loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «فرهنگ شخصیت های مثنوی» منتشر شد

کتاب «فرهنگ شخصیت های مثنوی» تألیف «سیده زهرا مشیر استخاره» روانه بازار نشر شد.

سه‌شنبه 19 اسفند 1393

کتاب «فرهنگ شخصیت های مثنوی» دارای هشت فصل با عنوان «شرح احوال آثار و اندیشه های مولانا»، «پیامبران شریعت راستین مردان حقیقت و اولیاء طریقت در مثنوی»، «دولتمردان و صاحبان قدرت در مثنوی»، «منکران و معاندان در مثنوی»، «دانشمندان و صاحبان علم در مثنوی»، «عاشقان و معشوقان در مثنوی»، «غلامان در مثنوی» و «شاعران در مثنوی»، است.

به گفته نویسنده کتاب «فرهنگ شخصیت های مثنوی»، این اثر به بررسی شخصیت هایی که در مثنوی از آنها صحبت شده، پرداخته است. به گونه ای که کتاب تلاش دارد که شخصیت هایی که در مثنوی از آنها صحبت شده را با ذکر مثال به مخاطب معرفی کند.

در بخشی از این کتاب درباره «امام حسین (ع) و مردم حلب؛ حسین (ع) سلطان عشق»، می خوانیم: مولانا در داستان شیعیان حلب، به بیان عظمت معنوی و بلندی تبار و صفات برجسته امام حسین (ع) و آسیب شناسی برخی از عزاداری حسینی می پردازد و حسرت و اندوه واقعه غم بار عاشورا و شهادت حسین (ع) را برای پیروان راستین طریق حق و رسول خدا (ص)، حضرت مصطفی بس عظیم می داند، چراکه دوست دار حضرت محمد (ص)، باید امام حسین (ع) را نیز دوستار باشد.

شاعر خود را به تغافل می زند و می گوید مگر خبر شهادت امام حسین (ع) دیر به شمار رسیده است که حالا مشغول عزاداری هستید. هر کوری و کری سال ها پیش این واقعه را شنیده و دیده، مگر تا به حال در خواب بودید؟! بروید و بر خود گریه کنید که اولیاء خدا را به گریه شما حاجت نیست.

پس عزا بر خود کنید ای خفتگان
زان که بد مرگی است این خواب گران
روح سلطانی زِ زندانی بجست
جامه چه درانیم و چه خاییم دست
چون که ایشان خسرو دین بوده اند
وقت شادی شد چو بشکنند بند
ور نه ای آگه، برو برخود گری
زان که در انکار نقل و محشری
بر دل و دین خرابت نوحه کن
که نمی بیند جز این خاک کهن

گفتنی است، نشر «راز نهان» «فرهنگ شخصیت های مثنوی» تألیف «سیده زهرا مشیر استخاره» را در 288 صفحه و با قیمت 15000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط