loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اندیشه اسلامی؛ خاستگاه ها و دستاوردها: سیری در تاریخ علم و فلسفه در جهان اسلام

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده میان محمد شریف

مترجم علی منصوری

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 120

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 32855 10003022
60,000 54,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

با رشد و شکوفایی سریع تمدن غرب و عقب ماندن مسلمانان از کاروان پیشرفت و تمدن، روحیه یأس و خودباختگی در میان مسلمانان پدید آمد و نگاه دولتمردان و اهل قلم به سوی تمدن غرب معطوف گشت تا حدی که تمدن غرب غایت تمدن بشری و فرهنگ و فرهنگ و منش آنها قله فرهنگ انسانی قلمداد گردید و عامل عقب ماندگی مسلمین اسلام و تعالیم آن و راه نجات و پیشرفت آنها پیوستن به فرهنگ و تمدن غرب تلقی گردید. در نتیجه مسلمانان با تاریخ، افتخارات و استعدادهای خویش بیگانه و شیفته تمدن غرب شدند. در این کتاب تاریخ مدارس، دانشکده ها، دانشگاه ها و کتابخانه ها و تاریخ علوم مختلف همچون جامعه شناسی جغرافیا، نجوم، ریاضی، موسیقی، شیمی، فیزیک، جانورشناسی، گیاه شناسی، طب و فلسفه بررسی شده است.

کتاب از پنج فصل به شرح زیر تشکیل شده است. فصل اول با عنوان «منابع و سرچشمه های فکر اسلامی»، در مورد منابع و خاستگاه­های اصیل اسلامی، منابع و خاستگاه های فکر اسلامی، و أخذ علوم پیش از اسلام (ترجمه ها) به بحث و بررسی پرداخته است. فصل دوم با عنوان «نشر علوم»، پیرامون مدارس، دانشکده ها و دانشگاه ها، دیگر مراکز آموزشی، و کتابخانه ها بحث کرده است. فصل سوم با عنوان «رشد و تطور علوم»، در مورد رشد و تطور علوم مختلف از جمله علم فقه: [حقوق]، تاریخ و جامعه شناسی، جغرافیا، ستاره شناسی [هیئت]، ریاضیات، موسیقی، شیمی، فیزیک، گیاه شناسی و جانور شناسی (علم تاریخ طبیعی)، پزشکی [طب]، و روش علمی بحث نموده است. فصل چهارم با عنوان «پیشرفت دانش: فلسفه»، در مورد متکلمان عقل گرا، متکلمان نص گرا (اخباری)، عُرفا، فلاسفه و شخصیت هایی همچون کندی، فارابی، ابن مسکویه، ابن سینا، ابن هیثم، ابن باجه، ابن طفیل، ابن رُشد بحث و بررسی کرده است. و فصل پنجم نیز به نتیجه گیری اختصاص دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما