loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ارائه پیشنهاد ثبت روز بین المللی زبان فارسی در تقویم جهانی به سازمان ملل

معاون بین الملل بنیاد سعدی از تصمیم این بنیاد برای ارائه پیشنهاد ثبت روز بین المللی زبان فارسی در تقویم جهانی به یونسکو و سازمان ملل خبر داد و گفت: بنیاد سعدی پس از مذاکرات مقدماتی این پیشنهاد را رسماً اعلام خواهد کرد.

دوشنبه 22 دی 1393

یکی از اقدامات بنیاد سعدی در سال جاری، اقدام برای ثبت زبان فارسی به عنوان هفتمین زبان بین المللی جهان در یونسکو بود؛ پیشنهادی که با حمایت و توجه چندانی روبرو نشد و در نهایت این پیشنهاد با سفیر ایران در یونسکو مطرح و با جواب منفی روبرو شد، چراکه پیش از آن، این پیشنهاد از سوی یونسکو رد شده بود.

با این وجود مسئولان بنیاد سعدی در انجام اقدامی نمادین در زمینه زبان فارسی در سطح جهان پافشاری داشته و از خواسته اولیه خود کوتاه نیامدند ، حالا در کمتر از یک فصل مانده به پایان سال 93، محمدرضا دربندی معاون امور بین الملل بنیاد سعدی از عزم جدی این بنیاد برای امتحان کردن راه های دیگر برای به نتیجه رسیدن هدف خود خبر می دهد.

وی ادامه می دهد: بنیاد سعدی پیشنهاد جدید دیگری در دست دارد و آن ثبت روز ملی زبان فارسی در تقویم جهانی است، آن چیزی که مد نظر ماست، این است که یکی از سالروزهای ولادت شاعران بزرگ ایرانی هم چون مولوی ، سعدی ، حافظ و... را به عنوان روز بین الملل زبان فارسی در جهان به ثبت برسانیم.

دربندی گفت: اگر چنین اتفاقی عملیاتی شود، می توان در این روز برنامه های مخلفی برای حفاظت، توسعه ، گسترش و معرفی زبان فارسی به جهان داشته باشیم.

معاون امور بین الملل بنیاد سعدی گفت: این پیشنهاد به زودی در قالب برنامه ویژه ای به یونسکو و یا سازمان ملل ارائه می شود. اکنون در حال مذاکرات مقدماتی و مطالعات اولیه برای فراهم کردن الزامات اولیه این اقدام هستیم، پیش از این کشورهایی از جمله هند موفق به ثبت روز بین المللی زبانشان شده اند ، بررسی الگوی رفتاری آن ها می تواند ما را در رسیدن به هدفمان کمک کند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط