loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پژوهشی جامع در ادبیات انقلاب اسلامی

انتشارات مرتبط : موسسه فرهنگی رسانه ای عاشورا

نویسندگان مرتبط : غلامرضا کافی

پژوهش نامه «ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» اثر غلامرضا کافی که در ۲ جلد منتشر شده اثری جامع در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی است.

یکشنبه 26 بهمن 1393

ادبیات انقلاب اسلامی عنوانی است که برای گونه ای از ادبیات به کار برده می شود که نوع ادبی آن حاوی مضامین انقلابی است که به عقیده برخی چند سال پیش از پیروزی انقلاب ایجاد شد و در سال های پیروزی انقلاب سر و شکل یافت.

اهداف ادبیات انقلاب اسلامی، ترقی خواهی، عدالت طلبی و مقابله با نظام های جور است و این مسئله محدود در مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی نمی شود و هر نویسنده ای می تواند در راستای اهداف انسانی و تحقق آرمان های بشری اقدام به خلق آثاری با این مضمون نماید.

با توجه به اینکه بیش از 30 سال از پیروزی انقلاب گذاشته، می توان از ادبیات انقلاب اسلامی به عنوان یک گونه و سبک ادبی نام برد. همین مسئله سبب شده که دکتر غلامرضا کافی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، پژوهش نامه «ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» را در دو جلد و بیش از 1900 صفحه تالیف کند.

این اثر که از بدو ورود به مبحث با دقت کافی نگاشته شده بحث ادبیات انقلاب اسلامی را مطرح و تعاریف آن را ارائه کرده است و اثری جامع در حوزه ادبیات انقلاب است که شاید پیش از این با این جامعیت نگاشته نشده بود.

وی در این کتاب به تاثیر ادبیات کهن و تاریخ ادبیات در شکل گیری گونه ادبیات انقلاب اسلامی اشاره کرده و از همین رو نحوه ورود به بحث بسیار قابل توجه است.

دفتر سوم این پژوهش نامه به جایگاه شعر در ادبیات انقلاب اسلامی پرداخته و زبان، واژگان، قالب ها و ... در شعر انقلاب اسلامی را به مخاطب معرفی و کاربرد آنها در شعر انقلاب اسلامی را عنوان کرده است. همچنین برجستگی های معنایی شعر انقلاب در این دفتر مورد بررسی قرار گرفته و عناوینی چون رجز و حماسه، ستم ستیزی و حمایت از مظلوم، نمادگرایی در ادبیات انقلاب، پیوند با تاریخ و ... از جمله سرفصل هایی است که در بخش برجستگی های شعر انقلاب مورد اشاره قرار گرفته است.

در این دفتر پس از تعاریف موجود در شعر انقلاب اسلامی گزینه اشعار در قالب های گوناگون را آورده است.

کافی در این کتاب که اثری ارزشمند و در خور توجه است و برای محققان و پژوهشگران حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پر کاربرد خواهد بود به جایگاه ادبیات داستانی و خاطره نویسی در نثر انقلاب پرداخته و ذیل هر عنوان مباحثی مفصل و مطول از ویژگی های ساختاری هرکدام ذکر کرده و خواننده را با تمام ابعاد ادبیات انقلاب اسلامی آشنا می کند.

این کتاب با نمونه هایی که مولف به عنوان شاهد برای هرکدام از مثال ها و گونه های نام برده آورده اثری ارزشمند است که دانشجویان نیز می توانند با مراجعه به آن زیر و بم ادبیات انقلاب را بشناسند و در آن غور کنند.

ادبیات داستانی انقلاب اسلامی و دوره هایی که بر این سبک ادبی در داستان نویسی گذشته و بیان ویژگی هر دوره از جمله مباحثی است که در دفتر جایگاه نثر در ادبیات انقلاب اسلامی به آنها اشاره شده و مولف به تفصیل و از زوایای گوناگون آن را بررسی کرده است.

ویژگی های ادبیات داستانی انقلاب از منظر لفظ و ساختار و معنا و جان مایه در این بخش مورد بحث قرار می گیرد و ذهن خواننده نسبت به آن روشن می شود. آسیب شناسی ادبیات داستانی انقلاب از منظر ساختاری و محتوایی در کنار نمونه هایی برای آن یکی دیگر از بخش های این پژوهش نامه است.

جایگاه نقد در ادبیات انقلاب اسلامی یکی دیگر از سرفصل هایی است که در دفتر پنجم مورد بررسی قرار گرفته، مبحثی که در ادبیات انقلاب بسیار مورد توجه است و باید بیش از پیش در آن دقت شود. نقد نو و کهن، مکتب های نقد ادبی، سرگذشت نقد در ادبیات فارسی و پس از آن انقلاب اسلامی و ... در کنار نمونه های هر کدام این فصل را برای علاقه مندان و منتقدان ادبیات انقلاب اسلامی جذاب کرده است.

جایگاه طنز و همچنین کودک و نوجوان در ادبیات انقلاب اسلامی و در پایان آشنایی با برخی پژوهش های صورت گرفته در این حوزه و آشنایی با ناموران ادبیات انقلاب اسلامی دیگر مباحثی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

در مجموع پژوهش نامه «ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» با زیرعنوان نقد و بررسی قالب ها و گونه های مختلف اثری ارزشمند و شایسته پرداختن به آن است.

این کتاب از منظر جامعیت بسیار قابل توجه است. غلامرضا کافی که چهره ای شناخته شده در عرصه ادبیات انقلاب اسلامی است با این اثر قدرت و تسلط خود بر ادبیات انقلاب را نشان داده است.

این کتاب که مجتمع فرهنگی عاشورا آن را در دو جلد منتشر کرده با قیمت 80هزار تومان روانه بازار کتاب شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط