loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «مداخل و منابع پزشکی در اسلام و ایران» منتشر شد

نویسندگان مرتبط : مهدی محقق

کتاب «مداخل و منابع پزشکی در اسلام و ایران» به اهتمام مهدی محقق دربردارنده بیش از ۲۰ هزار مدخل گوناگون پزشکی است.

دوشنبه 4 اسفند 1393

کتاب «مداخل و منابع پزشکی در اسلام و ایران» به اهتمام مهدی محقق دربردارنده بیش از بیست هزار مدخل گوناگون پزشکی است که در دایره واژگان مربوط به تندرستی و بیماری قرار دارد و به لحاظ موضوعی به حوزه های علم طب، ارکان، کالبد، غداها، بیماری ها (اسباب و نشانه های آن ها)، درمان بیماری ها، داروها (کانی و گیاهی و حیوانی)، ابزارهای پزشکی و بهداشتی، اشخاص (طبیبان مشهور و مولفان و مترجمان کتب و مقالات طبی)، کتاب ها و مقالات، بیمارستان ها و موسسات طبی قابل تقسیم است.

شیوه تدوین این کتاب به این شکل است که ابتدا نام مدخل آمده است. مداخل به ترتیب حروف الفبا نظم یافته و هر حرفی در یک صفحه مستقل آغاز می شود.

سپس درتوضیحی هر مدخل، واژه یا عبارتی همچون: «ابراز، ارکان، اصطلاح، اوزان، بیمارستان، بیماری، حیوان، خانواده ای از پزشکان ایرانی، دارو، داروی حیوانی، داروی کانی، داروی گیاهی، درمان، روش استفاده از دارو، روش داروسازی، روش درمانی، طبیب، طعام، کالبد، کانی دارویی، کتاب، گیاه، گیاه دارویی، مولف، و طبیب، ماده دارویی، مترجم، مقاله، نهاد، و نوع دارو» آمده که بیانگر ماهیت و یا کاربرد آن مدخل در علم پزشکی است.

مقدمه مولف به دو زبان فارسی و انگلیسی در علت تدوین این کتاب است، از جمله این که این کتاب در راستای تالیف دانشنامه «تاریخ و اخلاق پزشکی در اسلام و ایران» تالیف شده است.

مولف کتاب که استاد رشته های علوم اسلامی و زبان ادب فارسی و عربی است، از سال 1340 که در دانشگاه لندن تدریس می کرده، در موسسه ولکام و بعد از آن در کتابخانه اسلر که هر دو ویژه تاریخ پزشکی است، با کتب متون و تحقیقات در علم پزشکی آشنا می شود و با پژوهش در این حوزه، تا کنون آثار فراوانی را تالیف و یا تصحیح کرده است.

وی بیش از سه دهه پیش، برنامه بلند مدتی را برای تدوین دانشنامه «تاریخ واخلاق پزشکی در اسلام و ایران» آغاز کرده است که طرح مقدماتی آن نیز در کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران در دانشگاه تهران در سال 1371 به صورت مقاله ارایه شد و سپس در مجموعه متون و مقالات در تاریخ و اخلاق پزشکی در اسلام و ایران در سال 1374 به وسیله ی انتشارات سروش چاپ شد.

همچنین ایشان حدود 10 هزار پرونده علمی را آماده نمودند که در آن، تصویر صفحاتی که دربردارنده شرح و توضیح مداخل است، آورده شده و نویسندگان مقالات می توانند بدون مراجعه به اصل کتاب از روی همین تصاویر، مدخل مورد نظر را تحریر کنند.

در ادامه اجرای طرح براساس پرونده های مذکور، کتاب «درآمدی بر دانشنامه تاریخ پزشکی در اسلام و ایران» (فرهنگ الفبایی اصطلاحات پزشکی و داروشناسی) منتشر شد که در بردارنده بیش از 1500 مدخل به صورت الفبایی و توضیحاتی درباره آن ها است که از منابع و ماخد معتبر استخراج شده است.

گام بعدی چاپ «مداخل و منابع پزشکی در اسلام و ایران» بوده است. این کتاب می تواند برای جستجوی اصطلاحات مورد استفاده پژوهشگران طب سنتی و تاریخ طب در ایران و اسلام قرار گیرد. اگر چه نمی توان کتاب را جامع تمامی مداخل پزشکی و یا حاوی تمام منابع دانست و در آن، گاه اغلاط حروف نگاری و گاه عدم یک دستی در توصیف مداخل دیده می شود، اما تمام این موارد با در نظر گرفتن گستردگی و حجم کار، طول مدت انجام آن و عدم متمرکز بودن در یک موسسه خاص که گاه به چند دست شدن کار می انجامد، قابل چشم پوشی است؛ به ویژه آن که غیر از اغلاط حروف نگاری، باقی موارد به درستی کار خدشه ای وارد نمی کند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط