loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آذر: زبان فارسی زنده ترین و انگلیسی مرده ترین زبان دنیا است

اسماعیل آذر با بیان اینکه شعر و سخن زمانی ماندگار می شود که وصل به خدا باشد، گفت: زنده ترین زبان دنیا، زبان فارسی و مرده ترین زبان نیز، زبان انگلیسی است.

چهارشنبه 26 شهریور 1393

سخنرانی اسماعیل آذر پیرامون ادب فارسی دقایقی پیش در تالار 200 نفره سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای جمعی از علاقه مندان به زبان و ادب فارسی صورت گرفت.

در این مراسم اسماعیل آذر بیان داشت: زبان فارسی در سطح جهانی و ملی ابزار است چه کسی بهتر از گوته و هانری ماسه می تواند زبان فارسی را ترویج دهد و چه کسی به جز هانری کربن پدیدار شناسی مشهود جهان می تواند به اشاعه این زبان بپردازد تا جایی که سارتر می گوید اگر کتاب ها و توضیحات کربن نبود مارتین هایدیگر را نمی شناختند، کربن متخصص ادبیات قرون وسطی است و به ایران می آید و در دامن سهروردی و صدرای شیرازی آرامش خود را جستجو می کند.

وی با اشاره به هندوستان، ادامه داد: زمانی که هندوستان از سوی انگلستان اشغال شد زبان انگلیسی در شبه قاره متداول شد چرا که هندی ها زبان مشترک نداشتند.

به گفته اسماعیل آذر پدر شعر ما رودکی است که هنوز هم شعرهای او را می فهمیم اما انگلیسی ها باید پدر شعرشان را ترجمه کرده تا بفهمند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: چند سال گذشته برای حضور در کنگره ای به استان کرمانشاه دعوت شده بودم در آنجا پرسیدم که به چه زبانی زبان زنده می گویند؟ اکثر اساتیدی که در آن جمع حضور داشتند زبان انگلیسی را معرفی کردند اما بنده گفتم اینگونه نیست چرا که زبان زنده به رواج و ترویج آن نیست بلکه زبان انگلیسی یک زبان مرده است یعنی زبانی زنده است که در طول تاریخ مخدوش نشده باشد.

وی با اشاره به این مطلب که اکثر دوره های تاریخی ایران دارای زبان ترکی بودند، عنوان کرد: در دوره طاهریان که حکومت نیمه مستقل ایرانی بود زبان مردم، زبان ترکی بود و حتی بعد از خوارزم شاهیان، مغولان، حکومت ایلخانیان، صفوی، اخشابی و قاجاریه نیز مردم به زبان ترکی سخن می گفتند و الآن حدود 200 سال است که از قدمت زبان فارسی می گذرد و ما با آن زبان صحبت می کنیم.

اسماعیل آذر بیان کرد: حتی ما اکنون از اکثر واژگان قدیم استفاده می کنیم و آن هم به این دلیل است که زبان فارسی زنده ترین زبان دنیاست و اگر الآن زبان عربی زنده است به برکت قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه ما قطب فرهنگی جهان به شمار می رویم، ادامه داد: بنده به خوبی می دانم که همه دنیا چقدر تشنه زبان فارسی هستند حتی استاد شفیعی کدکنی می گفت وقتی از آمریکا می آمدم در هواپیما فردی را دیدم که شعر می نوشت به او گفتم تو شاعری؟ گفت نه فیلمنامه نویس هستم. از او پرسیدم مولوی را می شناسی برق چشمهایش را گرفت و حرکت کرد و خیلی مؤدبانه نشست. این نشان می دهد که اکثر شاعران ایرانی را سایر مردم جهان نیز می شناسند.

اسماعیل آذر افزود: ما گرفتار محدوده هستیم هرچه شما می بینید در این عالم همه رنج است به خاطر محدوده است. مولوی انسان محدود را مضاف علیه نامحدود کرد یعنی مولوی انسان را مضاف علیه خدا کرد به گونه ای دیگر اگر مولوی و حافظ هم اکنون مولوی و حافظ شدند به خاطر اینکه آنها به خدا وصل شدند.

به گفته وی، شعر، سخن و پست مدیریتی زمانی ماندگار خواهد بود که وصل به خدا باشد نه به چیز دیگری.

*رونمایی از تابلوی نقاشی قهوه خانه «حیدربابا، استاد شهریار»

در پایان مراسم علاوه بر مشاعره و شعرخوانی شاعران جوان از تابلوی نقاشی قهوه خانه «حیدربابا، استاد شهریار» اثر استاد منصور وفایی رونمایی شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط