loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگ نامه طلایی کلید دانش (دوره دو جلدی)

بیش از 400 مقاله و 2500 تصویر رنگی

ناشر طلایی

نویسنده جمعی از نویسندگان

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 768

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 21191 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
1,200,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

فرهنگ نامه ی طلایی کلید دانش، که ویژه ی نوجوانان ایرانی تهیه شده است، ترجمه و بازپرداخت اثری با نام " The Kingfisher Children’s Encyclopedia " از انتشارات کینگ فیشر است که ویرایش جدید آن در سال 2004 میلادی منتشر شد. فرهنگ نامه ی کینگ فیشر از حدود 200 مقاله ی یک تا چهار صفحه ای تشکیل شده است که به طور الفبایی آرایش یافته اند. اما در فرهنگ نامه ی کلید دانش، علاوه بر پیرایش برخی از مقاله ها و افزودن برخی مفاهیم و داده ها به تعداد زیادی از آن ها، حدود 40 مقاله ی تألیفی، 20 مقاله ی ترجمه ای از فرهنگنامه ی جغرافیا از همین ناشر، 5 مقاله ی ترجمه ای از فرهنگنامه ی تاریخ از همین ناشر و چند پیوست سودمند، از جمله ی معرفی نام آوران تاریخ، دانش و فرهنگ، به این اثر افزوده شده است.
مقاله ها ی این فرهنگ نامه موضوع های علمی، تاریخی، جغرافیایی و اجتماعی را پوشش می دهند و به طور خلاصه به تاریخ علم و زندگی دانشمندان و شخصیت های مهم تاریخی اشاره دارند. هر مقاله ی این فرهنگ نامه به چند بخش تقسیم شده و با تصویرهای زیبا و گویایی همراه است که در بیش تر جاها، فقط فهم جمله های نوشتاری را آسان نمی کنند، بلکه خود به رساندن مفهوم به خواننده می پردازند. علاوه بر روزآمد بودن این فرهنگ نامه، تعادل نادری که بین اطلاعات واژه ای و تصویری برقرار است، آن را جایگزین مناسبی برای فرهنگ نامه های پیشین ساخته است. به ویژه که این فرهنگ نامه نگاه ویژه ای به تاریخ و فرهنگ ایران زمین و دستاوردهای تمدنی ایرانیان و مسلمانان دارد.

ویژگی های فرهنگ نامه طلایی کلید دانش
1. ساختار غیر متمرکز در نگارش مقاله ها: در شیوه ی سنتی نگارش مقاله، نویسنده و خواننده از یک مقدمه آغاز می کنند و سپس بند به بند پیش می روند تا به نتیجه گیری انتهای مقاله برسند. اما در ساختار غیر متمرکز، خواننده به ناچار یک مسیر را برای مطالعه ی مقاله طی نمی کند. مقاله چنان نگارش می یابد که خواننده برای مطالعه ی آن می تواند چند مسیر را طی کند و هر بخش از مقاله را که دوست دارد، مطالعه کند؛ بی آن که احساس کند مطلب را به صورت ناقص فرا گرفته است.
2. ساختار موضوعی الفبایی در آرایش مقاله ها: تا آغاز قرن هجدهم میلادی، فرهنگ نامه ها به صورت موضوعی تنظیم می شدند. از این زمان به بعد، تنظیم الفبایی مقاله ها معمول شد و با نگارش فرهنگ نامه های بزرگی مانند لاروس، بریتانیکا و آمریکانا در قرن بیستم، به شیوه ی رایج فرهنگ نامه نویسی تبدیل شد. مهم ترین برتری فرهنگ نامه ی الفبایی بر فرهنگ نامه ی موضوعی، دسترسی آسان خواننده به مطلب مورد نظر است. اما وقتی موضوع های مرتبط با هم در یک مقاله گردهم می آیند، مخاطب دید کل نگرتری به موضوع پیدا می کند. در فرهنگ نامه ی کلید دانش از توانایی های مثبت هر دو شیوه ی فرهنگ نامه نویسی بهره گرفته شده است. بنابراین، این فرهنگ نامه به صورت موضوعی الفبایی تنظیم شده است.
3. به کار گرفتن تصویر برای انتقال مفهوم: از تصویرگری بیش تر برای توضیح و تقویت متن استفاده شده است. اما در سال های پایانی قرن نوزدهم میلادی، سه تصویرگر برجسته، والتر کرین، کیت گریناوی و راندولف گالدکوت، به تصویرگری بعد دیگری بخشیدند. آن ها داستان های تصویری ویژه ای طراحی کردند که متن و تصویر به یک اندازه اهمیت داشتند. در فرهنگ نامه ی کلید دانش نیز متن و تصویر به یک اندازه در رساندن مفهوم نقش دارند. این فرهنگ نامه بیش از 2500 تصویرسازی و عکس دارد که 500 تصویر و عکس آن را هنرمندان ایرانی تهیه کرده اند. تصویرها و عکس ها با کنار نویس های مشروح به اثر جاذبه ی دیداری بخشیده اند. خواننده با نگاه کردن به این تصویرها و خواندن کنار نویس های آن ها، بی آن که حتی به متن مراجعه کند، به اطلاعات مفیدی دست می یابد. جالب این که، وقتی خواننده در حال مطالعه ی متن است، کم تر نیاز دارد که به تصویرها مراجعه کند. به عبارت دیگر، بندهای متن و تصویرها، بخش های مستقلی هستند که در عین استقلال با هم ارتباط مفهومی دارند.
4. کوتاه و خواندنی بودن مقاله ها: مقاله های این فرهنگ نامه، به جز چند مقاله ی تألیفی، در یک تا چهار صفحه تنظیم شده اند که البته بیش تر آن ها یک تا دو صفحه ای هستند. هر مقاله به چند بند کوتاه تقسیم شده است و هر بند عنوانی جذاب و به اصطلاح ژورنالیستی دارد. به علاوه، در برخی از مقاله ها بخشی به نام " بیش تر بدانیم" وجود دارد که اطلاعات جالبی در آن ها گنجانده شده است. برای مثال، چگونه می توان گرگ را از سگ هایی که شباهت زیادی به گرگ دارند تشخیص داد؛ سریع ترین جانور کدام است؛ واژه ی اتم به چه معناست؛ بدن انسان از چند سلول درست شده است و اطلاعات جالب دیگر.
5. به روز بودن فرهنگنامه: ویرایش نخست فرهنگنامه ی کینگ فیشر در سال 1998 میلادی منتشر شد. ویرایش دوم این اثر در سال 2001 و تازه ترین ویرایش آن در سال 2004 منتشر شده است. در سه ویرایشی که تاکنون منتشر شده، مقاله ی جدیدی افزوده نشده است؛ اما برخی مقاله ها بازبینی شده اند. برای مثال، در ویرایش 2004 به رویدادهایی مانند سرنوشت صدام، وضعیت طالبان در افغانستان، فرو ریختن برج های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در یازده سپتامبر، انفجار فضاپیمای کلمبیا و بازی های المپیک 2000 اشاره شده است و تعداد جمعیت کشورها بر اساس تازه ترین آمارها، تصحیح شده است.
6. پرداختن به فرهنگ و تمدن ایرانی: بیش تر فرهنگ نامه هایی که در سال های اخیر به فارسی برگردانده شده اند، این ضعف را دارند که یا تنها در حوزه ی علوم تجربی تدوین شده اند یا دست کم، بیش تر مقاله های آن ها در این زمینه است. چرا که فرهنگ نامه هایی که به زبان انگلیسی نوشته شده اند، به نیازهای فرهنگی مردمان کشورهای غربی نظر دارند و چندان به تاریخ و فرهنگ مردم مشرق زمین نمی پردازند. از این رو، ناشر ایرانی به ناچار بخش های فرهنگی و تاریخی این فرهنگ نامه ها را حذف می کند یا فرهنگ نامه ای را بر می گزیند که فقط به علوم تجربی پرداخته است. این در حالی است که فرهنگ نامه ها میدان به نمایش گذاشتن پیشینه ی تاریخی و توانمندی های علمی، فرهنگی و اجتماعی تمدن ها هستند. بنابراین، فرهنگ نامه ای که در ایران و با پشتیبانی مادی و معنوی شهروندان این کشور به چاپ می رسد، علاوه بر این که باید بازتاب دستاوردهای علمی همه ی تمدن ها باشد، باید آیینه ی فرهنگ ایرانی اسلامی نیز باشد. در فرهنگنامه ی کلید دانش به این کار مهم پرداخته شده است.
7. آسان کردن فرایند پژوهش های دانش آموزی: پیوست های این فرهنگ نامه راه پژوهش های دانش آموزی را هموار می کنند. واژه نامه ی فارسی به انگلیسی، فهرست برترین پایگاه های اینترنتی و فهرست کتاب های علمی آموزشی، از پیوست های کلید دانش هستند. واژه نامه در گزینش واژه های کلیدی برای کاوشگرهای اینترنتی، که گام مهمی در دست یابی به اطلاعات مورد نظر است، بسیار به کار می آید و فهرست پایگاه های اینترنتی نیز دانش پژوه را به طور مستقیم به پایگاه های اطلاعاتی مناسب رهبری می کند. هم چنین، اگر دانش آموز در پی کتاب علمی آموزشی مناسبی در موضوعی خاص باشد، فهرست کتاب های منتشر شده با طبقه بندی موضوعی عرضه شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما