذارى سازمان چریکى مسلّحی را برعهده گرفت و همزمان با روشنگرىِ اسلامى و مذهبى و تقویت روحیه و اعتقادات اسلامى و مکتبى، ورزیده ترین، زبده ترین و شجاع ترین رزمندگان اسلام را تربیت نمود که فرزندان و شاگردان آنها امروز نیز در لبنان براساس همین اعتقادات و روحیه شهادت طلبى، حماسه ها مى آفرینند.

مصطفی چمران پس از پیروزى انقلاب اسلامى ایران مشتاقانه همراه با گروه ٩٢ نفره نخبگان مذهبى و سیاسى لبنان به ایران آمد و به دیدار امام خمینی (ره) شتافت و بنا به توصیه امام راحل در ایران ماند. سپس برای فرونشاندن توطئه هاى جدایى طلبانه در کردستان با آنکه معاون نخست وزیر بود لباس رزم بر تن کرد و سلاح بر دوش گرفت و با سازماندهى و به کارگیرى نیروهاى مسلّح و به خصوص قوای مردمى، به خنثى سازى توطئه هاى دشمنان انقلاب اسلامی برآمد و نام خود و پاوه و حوادث حماسه ساز آن و فرمان تاریخى امام خمینی (ره) را براى همیشه در تاریخ ثبت نمود. سپس با آغاز جنگ تحمیلى راهى خوزستان شد و فرماندهى نیروهاى داوطلب مردمی نظامى را تحت عنوان «ستاد جنگ هاى نامنظم» برعهده گرفت. او در ماه های آغازین جنگ رشادت های زیادی از خود نشان داد و سرانجام در سی و یکم خرداد ماه 1360 در مسیر دهلاویه سوسنگرد براثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. امام خمینی در پیامی به مناسبت شهادت شهید چمران فرمودند: «او جنگجویی پرهیزگار و معلمی متعهد بود که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت... او در حیات، با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد. او با سرافرازی زیست، و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید...».

این کتاب در شمارگان 1500 نسخه و 300 صفحه و به قیمت 9500 تومان روانه بازار نشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط