loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیر تحول فکری «تقی زاده» به بازار نشر می آید

نویسنده و کارشناس اسناد ریاست جمهوری از نگارش اثری درباره «سید حسن تقی زاده» از رجال عصر پهلوی خبر داد و گفت: محور این اثر درباره خطابه های تقی زاده از غربی شدن ایرانیان است که سیر تحولات فکری او نیز ارائه شده است.

پنجشنبه 27 آذر 1393

رضا مختاری اصفهانی نویسنده و کارشناس اسناد ریاست جمهوری گفت: دو خطابه سیدحسن تقی زاده از آخرین خطابه های او (ما باید کاملاً غربی شویم) به همراه یک مقدمه که در آن سیر تحول فکری او شرح شده است، در این اثر ارائه کردم.

وی با اشاره به اینکه تقی زاده در دوره ای تحت تأثیر «عبدالله جودت» اندیشمند ترک معتقد به غربی شدن ایرانیان شده بود، اظهار داشت: جودت معتقد بود که برای پیشرفت باید غربی شویم بنابراین تقی زاده هم در دوره ای که به مجله کاوه می رود این نظریات را ارائه می دهد، البته بنده تقی زاده را فردی خاکستری می بینم نه کاملاً سیاه یا سفید که اشتباهات خود را دارد و البته در دوره دوم زندگیش تحولات فکری هم داشته است.

مختاری اصفهانی در ادامه افزود: وی در سال 1339 در انجمن مهرگان سخنرانی داشته که در آن مطرح کرده ما نزدیک ترین ملل با شرقیان هستیم این اندازه که غرب به ما ظلم کرده، شرق نکرده است وی راجع به ملیت نیز تحولات فکری کرده است، چرا که اوایل بسیار تحت تأثیر نژاد آریایی اصیل بوده اما بعد گفته هر کس در این سرزمین زندگی می کند، ایرانی است.

وی با بیان اینکه در مقدمه اثر نیز دو سند که برای نخستین مرتبه هم منتشر می شود، ارائه کردم که این دو سند تحولاتی را در تفکر تقی زاده نشان می دهد، افزود: جالب این است که تقی زاده در دوره رضا شاه امضای حسن تقی زاده داشته اما بعد از آن به سید حسن تقی زاده امضا زده است، وی بر هویت مذهبی هم در دوره ای تأکید کرده اما می گوید که ما نباید تعصب مذهبی داشته باشیم، باید توجهمان بدون تعصب باشد. این اثر به زودی از سوی نشر فرهامه منتشر خواهد شد.

مختاری اصفهانی درباره کتاب آیت الله قمی که سال گذشته خبر آن را ارائه کرده بود، نیز توضیح داد: هنوز این کتاب از سوی انتشارات سوره مهر منتشر نشده است.

وی درباره نگارش کتاب خاطرات عبدالحسین نوایی، تاریخ نگار ایرانی توضیح داد: این اثر در قالب خاطرات و اسناد با مقالات دوره جوانی او در مجله یادگار به مدیریت عباس اقبال به زودی از سوی نشر پارسه منتشر می شود.

وی درباره زندگینامه آیت الله خالصی زاده نیز توضیح داد: وی از جمله علمایی است که در حوزه تفکری بسیار فعال بوده و با پدرش جزو کسانی اند که بعد از قیام 1920 عراق که علمای شیعه به ایران تبعید شدند، در ایران ماند و تظاهرات های مردمی زیادی راه انداخت. وی زندگی پر فراز و نشیبی داشت و در حوزه های عقیدتی، سیاسی و اجتماعی بسیار فعال بود. البته او از جمله علمایی بوده که خاطراتش را مدون کرده و در مقابل کتاب اسرار هزارساله نیز کتابی نوشته و در زمینه حجاب نیز کتابی با عنوان «حقیقت حجاب در اسلام» دارد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط