loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زبانی ساده برای روایت زندگی یک شهید

نویسندگان مرتبط : محمدعلی گودینی

«چتر بازی در امواج» با یک زبان ساده به سرگذشت شهید جواد شاعری که از شهدای غواص به شمار می رود پرداخته است.

جمعه 15 خرداد 1394

کتاب را برادر شهید به دستم رساند تا بخوانم. نام نویسنده آشنا بود و چون رمان مستندی بر اساس زندگی یک شهید بود عاملی شد آن را دست بگیرم.

«چتر بازی در امواج» در اولین نگاه مخاطب را یاد رمان «جمجمه ات را قرض بده برادر» می اندازد زیرا طرح جلدش کاملا شبیه به آن رمان است که شاید بتوان گفت این مسئله کج سلیقگی ناشر در انتخاب طرح جلد بوده و برای آن خلاقیت به خرج نداده است.

محمدعلی گودینی نویسنده این رمان است و شاید این نام آشنای ادبیات خواننده را به خواندن این رمان جذب کند.

آغاز مناسب اولین مشخصه «چتر بازی در امواج» است که خواننده با آن روبرو می شود و نویسنده که اصولا ساده نویس است از پیچیده گویی های مرسوم این روزهای نویسندگان در این کتابش دوری کرده و خواننده به راحتی با متن ارتباط بر قرار می کند و این نکته اصلی ترین دلیل برای ادامه یک داستان می تواند باشد.

این رمان که بر اساس زندگی نامه شهید جواد شاعری نوشته شده سرگذشت این شهید غواص است که از کودکی تا شهادت آن با یک زبان ساده برای خواننده روایت شده است.

این کتاب علاوه بر اینکه از یک زبان ساده سود می برد اثری است که خواننده با شخصیت شهید شاعری به خاطر نحوه پرداخت گودینی ارتباط برقرار می کند. این ارتباط گیری به این خاطر است که گودینی در خلق این اثر علاوه بر مستندات تاریخی از تخیل نیز استفاده کرده و خواننده در «چتر بازی در امواج» با یک اثر متفاوت روبرو می شود.

نحوه روایت گودینی از لحظه شهادت شهید شاعری به شدت تاثیر گذار و توجه برانگیز است و نمایانگر اوج مظلومیت رزمندگان ایرانی است. گودینی در روایت آن لحظه علاوه بر هیجان و ایجاد و القای این حس که خواننده در کنار این شهید بزرگوار است و در آن موقعیت حضور دارد سعی می کند خط قرمز ها را نیز رعایت کند.

این اثر جزو یکی از معدود آثاری است که از سرگذشت یک غواص برای خوانندگان روایت می کند و شجاعت آنها را به رخ خوانندگان می کشد و نشان می دهد. از تمرینات سخت غواصان برای پذیرش در گردان غواصان و شرایط سخت شب عملیات و اینکه به عنوان نیروی خط شکن عازم خط می شوند همه در این رمان به خواننده نشان داده شده است و می طلبد که کتاب هایی از این دست به خوانندگان بیشتر معرفی شود.

این اثر با وجود آن که مانند بسیاری از کارهای ادبی که سراسر پیچیدگی هستند و شخصیت ها متعدد در آنها نقش ایفا می کنند فاقد آن پیچیده گویی ها است و ساده و روان روایت شده است.

در مجموع «چتر بازی در امواج» اثری است که مطالعه آن برای روبرو شدن با سرگذشت شهدا خالی از وجه نیست. آن هم شهیدی که غواص بوده است.

کتاب «چتر بازی در امواج» نوشته محمدعلی گودینی از سوی انتشارات کتاب ابرار در 151 صفحه با قیمت 7 هزار تومان منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط