loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتخاب بهترین شعر عاشورایی، بهترین فیلم نامه درباره محرم و برترین ناشر در هفته کتاب

دبیر بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: فعالیت های هفته کتاب در ۳ سطح ملی، تخصصی و استانی است و سعی کردیم نقش استان ها را پررنگ کنیم.

دوشنبه 19 آبان 1393

نشست مطبوعاتی برزین ضرغامی دبیر بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه 19 آبان با موضوع تشریح جزئیات و برنامه های هفته  کتاب برگزار شد.

بر اساس این گزارش، ضرغامی در این نشست اظهار داشت: بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران  در سالی که به نام اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است از 24 آبان تا یکم آذر امسال  با هدف توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور برگزار می شود. شعار این دوره هفته کتاب «ترویج کتاب، ترویج امید» است.

وی ادامه داد: مراسم هفته کتاب با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری بیش از 40 نهاد، سازمان، وزارتخانه برگزار می شود.  البته درصورتی که ادارات کل، دانشگاه ها ، ناشران و در کل نهادی های غیردولتی که در این برنامه مشارکت دارند را به سازمان ها و نهادهای دولتی اضافه کنیم شاهد خواهیم بود که بیش از 200 نهاد و سازمان دولتی و غیردولتی دربرگزاری مراسم هفته کتاب مشارکت و همکاری دارند.

دبیر هفته کتاب ضمن بیان اینکه در قالب این همکاری و هماهنگی، برنامه های متنوعی در سراسر کشور برای ترویج و توسعه  فرهنگ کتابخوانی تدارک دیده شده است، تصریح کرد: درواقع درسایه این همکاری ضمن این که به ایجاد یک ظرفیت قوی و مناسب و نیز نهادسازی برای استمرار فعالیت های حوزه کتاب از طریق هماهنگی، یکپارچه سازی سیاست ها و برنامه های وزارتخانه ها ، سازمان ها ، نهادها ، موسسات و تشکل های فرهنگی هنری و تشکیل دبیرخانه دائمی اقدام شده است، شرایط لازم  برای فعالیت های تاثیرگذار در حوزه کتاب و انعقاد تفاهم نامه بین همه دستگاه هایی که در این حرکت عظیم فرهنگی مشارکت کرده اند ، فراهم شده است.  

مدیر ارشاد استان تهران این دوره از هفته کتاب را متمایز از دوره های قبل برشمرد و عنوان کرد:  مراسم هفته کتاب شامل ویژگی های دیگری هم هست، از جمله استفاده از ظرفیت گروه های مرجع اجتماعی به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر سرلوحه قراردادن اقتصاد مقاومتی  نیز مدیریت هزینه ها و تلاش در جهت کاهش هزینه های غیرضروری و جلب مشارکت سایر حوزه ها در سرمایه گذاری مشارکتی ، یکی از ویژگی های مهم این دوره نسبت به دوره های قبل است.

* انتخاب پایتخت کتاب ایران معرفی به یونسکو

ضرغامی همچنین از برگزاری جایزه کتاب سال محیط زیست، کتاب سال جهاد کشاورزی به عنوان سایر برنامه های بخش تخصصی اشاره کرد و گفت: در راستای پررنگ کردن نقش استان ها امسال پیشنهادی ارائه کردیم مبنی براینکه مدیران کل استان ها نیز به عنوان دبیران استانی هفته کتاب منصوب شوند تا به توانمندی های بومی و استانی در این زمینه توجه ویژه ای شود. معاونت اجتماعی وزارت کشور در این خصوص ابلاغیه ای به استان ها فرستاد. انتخاب پایتخت کتاب ایران دیگر اقدام برنامه ریزی شده برای هفته کتاب بود که وی به آن اشاره کرد و افزود: ما به دنبال این هستیم که بین استان ها و شهرستان های کشور در حوزه کتاب و کتابخوانی رقابت ایجاد کنیم و یکی از شهرها را انتخاب کرده و در کنار تهران به عنوان دو شهر منتخب ایران در حوزه کتاب و کتابخوانی به یونسکو معرفی کنیم تا بتوان یکی از آن دو را به عنوان پایتخت کتاب دنیا در یونسکو مطرح کنیم.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان فراگیرترین رویداد فرهنگی کشور، نمایانگر به منصه ظهور گذاشتن مشارکت وسیع مردمی در رشد و توسعه همه جانبه کشور از طریق ترویج فرهنگ کتابخوانی است، ابراز داشت: فعالیت های هفته کتاب عمدتا در سه حوزه انجام می شود که شامل؛ فعالیت های استانی، فعالیت های تخصصی و  بخشی، فعالیت های ملی صورت می گیرد.

ضرغامی در هر حوزه به تفکیک سطوح را معرفی کرد و گفت: سطح اول شامل  فعالیت های ملی است: در بخش فعالیت های ملی از همه دست اندرکاران و فعالان حوزه کتاب اعم از نویسنده، ناشر، کتابفروش، لیتوگراف، چاپخانه دار، صحاف، پخشگر و سایر دست اندرکاران دراین بخش تقدیر و تجلیل به عمل می آید. در این بخش برنامه های مختلفی تدارک دیده شده که مراسم تقدیر از خادمان و پیشکسوتان چاپ و نشر، جشنواره کتاب سال دانشجویی از آن جمله است. سطح دوم  شامل فعالیت های تخصصی و بخشی است: در بخش فعالیت های تخصصی و بخشی براساس هماهنگی ها و همکاری هایی که صورت گرفته است هر یک از نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی نسبت به برگزاری مراسم و برنامه هایی اقدام خواهند کرد که کاملا به حوزه تخصصی کارشان مرتبط باشد، برپایی نمایشگاه های کتاب تخصصی، نقد کتاب های تخصصی و تقدیر از فعالان حوزه هایی که در بخش های تخصصی فعالیت کرده اند از جمله فعالیت های این بخش است.

وی سطح سوم را اینگونه توصیف کرد که در این بخش فعالیت های استانی در 8 محور کلی برگزار می شود، این برنامه ها شامل: برگزاری جشنواره انتخاب روستاهای دوستدار کتاب که فراخوانش اعلام شده،انتخات پایتخت کتاب ایران که فراخوانش همزمان با هفته کتاب اعلام خواهد شد، فعالیت  های نمایشگاهی، مراسم تقدیر از فعالان و پیشکسوتان و خادمان چاپ و نشر، برگزاری گردهمایی و همایش های استانی، برگزاری جلسات نقد و بررسی مسائل حوزه کتاب، حمایت از تجهیز کتابخانه های عمومی، فعالیت های تبلیغاتی ، اطلاع رسانی و فضا سازی سیما و منظر شهری است.

* انتخاب بهترین شعر عاشورایی ، انتخاب بهترین کتاب درباره عاشورا و محرم ، انتخاب بهترین فیلم نامه در باره عاشورا و محرم ، انتخاب بهترین ناشر

وی ادامه داد: به دلیل تقارن هفته کتاب با ماه محرم در سال جاری، یک بخش ویژه به برنامه های  هفته کتاب اضافه شده است. این بخش شامل انتخاب بهترین شعر عاشورایی ، انتخاب بهترین کتاب در باره عاشورا و محرم ، انتخاب بهترین فیلم نامه در باره عاشورا و محرم ، انتخاب بهترین ناشری که کتاب های مناسب در باره عاشورا و محرم رامنتشر کرده است ، انتخاب بهترین طراح و تصویرساز در باره عاشورا و محرم ، برگزاری مسابقات با موضوع عاشورا و محرم  از جمله این برنامه هاست. این برنامه ها به گونه ای تدارک دیده شده است که متناسب با شرایط فرهنگی ، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هر استان باشد.

ضرغامی که دبیری این دوره عهده دار است ویژگی های متمایز را اینگونه دانست که، توسعه و ترویج فعالیت های نشر الکترونیک و کتاب های دیجیتال از طریق شناسایی، انتخاب و تقدیر از فعالان این حوزه؛ تاکید بر بهره گیری از نقش فناوری های نوین ارتباطی وشبکه های اجتماعی مجازی به منظور تبلیغ و ترویج کتاب و کتابخوانی      استفاده از ظرفیت گروه های مرجع اجتماعی به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی؛ مدیریت هزینه ها و تلاش در جهت کاهش هزینه های غیرضروری و استفاده بهینه از بودجه و اعتبارات در اختیار؛ برجسته کردن نقش ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استفاده از ظرفیت اغلب دستگاه های دولتی و موسسات و و تشکل های صنفی حوزه چاپ ونشر؛ قانونمند کردن فعالیت های استان ها به منظور گسترش هر چه بیشتر برنامه های هفته کتاب و نیز استفاده از ظرفیت های استانی که در قالب یک دستورالعمل مشخص برای برگزاری مراسم هفته کتاب به  استانها ارسال شده است.

* نامگذاری روزهای هفته کتاب

وی به نامگذاری روزهای هفته کتاب هم اشاره کرد و اظهار داشت: شنبه 24 آبان روز «کتاب، مسجد و محرم » نامگذاری شده است، یکشنبه 25 آبان روز« کتاب، آگاهی و سبک زندگی»، دوشنبه 26  آبان روز کتاب، فرهنگ و صنعت» نامگذاری، سه شنبه 27 آبان روز «کتاب، مدرسه، دانشگاه و  حوزه، چهارشنبه 28 آبان روز «کتاب، پدید آورندگان ، خادمان و پیشکسوتان »، پنج شنبه 29 آبان روز «کتاب، مدیریت جهادی و توسعه کشاورزی »،

جمعه 30 آبان هم روز «کتاب و شهروند» و شنبه یکم آذر آخرین روز برگزاری مراسم هفته کتاب است که روز«کتاب، رسانه و فناوری های نوین» نامگذاری شده است.

دبیر این دوره از هفته کتاب پیرامون مهم ترین برنامه های هفته کتاب اضافه کرد: به علت تقارن هفته کتاب با ایام محرم و عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام برنامه هایی متناسب با ماه محرم تدارک دیده شده است که از جمله می توان تقدیر از ائمه جماعات مروج کتاب، کتابداران، کتابخوانان برتر کتابخانه های مساجد، و نویسندگان آثار پرمخاطب کتابخانه های مساجد توسط ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد. برگزاری جلسه خاطره گویی با موضوع ادبیات دفاع مقدس و محرم توسط نویسندگان ایثارگر نیز یکی دیگر از این برنامه هاست .

برخی دیگر از برنامه های بیست و دومین دوره هفته کتاب شامل:

• اهدای جایزه کتاب سال محیط زیست با حضور معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت از محیط زیست

• مراسم تجلیل از پدیدآورندگان، کتابداران و اطلاع رسانان کتاب حوزه کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی

• تقدیر از فعالان حوزه کتاب در بخش های صنعت، معدن و تجارت و برگزاری نمایشگاه کتاب در کارخانجات

• برگزاری مراسم جشنواره کتاب سال دانشجویی که طبق سنت دیرینه از  رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در این مراسم دعوت به عمل آمده است.

• برگزاری اولین دوره انتخاب کتاب سال دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگی و اجتماعی با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

• مراسم نکوداشت انتشار دوهزارمین عنوان  چاپ کتاب و رونمایی از 150 عنوان کتاب جدید دانشگاه پیام نور با حضور رئیس دانشگاه پیام نور

• مراسم تقدیر از کتابخوانان برتر و کتابداران پیشکسوت

• برگزاری مراسم تقدیر از کارشناسان پیشکسوت کتابدار مراکز استان های آموزش و پرورش، برگزاری مراسم تقدیر از کتابداران و دانش آموزان برتر کتابخوان سراسر کشور و افتتاح نمادین 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه با حضور وزیر آموزش و پرورش

• مراسم تجلیل از خادمان و پیشکسوتان چاپ و  نشر

• نشست هم اندیشی ناشران با مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

• نشست علمی ویژگی ها و ظرفیت های نشر الکترونیک

• برگزاری مراسم تقدیر از کتابداران و کتابخوانان برتر کتابخانه های وابسته به شهرداری تهران و نیز نویسندگان فعال حوزه مدیریت شهری با حضور مدیران ارشد شهرداری تهران

• تقدیر از صاحبان کتابخانه های خانگی

• مراسم تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی با حضور معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد

در ادامه این مراسم ضرغامی به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.بیست و دومین مراسم هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران شنبه 24 آبان تا شنبه یکم آذر با مشارکت بیش از 40 نهاد، سازمان و وزارتخانه در سراسر کشور  برگزار خواهد شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط