loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اندیشه های قرآنی درباره سبک زندگی زنان در قرآن کریم

در هیچ کجای قرآن کریم، کوچکترین نشانه ای برای تأیید نگرش ها و رفتارهای تحقیرآمیز نسبت به زنان و مفروض داشتن آن ها به عنوان موجودات مادون انسان که شایسته احترام نباشند، دیده نمی شود و این سبک زندگی اسلامی است.

دوشنبه 4 اسفند 1393

سبک زندگی با نام های مختلف (مانند طریقه، روش، حکمت زندگی) در نوشته های اندیشمندان اسلامی و ایرانی مطرح شده است. در بین صاحب نظران اسلامی - ایرانی ، سبک زندگی مجموعه رفتارها و الگوهای معطوف به ابعاد هنجاری و معنایی زندگی است که برگرفته از آموزه های مبین اسلام و تاریخ و جغرافیای ایران است.

در کتاب «بررسی سبک زندگی در بین زنان شهر تهران» که به تازگی توسط گروهی از نویسندگان منتشر شده، آمده است: در قرآن کریم برخلاف بینش معمول در بیشتر جوامع انسانی در طول تاریخ (به جز برخی پیشرفت های اخیر در وضعیت نگرش و تا حدی رفتار نسبت به بانوان در جوامع امروزی) و به خصوص برخلاف نگرش غیر انسانی و ظالمانه موجود در عصر جاهلی و پیش از ظهور اسلام، مقام و مرتبه زن به عنوان جزء مکمل مرد و شریک او در انسانیت و خلقت مشترک و موجودی که از حیث ظرفیت های انسانی و کمال پذیری تفاوتی با جنس مرد ندارد، بالا کشیده شده و به گونه ای ارزشمند و والا طرح شده است.

در هیچ جای آیات شریفه قرآن، کوچکترین نشانه ای برای تأیید نگرش ها و رفتارهای تحقیرآمیز نسبت به زنان و مفروض داشتن آن ها به عنوان موجودی مادون انسان که شایسته احترام، ملاطفت و مهربانی، حمایت و هدایت مانند هر انسان دیگری نباشد، دیده نمی شود.

بلکه همواره چه در عرصه عمومی و چه در عرصه خصوصی برحفظ شأن و مقام زنان، رعایت حقوق ایشان و معاشرت توأم با رأفت و محبت اصرار ورزیده، حتی وقتی مبحث طلاق و گسیختگی خانواده مطرح باشد، تأکید همواره قرآن برحفظ حقوق زناشویی، مالی و اجتماعی زن به قوت قابل مشاهده است.

همچنین قرار گرفتن زنان در نقش های اجتماعی و سیاسی مختلف با رعایت شرایط و حدود شرعی و اخلاقی چنان که در آیات مشاهده شده، مورد تأیید قرار گرفته است. آنچه می توان به عنوان یک نتیجه گیری نهایی از مرور آیات قرآن نسبت به زنان در عرصه عمومی و خصوصی زندگی بیان داشت آن است که زنان مسلمان و مؤمن می توانند و باید در قالب نقش های خانوادگی و اجتماعی، همچون مردان مشارکت و فعالیت سالم و متعارف داشته باشند و به طور متقابل حقوق و تکالیف خود را نشناخته و مراعات کنند و به خصوص در عرصه عمومی به عنوان مهمترین عنصر نقش شهرو ندی شان لازم است به منظور ارتقای منزلت خویش و اخلاق عمومی و شهروندی برای رعایت اصل قانون گرایی و احترام به حقوق خود و دیگران از هر گونه رفتار و عملی که سلامت و امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه را برهم می زند، پرهیز کنند.

بررسی آیات نشان می دهد که بیشترین آیات (40 آیه در 15 سوره) بیانگر ابعادی از حقوق زنان در قرآن است که چنانچه آیاتی را که خصوصیات مشابه یا حق و تکلیف متقابلی را برای زنان و مردان مطرح می کند، در نظر بگیریم و همچنین نقش های اجتماعی یا توصیفات مثبت از زنان مورد تأیید قرآن را بر آن ها بیافزاییم، خواهیم دید که اکثریت مفاهیم و مضامین آیات شریفه قرآن به نوعی در جهت بیان منزلت انسانی، حقوق و نیازهای زنان و زمینه های رشد و ارتقای آنان است و کمترین تعداد از آیات، در کنار وظایف مشترک هر انسان، تکالیف خاصی را برای بانوان تعیین کرده است.

براساس دلالت های مستخرج از قرآن می توان گفت زن و مرد هر دو از یک ریشه و صاحب مقام انسانی و دارای حقوق و تکالیف مبتنی بر این اصل بنیادین و اصل دیگری که نسبت آن ها را با خالق خویش یعنی پروردگار عالمیان به عنوان مخلوق و بنده معین می کند، هستند.

زن و مرد می توانند به سوی بی نهایت خوب و بی نهایت بد بودن حرکت کنند. زیرا هر دو از فطرت برابر، اختیار، ظرفیت فکری، عقلی و بادگیری و الهامات رو به سوی فجور و تقوا و در حقیقت خاصیت تغییر پذیری یا کمال پذیری برخوردار هستند.

همچنین زن و مرد در خانواده و در جامعه حق مشارکت و زندگی امن و توأم با احترام، همراه با در اختیار داشتن زمینه های رشد و تعالی را دارند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط