loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «عدالت اقتصادی از دیدگاه اسلام» منتشر شد

انتشارات مرتبط : سروش | سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

نویسندگان مرتبط : سید حسین میرمعزی

کتاب «عدالت اقتصادی از دیدگاه اسلام» به کوشش سید حسین میرمعزی از سوی انتشارات سروش و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

سه‌شنبه 16 دی 1393

در باب «عدالت اقتصادی» هنوز نظریه ای جامع تدوین نشده است، اما اندیشمندان اسلامی مقالات و کتاب هایی در باب مبانی و زمینه ها و موانع تحقق آن نوشته اند که برای نیل به چنان نظریه ای اطلاع از مجموع چنین نوشته هایی مفید است. کتاب حاضر این گام نخست را برداشته و مقالات چندی در این باب را در ساختاری منطقی در پنج بخش عرضه کرده است.

بخش اول این کتاب مشتمل بر مقالاتی است که به مفهوم و مبانی بینشی و فلسفی عدالت اجتماعی پرداخته اند که در آن مباحثی چون مفهوم عدالت اقتصادی و اهمیت آن از دیدگاه امام علی (ع)، عدالت اقتصادی از نظر افلاطون، ارسطو و اسلام، واقع گرایی نظریه عدالت در اقتصاد اسلامی و مبانی نظری توزیع عادلانه مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

بخش دوم کتاب در برگیرنده مقالاتی است که به معیارهای عدالت اجتماعی، راهکارها، علل و موانع تحقیق می پردازد و در بخش سوم مقالاتی آمده است که شاخص های اندازه گیری عدالت و عناصر آن را مورد بحث قرار می دهد. در این بخش، موضوعاتی چون بنیادهای توسعه اقتصادی عادلانه در اسلام، همسویی رشد و عدالت در نظام اقتصادی اسلام، پیشرفت عادلانه و وظایف دولتی دینی و عدالت بین نسلی در بهره برداری از منابع طبیعی را تحلیل شده و نتایج ارزشمندی را ارایه شده است.

در بخش چهارم، مقالات مربوط به رابطه عدالت و توسعه همچون مطالعه تطبیقی حد فقر شریعت، اصول حاکم بر شاخص های نابرابری درآمدی و بررسی آنها از نظر اسلام  آمده است و بخش پنجم مشتمل بر مقالاتی است که به مطالعات موردی به روش تجربی درباره موضوعات مرتبط با عدالت اجتماعی پرداخته اند.

چاپ نخست کتاب «عدالت اقتصادی از دیدگاه اسلام» نخستین اثر پس از تفاهم مشترک انتشارات سروش و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که در 860 صفحه با قیمت 40 هزار تومان و در شمارگان هزار نسخه منتشر و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط