loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آسیب شناسی تمدن اسلامی مبتنی بر اندیشه های سید حسین نصر

ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)

نویسنده سید علیرضا عالمی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 208

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

هر تمدنی از دیدگاه نصر برای رسیدن به بالندگی، از کاستی ها و فزونی هایش باید آگاه باشد. اسلام نیز هم در قالب دین و هم در قالب تمدن، از دید فرهنگ و آیین آسیب پذیر است. روی کردی که به ماهیت فراگیر این دین و تمدن و پای بندی مسلمانان به اصول ماندگارش آسیب می رساند، افزون بر «تقدس زدایی از فضای فرهنگی» که آسیبی فراگیر به شمار می آید، گونه ای از گسست تاریخی و جغرافیایی از این پدیده در دو قرن گذشته است. از سوی دیگر، دین نهادی بنیادین و واقعیتی فرازمانی شمرده می شود که با مشکلاتی درباره ایمان دینی، ضرورت وجود شریعت و کارکرد آن روبروست و نهاد «اُمت اسلامی»؛ یعنی هویت مشترک مسلمانان با درافتادن اندیشه هایی درباره هویتِ سرزمینی، نژادی و زبانی در کشورهای اسلامی، دچار دوگانگی و آسیب می شود و غرب به انگیزه «جهانی سازی فرهنگی»، دو طرح بنیادی را همزمان پی می گیرد: فراگیر ساختن « مدرنیته» و تهاجم به فرهنگ اسلامی.
کمترین دستاورد پژوهش حاضر از نگاه نویسنده تلاش برای تبیین و تفسیر منطقی از تمدن اسلامی و بررسی چرایی کاستی ها و مزایای آن است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما