خبر

    مهدی گلشنی: نسل دانشگاهی سکولار بارآمده­، زبان متون حوزه را نمی فهمد

    عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای تولید کتاب و متون علمی لازم است زمینه­ هایی از علوم به صورت طرح مشترک توسط حوزویان و دانشگاهیان مورد بررسی قرار بگیرند اما به دلیل سیطره فضاهای سکولار درک متون حوزوی برای دانشگاهیان مشکل تر شده است.
    دکتر مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: متاسفانه نسل دانشگاهی عموماً در فضای سکولار بارآمده ­اند و درک زبان و متون حوزوی برای این نسل با مشکل روبرو شده است.

    این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ارزش علوم اسلامی برای بسیاری از دانشگاهیان مجهول است. بنابراین وظیفه سنگینی بر دوش حوزویان بوده و هست که بیایند کارکرد علوم و تفکر اسلامی در پاسخ به نیازهای اصلی انسان را برای دانشگاهیان روشن کنند. اگر این کار صورت می­گرفت و دانشگاهی ما نسبت به تفکر اسلامی و تأثیر این تفکر در زندگی شخصی، اجتماعی و علمی خودش واقف می­شد وضعیت بهتر بود.

    گلشنی افزود: برای تولید کتاب و متون علمی لازم است زمینه­ هایی از علوم به صورت طرح مشترک توسط حوزویان و دانشگاهیان مورد بررسی قرار بگیرند اما به دلیل سیطره فضاهای سکولار درک متون حوزوی برای دانشگاهیان مشکل تر شده است.

    وی ادامه داد: اگر بخواهیم روح کتاب ها و متون درسی علوم انسانی، جهان­بینی اسلامی باشد، لازم است همکاری بین حوزویان و دانشگاهیان برقرار شود. در بعد دیگر از نظر بنده واقعاً لازم است بخشی از علوم دانشگاهی در حوزه علوم تجربی در حوزه­های تدریس شود تا حوزویان بیشتر نسبت به تأثیر این علوم بر زندگی روزمره مردم آگاهی داشته باشند. حوزویان هم باید الگوی تلاش موفق و ماجور شهید استاد مطهری(ره) را بیشتر مدنظر قرار دهند و ارتباط و حضور خود و سخن گفتن به زبان دانشگاهی و برقراری گفتگو مفاهمه با دانشگاهیان را بیشتر جدی بگیرند.

    برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

    ورود یا ثبت‌نام