loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «عشق در مشرب عرفانی امام خمینی» منتشر شد

انتشارات مرتبط : موسسه چاپ و نشر عروج

کتاب «عشق در مشرب عرفانی امام خمینی» تألیف «کبری طاهری نژاد» از سوی مؤسسه چاپ و نشر عروج منتشر شد.

سه‌شنبه 28 بهمن 1393

کتاب «عشق در مشرب عرفانی امام خمینی» دارای پنج فصل با عنوان «کلیات»، «مفاهیم»، «عشق در عرفان»، «عشق از دیدگاه امام خمینی (س)» و «عشق در دیوان امام خمینی (س)»، است.

فصل اول این کتاب، گذری بر کلیات تحقیق دارد که شامل تعریف و تبیین موضوع، هدف و انگیزه، پیشینه موضوع تحقیق، روش تحقیق و غیره می شود. فصل دوم هم به بررسی مفاهیم لغوی و اصطلاحی عشق و محبت از دیدگاه عارفان پرداخته و معانی لغوی و اصطلاحی آن در عرفان بیان می شود و در نهایت دیدگاه عارف و اصل و فرزانه، امام خمینی (س)، بیان شده است.

فصل سوم، با عنوان «عشق در عرفان»، فراهم شده است. در این فصل، عشق را در قرآن کریم به عنوان یک کتاب عرفانی که در دسترس همگان است، مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه، عشق و محبت را در روایات و ادعیه مورد بررسی قرار داده و به بیان نقش عشق در عرفان اسلامی، اسباب پیدایش عشق، تقسیم بندی عارفان در مورد عشق، صفات عشاق و آثار عشق پرداخته می شود و در نهایت رابطه و پیوند عشق با محبت، حسن، توحید، شوق و معرفت و عقل بیان می شود. در واقع فصول اول تا سوم زمینه ساز رسیدن به مقصود اصلی است.

فصل چهارم، که در واقع مهمترین فصل رساله است، به بررسی عشق در آثار امام خمینی (س) اختصاص دارد و دیدگاه آن عارف فرزانه را در رابطه با زوایای مختلف عشق بیان می کند.

از جمله مهمترین عناوین مطرح شده در این فصل عبارتند از: تعریف لغوی و عرفانی عشق و محبت، انواع عشق، عشق فطری و برهان عشقی، صفات عشاق، آثار عشق، عشق و خلقت جهان، عقل و عشق.

فصل پنجم، که فصل پایانی رساله است، عشق و ویژگی های آن در دیوان اشعار امام خمینی (س) مورد توجه قرار گرفته و به بررسی تعدادی از اشعار ایشان اختصاص یافته است.

در این کتاب به ارائه مطالبی از بخش «تعریف لغوی و عرفانی عشق و محبت» می پردازیم که در آن آمده است: اگر چه امام (س) با دیگر بزرگان اهل معرفت در این امر، هم عقیده اند که محبت قابل تعریف نیست و حدی فراهم آمده از جنس و فصل ندارد؛ اما در جای جای کتب و رسائل ایشان به توصیف هایی بر می خوریم که باید آن را تعریف خواص و آثار محبت نامید.

در گذری کوتاه به این تألیفات، شاید بتوان فهرستی از وصف های محبت را ارائه کرد:

1: محبت، صفت ذاتی خداوند است و همانطور که ذات حق ناشناختنی است، صفات او_ از آن جهت که عین ذات است_ هرگز شناخته نخواهد شد. پس حقیقت محبت شناختنی نیست.

2: عشق دریافتی ذوقی و شهودی و وجدانی است که درک آن را به چشیدن و رسیدن تعبیر می کنند و رسیدن به معنای فنای فی الله و بقای بالله است. مثال مشهوری که همگان ذکر کرده اند، آتش و مراحل معرفت آن، از دیدن دود و قرار گرفتن در طیف نور و حرارت آتش و بالاخره افتادن در آن و سر تا پا شعله ور شدن است. امام (س) نیز این تشبیه را در مورد عشق به کار برده اند و می نویسند: «حقیقت عشق آتشی است که از قلب عاشق طلوع می کند و جذوه آن سر و علن و باطن و ظاهرش سرایت می کند».

بر اساس این گزارش، مؤسسه چاپ و نشر عروج کتاب «عشق در مشرب عرفانی امام خمینی» را در 179 صفحه و با قیمت 8000 تومان منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط