loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اتانازی از منظر فقه و حقوق

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده صالحه یزدانی فر

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 263

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

«اُتانازی» یک واژه یونانی و مشتق از «تاناتوز» الهه مرگ در یونان باستان است که قرمتی دیرین دارد. این واژه در فارسی به بیمارکشی با ترحم، بیمارکشی طبی، تسریع در مرگ محتضر، مرگ مشفقانه، قتل از روی ترحم، مرگ خودخواسته، بِهْ مرگی، مرگ آسان و مرگ راحت ترجمه شده است و نویسندگان عرب واژگان الموت الیسیر، الموت الجید، الموت الکریم، موت الرحمة، تیسیر الموت، القتل الرحیم و رصاصة الرحمة را به کار برده اند و در اصطلاح عبارت است از کشتن بدون درد کسی که از ناراحتی غیر قابل تحمل، رنج می برد، یا کشتن عمدی کسی که در شرف مرگ قرار دارد به منظور رهانیدن وی از رنج و تعب. در تبیین گونه ها، اتانازی از جهتی به فعال و انفعالی تقسیم می شود که در نوع نخست، پزشک یا فرد دیگری با انجام فعل از روی ترحم یا با انگیزه مشابه، به زندگی بیمار خاتمه می دهد؛ و در نوع دوم از ادامه درمان و تلاش برای زنده نگه داشتن بیمار علاج ناپذیر صرف نظر می کند. هر یک از دو صورت فوق نیز ممکن است با رضایت یا بدون رضایت بیمار صورت گیرد که به ترتیب از آن به اتانازی داوطلبانه و غیرداوطلبانه یاد می شود.

کتاب حاضر در قالب چهار فصلِ «موضوع شناسی اتانازی»، «رویکردهای عملی و نظری مختلف نسبت به مقوله اتانازی»، «حکم اتانازی در فقه اسلامی و قوانین موضوعه ایران» و «جمع بندی و نتیجه گیری» به این موضوع پرداخته و سعی داشته به یکی از نیازهای امروز بازار کتاب، پاسخ دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما