loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «افسانه سیاه» منتشر شد: کتابی درباره اشغال و نه اکتشاف قاره آمریکا

انتشارات مرتبط : دفتر نشر معارف

کتاب «افسانه سیاه» نوشته بارتولومه دلاس کاساس با ترجمه و تحقیق جواد مزینانی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

جمعه 2 مرداد 1394

کتاب «افسانه سیاه» از دو بخش «کاوش غارتگرانه» و «افسانه سیاه» تشکیل شده است.

در بخش اول، مترجم در مقدمه ای تفصیلی به ماجرای فتح و اشغال آمریکای لاتین در قرن پانزدهم میلادی می پردازد و بخش دوم یعنی «افسانه سیاه» یکی از این اسناد تاریخی مهم و اثرگذار است که در حقیقت، نامه یک کشیش اسپانیایی به پادشاه وقت امپراطوری اسپانیاست.

این کشیش سرشناس مسیحی به روایت وقایعی می پردازد که فاتحان با ورود به قاره تازه شناخته شده، با آن رو برو می شوند و خود نیز در اکثر آن حوادث حضور داشته است.

این نامه بلند بالا، در حقیقت سیاهه جنایات اروپائیان در آمریکای لاتین بوده و عمق فجایع ذکر شده در آن باعث شد که پس از انتشار آن در بین محققان و مورخان بین المللی، به «افسانه سیاه» معروف شود.

در بخشی از مقدمه مترجم می خوانیم: امروزه، کودکان ما یاد گرفته اند در جواب این سئوال که «کاشف آمریکا کیست؟» بی درنگ پاسخ دهند: «کریستف کلمب».

اگر اکتشاف را دارای بار معنایی مثبت بدانیم، کلمب را فردی نمونه و کشف بزرگ وی را خدمت به بشریت بدانیم و خطر پذیری وی در پیمودن راه نرفته را نوعی فداکاری قلمداد کرد، اما با در نظر گرفتن برخی اسناد معتبر به جای مانده از حاضرین در صحنه اکتشاف آمریکا!، انسان جویای حقیقت نیز متوجه می شود که زوایای پنهان این حادثه، می تواند اذهان عمومی را زیر سئوال ببرد و چه بسا 180 درجه نتیجه را عوض کند و به جای «اکتشاف» باید گفت «اشغال».

چاپ اول «افسانه سیاه» در 102 صفحه، قطع پالتویی، تیراژ 2000 نسخه و قیمت 4000 تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

دفتر نشر معارف تا پایان سال جاری کتابهای «جستجوگران نور؛ روایتی از تازه مسلمانان آمریکای لاتین»، «نور حقیقت در آمریکای لاتین»، «اسلام و مسیحیت در آمریکای لاتین معاصر» و «ما و آمریکای لاتین: گفتگو با صاحب نظران و کارشناسان» را برای شناخت بهتر منطقه آمریکای لاتین منتشر می کند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط