loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

برگ های اخلاق و معنویت

نویسندگان مرتبط : محمدرضا مهدوی کنی

آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری امروز دارفانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت. آن چه می خوانید، آشنایی کوتاه با زندگی علمی و فرهنگی و فهرست کتاب های آیت الله محمدرضا مهدوی کنی است که از منابع گوناگون به دست آمده و تلخیص یافته است.

سه‌شنبه 29 مهر 1393

آیت الله محمدرضا مهدوی کنی در 14 مرداد 1310 در روستای کن ــ که اکنون بخشی از شهر تهران است ــ به دنیا آمد. پس از طی دوران دبستان در کن، وارد مدرسه علمیه لرزاده در تهران شد و در درس های مرحوم آیت الله برهان شرکت کرد.

وی از سال 1327 در سن 17 سالگی، برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت کرد و تا سال 1340 در محضر استادان مبرز آن زمان همچون آیات عظام بروجردی، خمینی، گلپایگانی، مشکینی، سده ای، صدوقی و علامه رفیعی قزوینی، علامه ابوالحسن شعرانی و علامه طباطبایی، دروس عالی فقه، اصول فقه، تفسیر، حکمت، کلام و دروس خارج فقه و اصول را آموخت.

او طی دوران تحصیل با نهضت امام خمینی (ره) آشنا شد و به آن پیوست. پس از بازگشت به تهران در سال 1340، در مدرسه مروی به تدریس علوم دینی مشغول شد و از سال 1342 در راستای بیشتر و بهتر شدن فعالیت های انقلابی اش امامت جماعت مسجد جدید التاسیس جلیلی در میدان فردوسی تهران را پذیرفت.

آیت الله مهدوی کنی مانند دیگر انقلابیون، چندین بار از سوی ساواک، دستگیر و تبعید شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مسئولیت ها و مشاغل سیاسی و فرهنگی متعددی را بر عهده گرفت.

فعالیت های علمی
آیت الله محمدرضا مهدوی کنی با وجود فعالیت های سیاسی بسیار، هرگز فعالیت های علمی خود را تعطیل نکرد و همواره به تألیف و تدریس در دانشگاه و حوزه مشغول بود . پیش از این نیز تقریر درس های خارج فقه استادانش یکی از نخستین فعالیت های علمی آیت الله مهدوی کنی بود.

ریاست دانشگاه امام صادق، تدریس خارج فقه در دانشگاه و مدرسه علمیه مروی برای دانشجویان و طلاب دوره های عالی، تدریس آیات الاحکام در مدرسه مروی و آیات اقتصادی در دانشگاه امام صادق علیه السلام، تدریس دوره های اخلاق اسلامی در دانشگاه امام صادق علیه السلام و حوزه علمیه مروی، راهنمایی و مشاوره پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری به همراه سخنرانی های علمی بسیار در محیط های حوزوی و دانشگاهی به مناسبت های گوناگون، بخش کوچکی از فعالیت های علمی و پژوهشی آیت الله مهدوی کنی در کنار مشاغل سیاسی بسیار اوست.

در عرصه کتاب
فهرست کتاب های آیت الله مهدوی کنی دربرگیرنده 13 عنوان شامل آثار قلمی، بازنوشت درس ها و گفتارها، مقدمه او بر کتاب و متن تنظیم شده خاطرات وی می شود. در این میان کتاب «نقطه های آغاز در اخلاق عملی» تالیف آیت الله مهدوی کنی به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز انتخاب شده و تاکنون بیش از 30 نوبت تجدید انتشار یافته است.

1 و 2. اخلاق عملی
با این عنوان دو کتاب با دو حجم متفاوت از سوی ناشران گوناگون به چاپ های متعدد رسیده است. کتاب هایی که دارای حجم بیشترند، تنها نام محمدرضا مهدوی کنی را بر خود دارند و تعداد صفحات آنها در چاپ های متفاوت 424 و 472 است. کتاب های کوچکتر نام افرادی دیگر را نیز بر جلد آورده اند که کار گردآوری یا تلحیص را بر عهده داشته اند. حجم آن ها در فاصله 248 تا 398 صفحه است.

3. اصول و مبانی اقتصاد اسلامی در قرآن
این کتاب از سوی دانشگاه امام صادق (ع) در 224 صفحه با قطع رقعی در سال 1380 به چاپ رسیده است.

4. بیست گفتار در اخلاق عملی
این کتاب با گردآوری پیام صادق و تهیه و تنظیم سعید رجحان از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 318 و 320 صفحه با قطع وزیری در سال های 1379 و 1380 به دو چاپ رسیده است.

5. بیست و دو گفتار (مجموعه بیانات آیت ا ﷲ محمدرضا مهدوی کنی)
این کتاب از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 254 صفحه با قطع وزیری در سال های 1386 و 1387 به دو چاپ رسیده است.

6. ترجمه و شرح دعای افتتاح
این کتاب از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 244 و 232 صفحه با قطع وزیری در فاصله سال های 1381 تا 1386 به سه چاپ رسیده است.

7. دوازده گفتار: مجموعه بیانات آیت الله محمدرضا مهدوی کنی
این کتاب از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 266 صفحه با قطع وزیری در سال 1391 به چاپ رسیده است.

8. عقل و دین (بیست گفتار در شناخت ابعاد معنوی حیات عقلانی انسان)
این کتاب از سوی دانشگاه امام صادق (ع) در 356 صفحه با قطع وزیری در سال 1390 به چاپ رسیده است.

9. علم و عمل ایمانی (بیست و دو گفتار در شناخت ابعاد کاربردی دین)
این کتاب از سوی دانشگاه امام صادق (ع) در 302 صفحه با قطع وزیری در سال 1390 به چاپ رسیده است.

10. نقطه های آغاز در اخلاق عملی
این کتاب از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 715 تا 720 صفحه با قطع وزیری در فاصله سال های 1371 ــ 1392 به سی چاپ رسیده است.


11. خلاصه نقطه های آغاز در اخلاق عملی
این کتاب تلخیص محمدرضا جوادی از کتاب «نقطه های آغاز در اخلاق عملی» است که از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 64 ــ 72 صفحه با قطع پالتویی در فاصله سال های 1377 ــ 1388 به هفت چاپ رسیده است.

12. حوزه علمیه مروی و نقش آن در تاریخ معاصر
این کتاب نوشته مجید آژده با مقدمه محمدرضا مهدوی کنی است و دانشگاه امام صادق (ع) آن را در 544 صفحه به قطع وزیری در سال 1391 منتشر کرده است.
 
13. خاطرات آیت الله مهدوی کنی
این کتاب نوشته غلامرضا خواجه سروی است و مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را در  ۶۰۹ صفحه مصور در سال های  ۱۳۸۵ و ۱۳۸۷ به چاپ رسانده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط