loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فیلمنامه کوتاه: فیلم کوتاه از مفهوم تا تولید

1 (1)

ناشر سوره مهر

نویسنده دان گرسکیس

مترجم حسین فراهانی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 318

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتابی برای کسانی که هیچ چیز از فیلمنامه نویسی نمی دانند و می خواهند فیلمنامه بنویسند!

ویژگی هر فیلم کوتاه، به دلیل اختصار آن، قدرت بیانش است. لحظات در یک فیلم کوتاه، باید مظهر دنیای بزرگتر داستان باشد چرا که زمان کافی برای نشان دادن همه چیز وجود ندارد. این محدودیت چالش های عمده ای را در قصه گویی ایجاد می کند. به همین دلیل است که فیلم های کوتاه در سطح مفهومی بیشتر از فیلم های سینمایی بلند موفق می شوند یا شکست می خورند. دن گرسکیس نویسنده کتاب فیلمنامه کوتاه، سعی می کند فیلمنامه نویسی برای فیلم کوتاه را آموزش دهد.

این کتاب راهنمای خوبی برای فیلمسازان تازه کار و همچنین حرفه ای است. بایدها و نبایدهای فیلم کوتاه به خوانندگان کتاب پیشنهاد شده و نتیجه نهایی کتاب این است که به فیلمسازی که قصد دارد کار نخست خود را جلوی دوربین ببرد جرات می دهد که دست به اقدام بزند و فیلمنامه خود را به مرحله تولید برساند. این کتاب فقط به بحث نظری نمی پردازد و به فیلمسازی که می خواهد فیلمنامه خود یا دیگری را به فیلم تبدیل کند، کمک می کند که خواسته خود را عملی و محقق سازد.

این کتاب در هفت فصل نوشته شده و چند ضمیمه از جمله فهرست واژگان تخصصی و نمونه فیلمنامه ها را ارایه کرده است. در مقدمه نکات اساسی و مقدمات اولیه مطرح شده است. فصل یک به مفاهیم کلیدی اصول اساسی در نوشتن یک فیلمنامه می پردازد. در فصل دوم به شخصیت ها، چگونگی انتخاب و وارد کردن شخصیت ها، انواع شخصیت ها، رشد و تغییر شخصیت ها در فیلمنامه پرداخته می شود. فصل سوم مفاهیمی چون شخصیت در مقابل شخصیت، خود، جامعه، طبیعت و محیط پس زمینه و صحنه ها مطرح می شوند. علاوه بر این به قهرمان و صحنه مکان و زمان رویداد نیز پرداخته می شوند. فصل چهارم هم به دیالوگ ها در فیلم نامه اختصاص دارد. فصل شش تولید و فصل هفتم فرصت فیلم نامه را توضیح می دهند.

اما یکی از بخش های مهم کتاب که در ضمیمه آن هم گنجانده شده بخش نمونه فیلمنامه های مهم در تاریخ سینما است. نویسنده با معرفی آثاری از کارگردانان مطرح جهان چون رابرت انریکو، کریس مارکر، ریچارد پرایس، کارمن الای و ... سعی کرده نمونه های موفق را به مخاطبانش معرفی کند و آنها را با شاهکارهای سینمایی که کمتر دیده شده اند، آشنا کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما