loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«فلسفه عرفان» به پیشخوان کتابفروشی ها رفت

نویسندگان مرتبط : علی فضلی

کتاب «فلسفه عرفان» به قلم حجت الاسلام علی فضلی منتشر شد.

جمعه 10 مهر 1394

این نوشتار از سوی گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

در بخشی از مقدمه نویسنده می خوانیم: عرفان به معنای شهود جهان هستی از حیث وجود صمدی و تجلی اسمایی که پس از اشتداد سلوکی ـ وجودی رخ می‏ دهد، حقیقت شهیری است که در گنبد مینا چون نگینی سرخ می‏درخشد؛ نامی که شنیدنش دل هر رازجوی تشنه حقیقت را به وجد می‏آورد و او را به فتح راز چیستی این گونه معرفت فرامی‏ خواند؛ معرفتی برتر که کسی در گستره تاریخ، قدرت انکار این معرفت ویژه بشری را نداشته و برهانی قاطع بر نفی ارزش شناختاری آن اقامه نکرده است.

این جایگاه رفیع عرفان را در جهان دانش به عنوان یکی از برترین منابع شناخت واقعیتِ‏‏ جان و جهان و جها‏ن‏بان و میراث عارفان را به عنوان یکی از بهترین آثار شناخت جهان نادیدنی جای داده است. این امر موجب خیزش مطالعة فراعرفانی در جامعه امروز شده است تا ماهیت و مؤلفه‏ های عرفان رازگشایی شود.

این رازگشایی آغازگر فلسفه عرفان و خاستگاه پرسش از عوارض ذاتی آن و موجب پیدایش مسائل متعددی پیرامون آن شده تا زمینه پیدایش دانشی نوبنیاد به نام دانش فلسفه عرفان فراهم آمد که می‏ تواند در حوزه عرفان بین‏ الادیانی به تبیین فیلسوفانه تجربه‏ های عرفانی بپردازد و در حوزه عرفان اسلامی، در موقعیت نظارت تفسیر‏گرانه و سنجش‏گرانه بر کل علم عرفان، به ویژه بر مبادی و مبانی آن علم برآید.

این کتاب شامل هفت فصل چیستی فلسفه عرفان، هستی فلسفه عرفان، ماهیت موضوع و مسائل فلسفه عرفان، مأخذ و مسائل فلسفه تجربه عرفانی، مأخذ و مسائل فلسفه عرفان نظری، مأخذ و مسائل فلسفه علم سلوک و نسبت فلسفه عرفان با دانش های همگرا است.

اهداف این اثر، تهیه شناسه کلی عرفان در ساختارها و مؤلفه‏ ها،‏ تهیه شناسه مبادی و مبانی عرفان، ‏فراهم شدن نقدنامه تحلیلی مبادی و مبانی عرفان، نشان دادن ملاکات سنجش عقلی مبادی و مبانی عرفان، نمایان‏سازی دلایل عقلی مبادی و مبانی عرفان، ارائة دستگاه اصلاح معمارگرانه مبانی و مبادی عرفان،‏ روشن شدن جایگاه عرفان در فهم دین، وضوح‏ سازی نسبت تأثیری و تأثری عرفان با دانش ‏های همگرا و زمینه‏سازی برای تحول عرفان است.

این کتاب با قیمت ۱۵ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی www.poiict.org مراجعه کنند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط