loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«بابا طاهر» از واقعیت تا افسانه در جدیدترین کتاب نصرالله پورجوادی

جدیدترین کتاب نصرالله پورجوادی با عنوان «باباطاهر» از سوی فرهنگ معاصر منتشر شد. نویسنده در این کتاب از خلال منابع پژوهشی نگاهی دارد به زندگی پیر همدان از افسانه تا واقعیت.

دوشنبه 2 آذر 1394

بابا طاهر از چهره های معروف تصوّف ایران است که زندگی و سرنوشت او تاکنون در هاله ای از ابهام به سر می برد. وی در میان ایرانیان بیش از آنکه به عنوان صوفی شناخته شود، به عنوان شاعر معروف بوده است، امّا هنوز در مورد شاعری او هیچ حکم قطعی نمی توان صادر کرد. برخی او را قدیمی ترین شاعر صوفی، در زبان پارسی دانسته اند برخی هم هیچ یک از اشعار منسوب به او را اصیل ندانسته اند. علی رغم این که به نظر می رسد در چند دهه گذشته به نظر می رسد که میزان شناخت پژوهشگران و دوست داران ادب فارسی از این پیر همدان بیشتر شده است، اما طبق نظر اهل ادب صحت آثار منسوب به وی همچنان تأیید نشده و چهره او همچنان در هاله ای از غبار افسانه ها باقی مانده است.

فرهنگ معاصر در جدیدترین کتاب خود با نام «بابا طاهر؛ شرح احوال و نگاهی به آثار؛ ابو محمد طاهر جصاص همدانی» نوشته نصرالله پورجوادی به این مقوله پرداخته است. پورجوادی در این کتاب کوشیده است تا با استفاده از منابع جدید و همچنین تأملی دوباره بر کتاب های نوشته شده گذشته به زندگی این شاعر نگاهی دوباره داشته باشد. مؤلف بر آن است که غبار از آینه زندگی این شاعر پاک و طاهر افسانه ای به عنوان طاهری تاریخی معرفی شود.

«بابا طاهر» سومین اثر از مجموعه تاریخ اندیشه است که در شش فصل تدوین شده است. پورجوادی تلاش دارد تا در این اثر با نثری ساده و در عین حال غنی به اغلب وجوه مهم زندگی بابا طاهر بپردازد. در این اثر موضوعاتی مانند ملاقات پیر همدان با ابن سینا، شغل گچ کاری او، ویژگی های ادبی آثارش به عنوان نویسنده و شاعر و مهمتر از همه بررسی باباطاهر به عنوان یک عارف و پرداختن به کتاب او در علم تصوف و نهایتاً سبک و سنگین کردن مسئله اشعارش و بررسی احتمال شاعری اش و اشعار منسوب به او و... مطرح شده است. از ویژگی های دیگر این کتاب می توان به طرح مباحث به قدر کفایت اشاره کرد. مؤلف تلاش دارد تا بدون درازگویی های غیر علمی تصویری واقعی از باباطاهر ارائه دهد.

«بابا طاهر» در 210 صفحه به قیمت 180 هزار ریال از سوی فرهنگ معاصر روانه بازار کتاب شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط