loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

امام خمینی (ره) و تجدید حیات باب های مهجور فقه شیعه

نویسندگان مرتبط : سید محمدحسین طباطبایی | سید روح الله موسوی خمینی | کامیار صداقت ثمرحسینی

امام خمینی به تجدید حیات باب هایی مهجور از فقه شیعه، درباره حکومت و اجتماع مبادرت کردند چنانکه با نگارش الغدیر و المیزان، فضای مباحث و تحقیقات به نحو چشمگیری در حوزه ها ارتقا یافت.

یکشنبه 26 بهمن 1393

بحثی از کتاب «شیعه شناسی معاصر اهل سنت جلد 2» به قلم کامیار صداقت ثمرحسینی به موضوع امام خمینی (ره) و تجدید حیات باب های مهجور فقه شیعه اختصاص دارد که در ادامه می خوانیم:

حضرت امام خمینی (ره) شخصیت مهم دیگر شیعی است که بارزترین نقش را در رهبری و هدایت صحیح انقلاب اسلامی داشت. امام خمینی به تجربه ناکام مشروطیت و روی کار آمدن رضاخان توجه داشت و آشنایی عمیقی با اندیشه های شهید شیخ فضل الله نوری، میرزا حسین نائینی و شهید سید حسن مدرس داشت و اگر علامه امینی به تأسیس شیوه ای نو در فقه تاریخ و اعتقادات استدلالی پرداخت.

همچنین علامه طباطبایی باب نوینی را در تفسیر قرآن و علوم و معارف قرآنی گشود، امام خمینی با تأکید بر فقه سنتی جواهر به تجدید حیات باب هایی مهجور از فقه شیعه، درباره حکومت و اجتماع مبادرت کرد.

چنانکه در وصیت نامه سیاسی الهی خود نوشته اند: «لازم است علما و مدرسین محترم نگذارند در درس هایی که مربوط به فقاهت است و حوزه های فقهی و اصولی از طریقه مشایخ معظم که تنها راه برای حفظ فقه اسلامی منحرف شوند..» امام خمینی.1379

گاه تألیف یک اثر می تواند سطح عمومی معارف را ارتقا دهد، چنانکه دیگر نتوان آن را نادیده گرفت. پس از نگارش الغدیر و المیزان و گشوده شدن باب ولایت فقیه، فضای مباحث و تحقیقات در آن حوزه ها به نحو چشمگیری ارتقا یافت و غالب علما و مدارس شیعه تحت تأثیر عظمت کار این سه عالم بزرگ قرار گرفتند. آثار آنان موجب شد تا سطح معارف حوزه های علمیه، به نسبت قبل ارتقا یابد.

در اینجا خاطر نشان می شود که هر سه عالم مورد بحث شخصیت علمی جامعی داشتند اما در یک یا دو زمینه علمی در انقلاب اسلامی مطرح شدند. برای مثال در صورتی که به شعارهای انقلاب اسلامی ایران رجوع کنیم امام خمینی به عنوان یک فقیه و مرجع تقلید مورد توجه عامه انقلابیون است و نه بعنوان یک فیلسوف.

*بیداری اسلامی در جهان عرب

با توجه به آنچه در باب انقلاب اسلامی ایران وجود دارد، ارتباط این انقلاب با جهان اسلام، به واسطه ماهیت تقریبی آن است و بدون آن هیچ امکانی برای ارتباط با جهان اسلام ندارد. از همین رو دشمنان انقلاب اسلامی ایران کوشش می کنند تا مسیر شیعه و اهل سنت از تقریب مذاهب را از هم جدا کنند و یا در غیر این صورت توان فعالیت های تقریبی را به حداقل ممکن برسانند. مراد از تقریب را سید شهاب الدین حسینی در کتاب «الوحدة الاسلامیة فی الاحادیث المشترکة بین السنة و الشیعة» به خوبی نگاشته است.

بنابراین از زمان پیروزی انقلاب اسلامی این گونه بیداری اسلامی در میان همه مسلمانان تقویت شد. از سوی دیگر هر کشور و ملتی از ملل اسلامی بنا بر شرایط خاص خود، نیازمند ارائه الگویی بومی و منطبق با نیازهای خود است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط