loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تعجب مادر شهید از اطلاعات رهبر انقلاب درباره اعیاد ویژه ارامنه

انتشارات مرتبط : موسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی

«من هم می دانم که کریسمسِ به روایت ارامنه، بعد از ژانویه است؛ برخلاف خیلی ها - کاتولیک ها و دیگران - که کریسمسشان قبل از شروع ژانویه است.»

چهارشنبه 17 دی 1393

کریسمس عید میلاد حضرت مسیح است. روز بیست و پنج دسامبر؛ روزی که رادیو و تلویزیون و روزنامه های ایران، از ولادت حضرت مسیح می گویند و می نویسند، و کریسمس را تبریک می گویند. اما نکته ظریف اینجاست که در روز بیست و پنج دسامبر، در خانه هموطنان ارمنی مان، هیچ خبری از عید و کریسمس و بابانوئل و درخت کاج و چراغانی و این حرف ها نیست. چون کریسمسِ ارمنی ها، یازده روز بعد از کریسمس معروف شروع می شود، یعنی روز ششم ژانویه. دلیل این تفاوت هم، چیزی ست مثل تفاوت روایت شیعه و سنی بر سر تاریخ تولد پیغمبر اسلام.
رهبر معظم انقلاب نیز که به این مسئله واقف هستند خوب می دانند که بیست و پنج دسامبر یعنی پنج روز مانده به پایان سال که همه جا به عنوان عید کریسمس شناخته می شود و در رسانه ها گفته می شود، در منازل ارامنه ایران که عمدتاً پروتستان هستند، هیچ خبری نیست و در عوض، کریسمس آنها روز ششم ژانویه است، تقریباً ده روز بعد از کریسمس معروف. البته آشوری های ایران که عمدتاً کاتولیک هستند، همان عید معروف را می گیرند.
حضرت آقا با توجه به اهمیت و ارزش بالای خانواده های شهدا و لزوم احترام و توجه ویژه نسبت به آنها، از همان ابتدای جنگ، عنایت خاصی به این خانواده ها داشتند و از سال 63، برنامه مرتب خودشان را برای حضور در منازل شهدا و ابراز محبت و توجه و گفت وگوی رو در رو و صمیمانه با خانواده های شهدا، شروع می کنند. برنامه ای که هنوز هم ادامه دارد و جزو سنت های حسنه ای است که توسط معظم له ایجاد شده است.
کتاب «مسیح در شب قدر» که مربوط به حضور حضرت آقا در منازل شهدای مسیحی کشورمان است این دیدارها را در 23 بخش روایت کرده است. مسیحیان ایران که عمده آنها ارمنی و آشوری هستند صدها سال است در این کشور زندگی می کنند. این هم وطنان عزیز که خود را ایرانی و بخشی از ملت می دانند، در مجموع، بیش از صد شهید تقدیم کشور کرده اند. عمده این شهدا، سربازانی هستند که در دوران دفاع مقدس، در جبهه ها به شهادت رسیده اند و تعدادی هم در ترورهای منافقین، یا بمباران و موشک باران شهرهای کشور در طول جنگ، شهید شده اند.

در بخشی از روایت ششم کتاب «مسیح در شب قدر» که مربوط به حضور رهبر انقلاب در منزل شهیدان موسسیان است می خوانیم: (بخش های مورب، سخنان رهبر انقلاب است)

آقا سر برمی گردانند سمت مادر و می پرسند: شما همین یک فرزند را دارید، خانم؟!

ـ سه تا پسر داشتم. یکی همین بود که شهید شد. دو تا پسر دیگر هم دارم. پسر بزرگم ازدواج کرده و از ما جدا زندگی می کند. البته تا یک سال پیش همین جا پیش ما زندگی می کردند، منتها نوه ام بزرگ شده بود و جایمان تنگ بود. این بود که از پیش ما رفتند. الان من هستم و پسرم.

وقتی مادر شهید از کوچکیِ خانه حرف می زند، بی اختیار به اطراف نگاه می کنم. خانه، نقلی ولی دل باز است.

حضرت آقا تا بحث تنگی جا و اینها پیش می آید، سریع می پرسند: بنیاد شهید با شما ارتباط دارد؟

ـ بله. ارتباط دارند. همین حقوقم را از بنیاد شهید می گیرم.

ـ خودتان شغل ندارید خانم؟

ـ نه. فقط خانه دارم. اعصابم ناراحت است و ناراحتی قلبی دارم. نمی توانم کار بکنم.

ـ معالجه می کنید؟

ـ بله. دکتر دارم؛ دکتر اعصاب، دکتر قلب. همین داروها را می خورم که بتوانم خودم را اداره کنم.

ـ ان شاءالله که برقرار باشید.

فضای خانه، در حال و هوای کریسمس است. یک طرف اتاق پذیرایی، میزی قرار دارد که روی آن ظرف های آجیل و شیرینی و شکلات و میوه چیده شده است. پشت مبلی هم که حضرت آقا روی آن نشسته اند، طاقچه ای هست که با وسایل مختلف تزئین شده. روی طاقچه، کنار چندین قاب و کارت پُستال های کوچک مخصوص کریسمس، درختچه کاج کوچکی، چراغانی شده، گذاشته اند.

ـ ان شاءالله عید میلاد حضرت مسیح هم بر شما مبارک باشد. شما مثلِ اینکه کریسمس را این طرف سال می گیرید. من هم می دانم که کریسمسِ به روایت ارامنه، بعد از ژانویه است؛ برخلاف خیلی ها ـ کاتولیک ها و دیگران ـ که کریسمسشان قبل از شروع ژانویه است. آن سال هایی که من پیام می دهم ـ هر سال پیام نمی دهم، بعضی سال ها ـ معمولاً یک طوری پیام می دهم که هم به عید این ها بخورد و هم به عید آنها. یعنی رعایت هم وطن های ارمنی مان را می خواهم بکنم در این قضیه.

مادر، متعجب از اطلاعات رهبر، مرتب سرش را تکان می دهد و حرف های ایشان را تأیید می کند.

کتاب «مسیح در شب قدر»، روایتی از حضور مقام معظم رهبری در منازل خانواده ‎های شهدا که از سوی انتشارات «موسسه فرهنگی ایمان جهادی(صهبا)» در 496 صفحه و شمارگان 5000 نسخه با قیمت 18 هزار تومان (جلد نرم) و 23 هزار تومان (جلد سخت) روانه بازار نشر شده که علاقه مندان می توانند آن را از پایگاه اینترنتی این موسسه با قیمت 13500 تومان خریداری کنند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط