loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شماره جدید مجله سوره اندیشه منتشر شد

شماره جدید مجله فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه (84 - 85) با ویژه نامه «مسئله امید» منتشر شد.

یکشنبه 31 خرداد 1394

در سال های اخیر، موضوع امید تحت عنوان «سیاست تدبیر و امید» در متن مباحث سیاسی و اجتماعی ایران بوده است. گرچه مسائلی همچون هنرمندان و امیدوارسازی مردم، رسانه و ناامیدسازی جامعه، تبلیغات دشمنان برای ناامید کردن مردم از انقلاب و... سالیان سال است همچنان برای ما موضوعاتی مهم و پر چالش بوده اند.

تلاش برای امیدوار کردن مردم را می توان در بخشی از فعالیت ها و گزارش های عملکرد دولت ها و مقایسه آن با پیش از انقلاب و برخی کشورهای دیگر، به وضوح مشاهده کرد. تجویز برخی روان شناسان و جامعه شناسان برای شاد کردن و آنگاه امیدوار نگه داشتن مردم، در سیاست های رسانه ای و برنامه سازی صدا وسیما و برنامه های سایر نهادها جلوه گر شده و این پروژه شاد کردن و امیدوارسازی، جزئی از «سیاست امید» دولت های ما شده است.

این شماره از مجله سوره اندیشه، از همین جهت کوشیده است از منظرهای گوناگون به «مسئله امید» بپردازد: امید و زندگی، سیاستِ امید، علم و امید، تفکر امیدوار یا امیدزا، امید در هنر، و امید اتوپیایی.

در بخش سبک زندگی، موضوعاتی همچون شانس، قمار و نیز نسبت زندگی و امید مورد بررسی قرار گرفته است. نوشته هایی از جلال پیکانی، رامین اعلایی، رضا کریمی، اباصالح تقی زاده و نیز ترجمه ای از گردا ریث به این موضوع پرداخته اند.

در بخش نظام اجتماعی، «سیاستِ امید و امیدِ سیاست» محل تأمل و پرسش قرار گرفته است. امید به مثابه الهیات سیاسی و این سؤال که «چگونه امیدی در دوران پست مدرن ممکن است»، از موضوعاتی است که یاشار جیرانی و عارف دانیالی به آن پرداخته اند. در ادامه به موضوع «امید، سیاست آرمان گرا و واقع گرا» پرداخته شده است. در متن ترجمه شده از جیمز آوریل و لوئیس ساندرارایان نیز، امید آرزومندانه، امید متعهدانه و امید مؤمنانه شرح داده شده اند. در مقاله ای دیگر هم از منظر فارابی به این پرسش پرداخته که اگر آرمان شهرها واقعی نیستند، پس بودنشان برای چیست.

در بخش نظریه اجتماعی، در ابتدا موضوع «نسبت علم و امید» مطرح شده است. سؤالاتی نظیر اینکه امید در علم و امید به علم چیست و امید غیرعلمی و پیش از علمی، آیا ماهیتاً از امید علمی متمایز است؟ امید در علم به چه صورتی در می آید و به چه چیزهایی می توان امید بست؟ در این بخش مورد بررسی قرار گرفته اند. مهدی معین زاده به شرح تمایز امید کنونی و علمی با امید اصیل، انتظار، پرداخته است.

بخش تفکر، با پرسش از «معنا و امکان امید» آغاز می شود: آیا می توانیم امیدی به تفکر داشته باشیم، در حالی که اغلب ما را ناامید و نگران می کند؟ یا مسئله این است که ظهور پرسشِ چرا تفکر ما را ناامید می کند، نشانه مرحله مهمی در وضع تفکر ما نیست؛ سید محمدجواد سیدی، مهدی پارسا و یحیی شعبانی در این بخش به این پرسش ها پرداخته اند. در ادامه به این بحث پرداخته شده که آیا تفکر امیدزا است یا امیدوار؟ میثم سفیدخوش به نسبت امید تراژیک، امید یوتوپیک و امید رمانتیک پرداخته است.

بخش هنر نیز از موضوع «امید، هنر و آینده» شروع کرده با آثاری از وحید عسکرپور و علی خدادادی. در ادامه روزبه صدرآرا و داوود میرزایی کوشیده اند به این پرسش پاسخ دهند که «در شرایط فروبستگی هنر، هنرمند چگونه باید طی طریق کند؟ در شرایطی که پیشِ روی هنرمندان، راهی برای خلق اثر هنری نیست، هنرمندان چگونه می توانند در برابر خنثی بودن و بی اثری هنر مقاومت کنند؟ چگونه می توانند بی آنکه گذشته را تکرارکنند پای بند سنت هنری باشند؟». در بخش مصادیق هنر، به موضوع امید در هنر معاصر پرداخته شده است.

در بخش تاریخ، موضوع «امید اتوپیایی» مورد توجه قرار گرفته است. یوسفعلی میرشکاک در مطلبی به تمایز میان امید تقویمی و آرمان شهر تاریخی پرداخته و تقدیر بشر را این بار آرمان شهری واحد برای همه دانسته است.

ضمیمه اسفار، این شماره دارای دو بخش معرفی کتاب و میزگرد است. در بخش معرفی کتاب، کتب زیر معرفی و نقد شده اند: مسئله تقصیر، کارل یاسپرس؛ تاریخ اندیشه ی سیاسی جدید در اروپا، سیدجواد طباطبایی؛ برگسونیسم، ژیل دلوز؛ زمینه های اجتماعی انقلاب ایران، حسین بشیریه؛ هنر و وهم، ارنست هانس گامبریچ؛ رازوارگی سلامت، هانس گئورگ گادامر؛ نبرد امپراتوری ها، رابرت گروارث و ارز مانلا؛ علم در جامعه، ماسیمیانو بوکی؛ سفرنامه ی سوزوکی شین جوء؛ نقاش زندگی مدرن، شارل بودلر؛ مبانی علوم انسانی اسلامی، احمدحسین شریفی؛ شهر فرنگ اروپا، پاتریک اوئورژنیک؛ سنجش ایدئولوژی های مدرن، شهریار زرشناس. در ادامه، گزارشی از میزگرد نقد و بررسی کتاب «فلسفه ی فرهنگ» اثر علی اصغر مصلح با حضور مؤلف، سید محمدرضا بهشتی و محمدجواد غلامرضاکاشی منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط