loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار 15 مستند برگزیده جنگی در قالب کتاب

انتشارات مرتبط : مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار است به زودی کتابی با عنوان «مستندهای جنگ» منتشر و روانه بازار نشر کند. این کتاب حاوی معرفی 15 مستند برگزیده جنگی است.

چهارشنبه 19 شهریور 1393

منیژه کنگرانی، مسئول این پروژه درباره جزئیات این اثر توضیح داد: 15 فیلم از آثار منتخب انجمن مستند که برنده جوایز سینمایی شده اند، برای این پروژه در جلسات جداگانه نقد و بررسی می شوند و تحلیل آنها در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

فیلم های منتخب

کنگرانی درباره نام این فیلم ها و جایزه هایی که در جشنواره های متعدد برده اند گفت: این فیلم ها عبارتند از
مستند «جنایت در سکوت» به تهیه کنندگی و کارگردانی بهروز نورانی پور. این فیلم جوایز متعدی را در جشنواره های داخلی و خارجی از جمله جشنواره فیلم پالرمو کسب کرده است. این مستند داستان یکی از روستاهای مرزی شهرستان سردشت در طول دوران جنگ بمباران شیمیایی را روایت می کند که در آن مادر خانواده هر فرزندی را که به دنیا می آورد پس از چند سال مبتلا به تاول های شیمیایی می شود و به مرور بینایی اش را از دست می دهد اما در این میان عبدالرحمن فرزند کوچکتر خانواده برای به دست آوردن بینایی و حفظ آن مبارزه می کند.

«مدار صفر درجه» ساخته حسن فتحی نیز سریالی است که در قالب 22 قسمت 50 دقیقه ای به تهیه کنندگی حسن به شکوفه که از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران به روی آنتن رفت. این سریال بخشی از وقایع مهم تاریخ معاصر ایران در مقطع جنگ جهانی دوم را به نمایش می گذارد و داستان آن درباره مرد جوان ایرانی است که در دهه ۱۳۲۰ برای ادامه تحصیل به فرانسه می رود. او در آن جا با دختر یهودی آشنا می شود و اتفاقاتی رقم می خورد که به دخالت این مرد در ماجراهای جنگ جهانی منجر می شود.

مستند تجربی «ملف گند» ساخته محمود رحمانی است که در یک پلان طولانی فیلمبرداری شده است. در این فیلم هیچ گونه مونتاژی وجود ندارد. این فیلم مستند محصول حوزه هنری خوزستان و درباره تاریخ شفاهی جنگ است که شهروندی اهوازی به نام محمد به شیوه ای بسیار بدیع، کودکی خود و همچنین خاطرات تلخ و شیرین خود را روایت می کند.

فیلم «جاده نمناک» ساخته محسن استادعلی نیز فیلم دیگری است که به روایت زندگی یکی از شهدای ترور ـ مجتبی هاشمی ـ می پردازد. این فیلم وقایع مهم حدفاصل سال های زندگی و شهادت مجتبی هاشمی را روایت می کند. در مستند «جاده نمناک» این شیوه با بهره گیری از تصاویر و عکس های مختلف ایجاد شده و ساختار کار نشان دهنده آن است که تحقیق کامل و جامعی برای ساخت فیلم صورت گرفته است و فیلمساز در جای جای فیلم، اشراف خود بر موارد محتوایی و تاریخی را به نمایش می گذارد و به وقایع مهمی همچون 28 مرداد، مرگ تختی، قیام پانزده خرداد، هفده شهریور، فتح خرمشهر و... پرداخته می شود.

فیلم مستند «رستاخیز» برنده نشان زرین دومین دو سالانه جایزه بزرگ شهید آوینی، مستندی درباره زندگی و مبارزات شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی است. این فیلم مستند 60 دقیقه ای ساخته «محمدعلی فارسی» و تهیه کنندگی «مؤسسه روایت فتح» است.

همچنین مستند «بهترین مجسمه دنیا» ساخته حبیب احمدزاده که روایتی از زندگی شهید دریا قلی سورانی در ماه های آغاز جنگ است نیز در این فهرست گنجانده شده است. در ابتدای جنگ زمانی که آبادان در آستانه محاصره نیروهای بعثی بود، او با فداکاری خود مانع از تسلط عراقی ها بر این شهر مهم شد.

دیگر مستند این فهرست «حاج کاظم» به کارگردانی مسعود نجفی است. این مستند با حضور پرویز پرستویی در 60 دقیقه روایت شده و مشکلات اعزام جانبازی هفتاد درصدی به نام ناصر افشاری برای مداوا به خارج از کشور را مطرح می کند.

فیلم های مستند «ترانه اندوهگین کوهستان»، «آخرین روزهای زمستان»، «شیر صحرا»، «بانوی مبارز»، «ستاره ها»، «روزی شبیه دیروز» و «شاهرخ» دیگر آثار حاضر در این فهرست هستند.

کنگرانی درباره چگونگی انتخاب این آثار و عکس های استفاده در آن ادامه داد: این آثار با توجه به شرکت در جشنواره های مختلف و مقامی که در این جشنواره ها کسب کرده اند، پس از بحث و بررسی در جلسات متعدد نقد و تحلیل و برای چاپ در این کتاب انتخاب شده اند. عکس های انتخابی در این کتاب نیز با توجه به متن آنها مورد استفاده قرار گرفته است.

کتاب «مستندهای جنگ» تا پایان سال منتشر می شود.

وی در پایان درباره نویسندگان و زمان انتشار این کتاب توضیح داد: این کتاب شامل مجموعه مقالاتی از نویسندگان متعدد است که به اهتمام دکتر بهمن نامور مطلق توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گردآوری می شود و امیدواریم تا پایان سال 1393 منتشر شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط