loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هستی و چیستی در مکتب صدرایی

تاملی نو در اصالت وجود و تفاسیر و ادله و نتایج آن

5 (2)

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده غلامرضا فیاضی

تحقیق و تنظیم کتاب حسینعلی شیدان شید

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 329

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 26143 10003022
92,000 87,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

ملاصدرا از حکمای بزرگ ایران در قرن 11 هـ . ق و مهم ترین اثر او در فلسفه کتاب معروف به اسفار است که از کتب مهم درسی فلسفۀ قدیم محسوب می شود. فلسفۀ ملاصدرا، که خود از آن به عنوان «حکمت متعالیه» نام می برد، تلفیقی است از عقاید مکتب مشاء و اشراق، و مسلک کشف و شهود. در فلسفۀ او، قول به هیولی و صورت با قول به مثل و اتحاد عاقل و معقول و سیال و متجدد بودن طبیعت ماده، که از آن به حرکت جوهری تعبیر کرده است، در کنار هم قرار گرفته اند. عقاید مهم فلسفی ملاصدرا که ارکان اصلی فلسفۀ وی شمرده می شود، بدین قرار است: اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت؛ مشکک بودن وجود (یعنی وجود دارای مراتب شدت و ضعف می باشد)؛ وحدت وجود؛ اتحاد عاقل و معقول؛ حرکت جوهریه؛ حادث بودن نفس انسانی از جنبۀ جسمانیت و باقی بودن آن از جنبۀ روحانیت. به طور کلی صدرالمتالهین مبحث وجود را اساس مسائل حکمت، مدار علم به مبداء و پایۀ آرای ابداعی خویش دانسته و این قولی است که بزرگان متعالیه نیز جملگی برآن اند.
کتاب حاضر، محصول جلسات متعددی است که در آن استاد فیاضی به طرح بحث اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت در مکتب صدرایی، همراه با دیدگاه های خویش در این باره پرداخته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما