loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

از چمران چریک تا چمران خدا/ «مرد رویاها» خطوطی از چهره چمران است

انتشارات مرتبط : کتاب نیستان

نویسندگان مرتبط : مصطفی چمران | سید مهدی شجاعی

«مرد رویاها» در کنار یک روایت ساده و روان، تصویری از چمران چریک را در کنار چمران خدا نشان می دهد و خواننده را با زوایای شخصیت این مجاهد و مبارز خستگی ناپذیر روبرو می کند.

یکشنبه 31 خرداد 1394

«رزمنده 3: دکتر ما باید چه کار کنیم؟ ما به خاطر اینکه امام حسینی هستیم، باید همینطور بسوزیم و بسازیم؟!
چمران: عاشق بودن بالاخره تاوان داره.
رزمنده 2: دکتر! به ما اسلحه برسون! ما تا همیشه خدا به عشق حسین واستادیم.»
نام چمران آن هم شهید مصطفی چمران به تنهایی برای اینکه یک اثر مورد توجه قرار گیرد کفایت می کند و این ادعا در آثاری که پیرامون این مجاهد نستوه خلق شده به وضوح مشهود است.

حال اگر نویسنده ای چون سید مهدی شجاعی نیزدر کنار این مرد خدا قرار گیرد و قلمش را برای ترسیم تنها بخشی از خطوط چهره این مرد خدا به کار گیرد بی شک با اثری درخور توجه به مخاطب عرضه خواهد شد.

حال مخاطب با اثری پیرامون شهید مصطفی چمران روبرو است با عنوان «مرد رویاها».
«مرد رویاها» عنوان فیلمنامه ای از سید مهدی شجاعی است که بخشی از زندگی پر فراز و فرود چمران را در سه مقطع آمریکا، مصر و لبنان را در برابر دیدگان خوانندگان به رشته تحریر در آورده است.

«مرد رویاها» به دوره ای از زندگی شهید چمران اشاره دارد که کمتر مورد توجه نویسندگان و خوانندگان قرار گرفته است. دوره هایی که هرکدام دارای ویژگی هایی بوده که زندگی چمران را متمایز و او را به مرد خدا تبدیل کرده است.

همچنین علاوه بر این 3 مقطع زمانی به هم پیوسته، نویسنده با استفاده از توانایی های قلمش، گریزی به دوران کودکی و نوجوانی چمران زده و سختی هایی را که در رسیدن به موفقیت تحمل کرده، به مخاطب نشان می دهد.

این اثر در کنار یک روایت ساده و روان، تصویری از چمران چریک را در کنار چمران خدا نشان می دهد و خواننده را با زوایای شخصیت این مجاهد و مبارز خستگی ناپذیر روبرو می کند.

حضور چمران در لبنان و یاری شیعیان لبنان برای رهایی از بند محرومیت این گروه، یکی دیگر از تصاویر زیبای این کتاب است که نویسنده با اشراف اطلاعاتی بسیار با استفاده از قلم محکم خود در برابر دیدگان خواننده به تصویر کشیده است.

شیعیانی که به شیعه بودنشان در سخت ترین شرایط مفتخر هستند و آنچه در ابتدای این نوشته آمد بخشی از رویارویی شهید چمران با مبارزان شیعه نبعه بود. وی پس از آشنایی با امام موسی صدر رهبر مبارزات شیعیان لبنان اقدام به پیاده نمودن آموزش های نظامی در میان نوجوانان و جوانان لبنانی می نماید و در تاسیس جنبش «امل» (افواج مقاومت لبنان) در کنار امام موسی صدر حضور دارد.

او در جریان حمله فالانژها و جنگ داخلی در لبنان به حلقه مقاومت مردمی در منطقه نبعه می پیوندد. چمران با استفاده از ترفندهای گوناگون به صورت پیوسته در رفت و آمد میان نبعه و محل اقامت امام موسی صدر است. محاصره بر مردم نبعه سخت شده و در یکی از مقاطع سید محمد حسین فضل الله به چمران می گوید: «به آقا موسی بگو فضل الله گفت: نبعه یعنی لبنان، نبعه یعنی اسلام، نبعه یعنی مظلومیت تمام، نبعه یعنی زخم تاریخی شیعه، نبعه یعنی عاشورا، نبعه یعنی کربلا.»

این فیلمنامه به اذعان سیدمهدی شجاعی برای ساخت نوشته شده بود و نه چاپ ولی امروز در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. وی می گوید: «این فیلمنامه از ابتدا به نیت چاپ نوشته نشد، به نیت ساخت نوشته شد برای تلویزیون، و من بیش از ده سال منتظر ساخت آن توسط تلویزیون ماندم و وقتی از ساخت آن در سیستم موجود مأیوس شدم فکر کردم که لااقل متن آن در اختیار علاقمندان، قرار بگیرد.»

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط