loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دیوان «امامی هروی» شاعر سرشناس قرن هفتم منتشر شد

دیوان اشعار امامی هروی از شاعران سرشناس قرن هفتم هجری توسط مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

شنبه 9 خرداد 1394

دیوان اشعار امامی هروی از شاعران سرشناس قرن هفتم هجری توسط مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

امامی هروی در هرات بالید امّا بیشتر عمر را در کرمان و یزد و اصفهان گذراند. در کرمان مدّاح ملوک و رجال قراختایی بود و در یزد ملازم رجال دربار اتابکان یزد. در اصفهان نیز بهاءالدین محمّد، حاکم اصفهان و فرزند بزرگ شمس الدین محمد صاحب دیوان را می ستود تا اینکه به سال 686ق در همین شهر درگذشت.

تذکره نویسان از مذهب امامی سخن نگفته اند امّا ترکیب بند او در نعت پیامبر(ص) و منقبت امام رضا(ع) از گرایش او به تشیّع حکایت دارد. ضمن اینکه در اشعار خود از سه خلیفۀ نخست نام نبرده است.

امامی از علمای عصر خود محسوب می شد و به سبب فضایل و کمالات علمی و ادبی مورد ستایش و احترام وزرا و گویندگان روزگار بود. علاوه بر این، پرسش ها و استفتائات گوناگون اهل زمانه از امامی هم، نشانگر مقبولیت او در زمینه های مختلف علمی است.

اشعار امامی را تا چهارهزار بیت نیز گفته اند امّا آنچه تاکنون به دست آمده، حدود دو هزار و چهارصد بیت است که در قالب های قصیده، قطعه، غزل، رباعی و ترجیع بند سروده شده و در متن حاضر گرد آمده است. گذشته از دیوان، رساله ای هم از امامی در دست است که در آن، لطایف و نکات ادبی، مسائل نحوی و دقایق لغوی قصیدۀ بائیۀ ذوالرّمة (ابوالحارث غیلان بن عقبه، م 117ق) را شرح داده و ظاهراً به غیاث الدین خوارزمشاه (م 627 ق) اهدا کرده است.

دیوان شاعر به تازگی از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط