loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگ نامه مسجد (فارسی)

ناشر چاپ و نشر دارالحدیث

نویسنده محمد محمدی ری شهری

مترجم مرتضی خوش نصیب

با همکاری مرتضی خوش نصیب

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 184

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 29868 10003022
65,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «فرهنگ نامه مسجد» با الهام گرفتن از قرآن و احادیث اسلامی، با هدف گسترش فرهنگ حضور عموم مسلمانان و خصوصا جوانان در مسجد می باشد. از دیگر اهداف دیگر این کتاب، چگونگی طراحی و معماری مسجد، احترام به این پایگاه مقدس، رعایت احکام و آداب آن، اهمیت مساجد تاریخی، لزوم هوشیاری در برابر سوء استفاده های سیاسی و اجتماعی از این پایگاه و تقویت فرهنگ ساختن مسجد است.
کتاب «فرهنگ نامه مسجد» بخشی از دانشنامه میزان الحکمة است که به اهمیت آن موضوع به صورت مستقل ارائه گردیده است.
این کتاب در یازده فصل تدوین شده و حاوی این مطالب است: فضیلت مسجد، برکت های مسجد، ساختن مسجد، بزرگداشت مسجد، آبادانی معنوی مسجد، حضور زنان در مسجد، خدمت به مسجد، احکام و آداب مسجد، ویران کردن مسجد، برترین مسجدها، مسجد درون خانه، مسجدهای نکوهش شده.
18 صفحه پایانی کتاب نیز، حاوی عکس های رنگی از مساجد بزرگ مسلمانان در جهان است.

پیشگفتار:

مسجد، مهمترین پایگاه شعائر دینی و اصلی ترین پایگاه تداوم ارزش های اسلامی در جامعه است و از این رو، نقش فوق العاده مؤثّری در تحکیم اساس نظام اسلامی دارد. با این نگاه، مسجد، جایگاه ویژهای در فرهنگ عمومی جامعه اسلامی دارد و فرهنگسازی در زمینه ابعاد مختلف این پایگاه، از اهمّیت و اولویت خاصّی برخوردار است.بی تردید، بهترین، مؤثّرترین و نزدیکترین راه برای فرهنگسازی عمومی در جهت تقویت این پایگاه مهم فرهنگی و سیاسی، تبیین رهنمودهای سازنده قرآن، پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام و انتقال آنها به اقشار مختلف جامعه اسلامی است. هر چند تاکنون کتاب های مفید و ارزنده ای با هدف یاد شده تألیف گردیده، لیکن فرهنگ نامه مسجد، تلاشی است نو تا رهنمودهای قرآن و حدیث را با نظمی نوین و دلنشین، در اختیار همه علاقه مندان، بویژه پژوهشگران و بخصوص سنگرداران این پایگاه، قرار دهد.

فرهنگ نامه مسجد، با الهام گرفتن از قرآن و احادیث اسلامی، در جهت تقویت فرهنگِ ساختن مسجد، چگونگی طراحی و معماری آن، احترام به این پایگاه مقدس، رعایت احکام و آداب آن، اهمیت مساجد تاریخی، لزوم هوشیاری در برابر سوء استفاده های سیاسی و اجتماعی از این پایگاه، و از همه مهمتر، گسترش فرهنگ حضور عموم مسلمانان و خصوصا جوانان در مسجد، نکات مهم و آموزنده ای را ارائه مینماید.گفتنی است که این مجموعه، بخشی از دانشنامه میزان الحکمه است که به دلیل اهمیت موضوع و به پیشنهاد فاضل گرانقدر آقای تقی قرائتی که تلاشی ستودنی در گسترش فرهنگ مسجد دارد، به صورتی مستقل، ارائه می گردد.

در اینجا، لازم می دانم از همه فضلا و پژوهشگران عزیز و بزرگوار «پژوهشکده علوم و معارف حدیث» که در پدید آوردن و عرضه این اثر سیهم بوده اند، به ویژه فاضل ارجمند جناب آقای مرتضی خوش نصیب که در تحقیق این فرهنگنامه، این جانب را مساعدت نمود و افزون بر این، با ترجمه زیبای خود، زمینه بهره مندی پارسی زبانان را از آن فراهم ساخت، صمیمانه سپاسگزاری نمایم. از خداوند منّان برای همه آنان، پاداشی در خورِ فضل حضرتش مسئلت دارم. خداوند توفیق خدمت بیشتر به معارف ناب اسلام را به همه ما عنایت فرماید!

محمد محمدی ری شهری
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما