loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دل آرام و دلواپس ندارد، کسی کتاب نمی خواند

رئیس موسسه فرهنگی سرچسمه معتقد است که نتیجه عدم حمایت جدی از رسانه ها و نشریات مختص کودکان و نوجوانان، بی سوادی نسل آینده کشور خواهد بود. او می گوید: نقش امروز مطبوعات تنها به یک نقش نوستالژیک تبدیل شده است.

دوشنبه 2 آذر 1394

وضعیت امروز نشریات ویژه کودکان و نوجوان جامعه ایرانی مناسب به نظر نمی رسد. حجت الاسلام زائری از فعالان رسانه ای است که سابقه انتشار چندین نشریه در حوزه کودک و نوجوان را دارد و چندین بار برای انتشار نشریه موثر در حوزه کودکان و نوجوانان اقدام کرده است. زائری حضوری فعال و چشمگیر هم در رسانه های اجتماعی نوظهور و جدید دارد. نوشته های او در فضای مجازی به سرعت منتشر می شود و بازخوردهای مختلفی دارد. اما محیط شبکه های اجتماعی به دلیل آزادی عمل و اختیار نامحدودی که کاربران می توانند داشته باشند، برای کودک و نوجوان مناسب معرفی نمی شود. هر چند که برای بسیاری از بزرگسالان و خانواده ها نیز آسیب ها و سوء تفاهمات خاص خود را به همراه داشته است.

به این دلیل به نظر می رسد، تهیه نشریات مکتوب تحت نظر نخبگان و متخصصان فرهنگی می تواند بیش از هر چیز دیگری کارآمد باشد. مسأله ای که مدت زیادی است رها شده و برنامه خاصی برای ارتقای آن یا ایجاد ظرفیت های جدید به صورت مشهود دیده نمی شود. شاید این ماجرا، مسأله فراموش شده بسیاری از مسئولان باشد و این روزها کسی فرصت چندانی برای تهیه و تأمل درباره یک رسانه مکتوب برای کودک و نوجوان نداشته باشد. امروز نیاز کودک و نوجوان توسط چند شبکه تلویزیونی داخلی و انبوهی از شبکه های خارجی و یا شبکه های اجتماعی موبایلی یا اینترنتی ارضا می شود. زائری عدم حمایت مناسب مسئولان و بی توجهی آنان را مهمترین دلیل برای تضعیف جایگاه نشریات ویژه کودکان و نوجوانان عنوان می کند.

نشریات برای کودکان جذاب نیست

حجه الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری در این باره می گوید: برای نتیجه گرفتن، عوامل مختلفی باید فراهم شود. الان به هزار و یک دلیل بعضی از شرایط برای انتشار نشریات کودک فراهم نیست. مهمترین دلیل، رقابت رسانه های مختلف است. از طرفی الان ما با کودکی طرفیم که حتی نشریه رشدی که در مدرسه به او می دهند هم برایش جذاب نیست. ما 20 یا30 یا 50 سال پیش با کودکی طرف بودیم که آبنبات قندی و یا نخود و کشمش برایش جذاب بود. این در همان شعر معروف فلکلوری که همگی ما از بچگی می خواندیم معلوم است: بابا اومده چی چی آورده؟ نخود و کشمش. یعنی بابایی که از مسافرت می آمد. وقتی نخود و کشمش می آورد خیلی جذاب بود. اما الان ذائقه ها تغییر کرده و به انواع و اقسام خوردنی ها هم کودک علاقه مندی نشان نمی دهد.

ادبیات تلویزیون رسمی و خشک است

موسس خانه رونامه نگاران جوان و نشریه خانه نوجوان افزود: الان مشکل روزنامه نگاران و حتی برنامه سازان تلویزیونی این است که مخاطب ما ذائقه اش تغییر کرده است. مخاطبی که هر لحظه با امکانات به روزی مانند تب لت و لپ تاپ و موبایل و استفاده از یک پروکسی می تواند در هر لحظه همه اخبار را دریافت کند، ادبیات رسمی و خشک صدا و سیمای جمهوری اسلامی نمی تواند، جذبش کند. مخاطب کودک و نوجوانی که انواع بازی های رایانه ای را در دسترس دارد و سرگرم می شود، چطور با مجله ای که فقط متن دارد و در بهترین حالت دارای تصاویر رنگی است، ارتباط برقرار می کند.

مدیر مسئول مجله خیمه گفت: برای رفع این موضوع عوامل دیگری باید به کمک بیایند که مشکلات این بخش را که شامل دو بخش مهم تبلیغ و معرفی و دسترسی و توزیع است، را برطرف نمایند. نهادهای رسمی و سیاسیون باید اتفاقا اینجا بیایند و کمک کنند. کمکی با هدف منفعت ملی. اتفاقا اینجا مسئله شخصی نیست. بچه های ما چون نمی خوانند، روز به روز بی سوادتر می شوند. این بی سوادی اینقدر زیاد شده که حتی در پیامک هایی که از سایت های مختلف می رسد، غلط املایی وجود دارد. اینجاست که اتفاقا آموزش و پرورش باید کمک کند. اینجا صدا و سیما باید کمک کند. نهادهای حاکمیتی فرادستی برای جلوگیری از بی سوادی نسل فردا و ناآگاهی آنها باید بیایند و کمک کنند. باید به نشریات بگویند اگر راجع به سیاست های نظام حاکمیت مانند تاریخ ایران، تاریخ انقلاب، بنیان خانواده بنویسی، از تو حمایت می کنیم. اما مشکل اینجاست که این سیاست ها فرق نمی کند. در حالی که مسائلی مانند خشک شدن دریاچه ارومیه و یا حفاظت از منابع آبی و یا حفظ خانواده و حتی حفظ محیط زیست مسئله مهمتری می شود. باید به نشریات بگویند اگر به این موضوع پرداختی ما از تو حمایت می کنیم.

نقش امروز مطبوعات تنها یک نقش نوستالژیک است

صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه تخصصی کمیک استریپ "جدید" افزود: وقتی این حمایت ها انجام نشود، رسانه مانند شمعی که دارد آب می شود و در کنارش انواع لامپهای رنگارنگ و LED و کم مصرف دارند عرضه می شوند، است. من تا کی می توانم با شمع بودنم مخاطب را جذب کنم. رسانه اینگونه در نهایت برای برخی مخاطب در حد حس نوستالوژیکی که به یک شمع دارد، باقی می ماند و دیگر حضور اجتماعی نیست. این موضوع در خصوص کودک و نوجوان بسیار سخت تر است. در حالی که باید اعتراف کنیم که این حوزه بسیار حساس تری است. یعنی بچه ها بیش از مخاطبان بزرگسال نیاز به آموزه ها دارند و اصلا این حرف به خاطر اینکه من روحانی این حرف را می زنم، نیست و از موضع روحانی بودن خودم نمی گویم. مسئله بچه ها، مسئله نسل آینده ماست. این بچه ها زبان فارسی بلد نیستند. اصلا فارغ از اینکه با آن زبان چه حرفی می خواهند بزنند.

این نویسنده کتب دینی و فرهنگی اضافه کرد: در خصوص کتاب قبلا گفته بودم، مشکل ما الان این است که دل آرام و دلواپس ندارد، کسی کتاب نمی خواند. این فرهنگ عدم مطالعه خودش مصیبت است. دیدگاه رهبر انقلاب در این خصوص بسیار جالب است. ایشان گاهی از کتاب هایی حمایت کرده اند و در نمایشگاه کتاب از غرفه ای کتاب خریدند که به معنای مصطلح و رایجش خیلی ها خوششان نیامده است. اما ایشان اعتقادشان این است که اگر اصل جریان کتابخوانی در کشور تقویت شود به نفع همه است. حتی اگر این کتاب خاصی که فردی در حال مطالعه است، صد در صد مورد تایید من نباشد.

مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه افزود: الان مسئله، موضوع بزرگتری است. منتها ما همه درگیر جزئیات و حاشیه ها و مسائل فردی شده ایم که متاسفانه باعث شده است، از آن مسئله بزرگتر و مهمتر و حساستر غافل شویم. گرفتار حاشیه می شویم و یادمان می رود که بچه های نسل آینده دارند، بی سواد بار می آیند. این بچه فردا به این چیزها نیاز دارد، او باحجاب و یا بی حجاب باید مهارتهای زندگی را از طریق همین نشریه بیاموزد. این سواد و معلومات را باید نشریه به او یاد بدهد. به نظرم خطر را در این جاها داریم و به آن دقت نمی کنیم.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط