loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آسیب های علوم انسانی غربی چیست؟

در پاسخ به کسانی که مدعی اند تأسیس علوم انسانی اسلامی تنها در صورتی ضرورت دارد که در علوم انسانی موجود نقص هایی باشد، باید گفت که رفع بسیاری از مشکلات امروز با یک جهان بینی معقول و الهی صورت می گیرد، نه علوم نزدیک به تجربی.

دوشنبه 18 اسفند 1393

علوم انسانی غربی چند ضعف و آسیب عمده دارد که ضرورت ایجاد تحول در آنها و تولید علوم انسانی اسلامی را دو چندان می کند. حجت الاسلام احمدحسین شریفی در کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» که به تازگی از سوی مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است، درباره آسیب های علوم انسانی غربی مباحثی را مطرح می کند:

نخست آنکه این علوم مبتنی بر جهان بینی مادی و لیبرالیستی اند. تمام مبانی لیبرالیسم، یعنی الحاد عملی، اومانیسم، پلورالیسم، سکولاریسم، لذت گرایی و سودگرایی، در چنین علومی به عنوان اصل موضوعی پذیرفته شده اند.

روشن است که چنین ضعف ها و عیوبی را نمی توان نادیده گرفت و هیچ راهی جز حرکت در چارچوب فکر اسلامی، برای رفع این عیوب وجود ندارد. به همین دلیل در پاسخ کسانی که مدعی اند تأسیس علوم انسانی اسلامی در صورتی ضرورت دارد که علوم انسانی موجود مبتلا به عیوب و نقائصی باشند که اولاً مطمئن باشیم چنان عیوبی در علوم انسانی اسلامی وجود نخواهد داشت و ثانیاٌ رفع آن عیوب تنها از علوم انسانی اسلامی ساخته باشد و نه علوم انسانی مسیحی و بودایی و امثال آن، معتقدیم که همینطور است.

یعنی عیوب مذکور به هیچ وجه در علوم انسانی اسلامی وجود ندارد و رفع آنها تنها و تنها از عهده یک جهان بینی صحیح، معقول و الهی بر می آید و نه جهان بینی های نامعقول و غیرالهی.

مشکل دیگر علوم انسانی غربی تکیه آنها بر روش های کمی و تجربی است. این علوم یا اساساٌ توجهی به روش های فلسفی و عقلانی ندارد و یا نهایتاً به نوعی از عقلانیت که سرانجام به تجربه بازگشت کند تن می دهند. افزون بر این، نسبت به روش وحی و شهود نیز بی اعتنا هستند. رنه گنون اندیشمند فرانسوی مسلمان شده کتابی به عنوان سیطره کمیت دارد. وی در این کتاب نشان می دهد که علم جدید چگونه تحت سیطره فلسفه جدید و فلسفه جدید نیز چگونه تحت سیطره کمیت است.

مشکل دیگر علوم انسانی غربی این است که کنش های مثله شده انسان را مورد مطالعه قرار می دهند. کنش هایی که هم از نظر طولی و هم عرضی مثله شده و منقطع از بقیه امور هستند. توضیح آنکه از نظر طولی ارتباط لایه های باطنی انسان، یعنی باورها و  ارزش های او با کنش های ظاهری او و به تعبیر عرفان اسلامی ارتباط قلب و نفس انسان با اعمال جوارحی او نادیده گرفته می شود.

اگر از علل و عوامل یک کنش هم بحث می شود. تماماً در جستجوی علل و عوامل تجربی و ملموس و محسوس اند. از جهت عرضی نیز به عنوان مثال کسی که در رشته روانشناسی مطالعه می کند، برای تخصص در این رشته هیچ نیازی به مطالعه رفتارهای اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی و دینی افراد ندارد. او فقط عینک روانشناسی را بر چشم خود می زند و با سایر ابعاد وجودی انسان کاری ندارد.

این تغافل از سایر بخش ها هرگز موجب نمی شود که آنها هیچ تأثیری در کنش ها و حالات روان شناختی انسان ندارند. بلکه این پژوهشگر روانشناسی است که عالمانه و عامدانه خود را نسبت به آنها در پرده جهل قرار می دهد! روشن است که داده های چنین علومی قابل اعتماد نیستند. احتمال دستیابی آنها به واقعیت بسیار اندک است.

توجهی که در دوران معاصر به دانش های میان رشته ای شده و همچنین تحقیقاتی که درباره تأثیرگذاری عوامل معنوی و ماورائی بر کنش ها و روابط انسانی انجام گرفته است، خود گویای ناکارآمدی نگاه های مثله شده و جزئی نگارانه علوم انسانی تجربی است.

اندیشمندان غربی تلاش کرده اند با راه اندازی رشته هایی همچون روانشناسی اجتماعی، جامعه شناسی معرفت، اقتصاد سیاسی و امثال آن تا اندازه ای بر این مشکل فایق آیند. هرچند چنین تلاش هایی در جای خود مفیدند، اما چنین تلاش هایی بدون توجه به منابع وحیانی و اسلامی و بدون توجه به ابعاد روحی و ماورائی انسان و بدون توجه به مبدأ و معاد و بدون توجه به ارزش های الهی و انسانی نمی توانند کارآمد و نتیجه بخش باشند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط