loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه تجربه و هنر زندگی - جلد چهارم: بنیانی علمی برای جهان عقلانی

ناشر گمان

نویسنده پل دیویس

مترجم محمدابراهیم محجوب

ویراستار خشایار دیهیمی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 428

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

فلسفه فقط رشته ای دانشگاهی نیست که در دانشگاه خوانده شود. فلسفه به همه تعلق دارد و همه ما از کودکی سوالاتی مطرح می کنیم که جنبه فلسفیِ آشکاری دارند. این سوال ها و پاسخ های آنها «راه زندگی»ِ هر کس را معین می کنند. این مجموعه به مسائلی فلسفی از همین دست می پردازد که همه ما به نوعی در زندگی با آن مواجهیم، از سوال های کلی گرفته تا «معنای زندگی» و «خوشبختی» تا مسائل جزئی تر نظیر درد، بیماری، ترس، ملال، زندگی روزمره، حسد، عشق، مرگ، بخشودن و… زبان این کتاب ها فنی نیست و همگان می توانند آنها را بخوانند.

در این اثر مضمون محوری که مؤلف به آن پرداخته این است که از رهگذر علم، انسان ها می توانند دست کم بخشی از راز دهر را دریابند، او همچنین تلاش کرده تا اساس علمی برای جهان عقلانی بیاورد. معجزه علمی، ناشمارا، اعداد جادویی، رمز کیهانی، آفرینش بدون آفرینش، معرفت عرفانی، نیروی لاک پشت، یگانگی جهان برخی از محورهای اصلی موردبحث در این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:
... من از آن دسته دانشمندانی هستم که به مذهب سنتی پایبند نیستند ولی این را نیز نمی پذیرم که کیهان یک تصادف بی هدف است. من از رهگذر کار علمی، هرچه فزاینده تر به این باور رسیده ام که جهان فیزیکی را نبوغی بس شگفت آور برساخته که من نمی توانم بپذیرم فقط یک واقعیت بی شعور است. به نظر من چنین می نماید که باید تبیین ژرف تری در لایه های زیرین وجود داشته باشد. این که کسی بخواهد این تبیین ژرف تر را خدا بنامد، موضوعی است که برمی گردد به دیدگاه و تعریف. افزون بر این، رسیده ام به این که ذهن (منظور آگاهی هوشیارانه از جهان است) تصادفی بی معنا در طبیعت نیست بلکه وجهی از واقعیت است که مطلقا زیربنایی است. منظورم این نیست که ما هدف وجود جهانیم. ولی این باور را دارم که ما انسان ها به شیوه ای بنیادین در درون شاکله چیزها جا داریم.
در آنچه در پی می آید، می کوشم دلایل این باورها را بیان کنم. نیز برخی نظریه ها و باورهای دانشمندان و الاهیون دیگر را بررسی می کنم که عقیده همه ایشان با من یکسان نیست. بخش عمده ای از بحث [این کتاب] شامل پیشرفت های جدید در مرزهای علم است که برخی از آنها به اندیشه هایی هیجان انگیز و گیرا درباره خدا، آفرینش، و ذات واقعیت انجامیده اند. ولی قرار نیست این کتاب پژوهشی همه جانبه درباره هم رخی علم و دین باشد بلکه بیشتر کاوشی است شخصی به دنبال فهم. کتاب برای عامه نوشته شده، از این رو کوشیده ام جنبه های فنی را به کمترین اندازه برسانم ...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما