loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه تجربه و هنر زندگی - جلد دوم: بخشودن

ناشر گمان

نویسنده دیوید مک ناتون | ایو گارارد

ویراستار خشایار دیهیمی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 239

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

فلسفه فقط رشته ای دانشگاهی نیست که در دانشگاه خوانده شود. فلسفه به همه تعلق دارد و همه ما از کودکی سوالاتی مطرح می کنیم که جنبه فلسفیِ آشکاری دارند. این سوال ها و پاسخ های آنها «راه زندگی»ِ هر کس را معین می کنند. این مجموعه به مسائلی فلسفی از همین دست می پردازد که همه ما به نوعی در زندگی با آن مواجهیم، از سوال های کلی گرفته تا «معنای زندگی» و «خوشبختی» تا مسائل جزئی تر نظیر درد، بیماری، ترس، ملال، زندگی روزمره، حسد، عشق، مرگ، بخشودن و… زبان این کتاب ها فنی نیست و همگان می توانند آنها را بخوانند.

آنچه در این دفتر مورد مطالعه قرارگرفته، موضوع بخشودن است. نگارندگان کتاب، در تلاش هستند تا به فهمی روشن تر از مفهوم بخشودن و گذشت برسند. در این اثر، پیرامون این مسئله سخن رفته که چه هنگام بخشودن موجّه است و چه هنگام، موجّه نیست. سعی نویسندگان بر این است که دلایل بخشودن و نبخشودن، تا حدّ امکان روشن و واضح باشد و سئوالاتی را مطرح کرده اند که ممکن است در ذهن هرکس که در حقّش ظلم شده، ایجاد شود.

فصل اول کتاب با عنوان "بحث و جدل درباره بخشودن" با این جملات آغاز می شود:
فردی در میان خرابه های ساختمانی که با بمبی منفجر شده دراز به دراز افتاده است. او نجات خواهد یافت، اما دخترش که تکه پاره شده و در کنار او افتاده است، نه. دست دخترش را که در حال مرگ است در دست گرفته می فشارد. بعدا، وقتی که او را نجات دادند، می گوید تروریست هایی را که دخترش را کشته اند می بخشد و کینه ای از آنها به دل ندارد و آرزو نمی کند که به خاک سیاه بنشینند.
بسیاری از افراد این بخشودن بی قید و شرط را مطلقا به دیده تحسین می نگرند و حتی آن را عملی قدیس مآبانه به حساب می آورند چون آن فرد توانسته بر نفرت و خصومت خویش، که احساس و واکنشی طبیعی در قبال چنین حادثه هولناکی است، فائق آید. (در واقع امر هم نظر بسیاری از افراد چنین است، این واقعه ای است که برای گوردون ویلسون رخ داد. فردی که در بمب گذاری انیسکیلن در ایرلند شمالی دخترش را از دست داد.) اما عده ای هم نمی توانند این کار را به دیده تحسین بنگرند و به دیده تحسین هم نمی نگرند. چون فکر می کنند بخشودن کسانی که عامدانه افراد بی گناه و بی دفاع را به قتل رسانده اند کار درست یا واکنش مناسبی نیست ...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما