loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه سلوک ابرار - جلد چهارم: به سوی خدا

مجموعه رهنمودهای اخلاقی حضرت آیت الله حق شناس

ناشر یا زهرا (س)

نویسنده عبدالکریم حق شناس

گردآورنده کتاب علی اکبری مزدآبادی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 103

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

آیت الله میرزا عبدالکریم حق شناس (زاده ۱۲۹۸، تهران - درگذشته ۲ مرداد ۱۳۸۶، تهران) فقیه و عارف معاصر شیعه بود.

* تحصیلات
وی تحصیلات مقدماتی و ادبیات را نزد آیت الله محمدرضا تنکابنی و بخشی از معقول را نیز از آیت الله مهدی آشتیانی مدرس حکمت و فلسفه فرا گرفت.
دروس فقه و اصول را در قم از محضر آیت الله سید محمد تقی حجت و آیت الله سید احمد خوانساری و آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی فرا گرفت. مدتی نیز از محضر فقه و اصول سید روح الله خمینی (ره) بهره مند شدند و البته مراوداتی نیز در بحث اخلاق با امام خمینی داشت.
آیت الله حق شناس از شاگردان سیدعلی حائری و شیخ محمدحسین زاهد بود. وی از شاگردان درس عرفان محمدعلی شاه آبادی و امام خمینی (ره) بوده است.
وی اجازه اجتهاد خود را از افرادی چون آیت الله سید ابوالقاسم خویی، آیت الله سید محمد حجت، آیت الله شیخ عبدالنبی عراقی و آیت الله شاه آبادی دریافت کرد.
آیت الله حق شناس افزون بر زبان عربی به زبان های فرانسه و انگلیسی هم مسلط بود.

* عزیمت به تهران
در سال ۱۳۷۳ ه. ق که حاج شیخ محمدحسین زاهد تهرانی معروف به زاهد نفت فروش که در مسجدامین الدوله واقع در بازار درگذشت، بنا به درخواست اهل مسجد و محل، آیت الله بروجردی به عبدالکریم حق شناس دستور داد تا برای حل مشکلات دینی و رسیدگی به امور شرعی آن مسجد، به تهران عزیمت کند.
آیت الله حق شناس می فرمودند: بازگشت به تهران برای من بسیار گران بود، قم برای من، محل پیشرفت و ترقی علمی و عملی بود، و به هیچ وجه میل به آمدن به تهران را نداشتم. روزهای سختی بر ایشان گذشته بود. به مشورت با امام خمینی رضوان الله علیه می روند، ایشان می فرماید: وظیفه است، باید بروید، عرض می کنند: شما چرا نمی روید؟ ایشان می فرمایند: به جدّم قسم اگر گفته بودند: روح الله بیاید، من می رفتم.
بالاخره آیت الله حق شناس به تهران آمد و تا پایان عمر به تعلیم امور دینی به جوانان و طلاب و کسبه مشغول بود. او مدتی نیز رئیس مدرسه فیلسوف الدوله و سپهسالار قدیم (شهید بهشتی فعلی) بود و در آنجا به تدریس مکاسب و کفایه در فقه و اصول و منظومه سبزواری در حکمت مشغول بود.
آیت الله حق شناس در نهایت، در سن ۸۸ سالگی درگذشت و پیکرش، در دوم مرداد ماه سال ۸۶ به سوی شاه عبدالعظیم تشییع و در آن جا به خاک سپرده شد.

کتاب حاضر به بیان گوشه ای از رهنمودها و تذکر های اخلاقی این عارف وارسته می پردازد و شامل تصاویر رنگی از ایشان نیز می باشد.

بالاترین تنبیه:
وقتی حضرت موسی (علیه السلام) خواست به کوه تور برود، کسی به او گفت: «به پروردگار بگو این همه من معصیت می کنم، چرا مرا تنبیه نمی کنی؟» خداوند به حضرت موسی (علیه السلام) گفت: «وقتی رفتی به او بگو، بالاترین تنبیهات این است که نماز می خوانی و لذت مناجات را نمی چشی».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما