loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روایتی متفاوت از زندگی رهبر معظم انقلاب در یک کتاب

کتاب «روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت الله سید علی خامنه ای» به شرح زندگی اجتماعی و سیاسی رهبر معظم انقلاب می پردازد. جعفر شیرعلی نیا گردآوری کتاب را برعهده داشته و انتشارات سایان آن را منتشر کرده است.

پنجشنبه 12 آذر 1394

«29 فروردین 1318 پنجمین فرزند آیت الله سید جواد خامنه ای در مشهد به دنیا آمد؛ نامش را علی گذاشتند» کتابی که «روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت الله سید علی خامنه ای» نام گرفته است، با این جمله آغاز می شود و روایتی مبتنی بر متن و تصویر بر محور زندگی سیاسی و اجتماعی رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد.

جعفر شیرعلی نیا، نویسنده این روایت، در مقدمه کتاب با اشاره به بحران منابع و آثار تاریخی که برای معرفی بخش هایی از زندگی ایشان وجود دارد، می نویسد: «در این سال ها آموخته ام که در هیچ شرایطی از هیچ موضوعی نباید هراس داشت و با تمرکز و تحقیق پیرامون هر موضوعی می توان به مطالب بسیاری دست یافت که در نگاه اول دست یافتن به آن غیر ممکن می نماید...»

بررسی یکایک سخنرانی ها، گفتار ها، مصاحبه ها، نامه ها و پیام ها یکی از اقدام های مولف برای نوشتن این کتاب بود و محور بعدی، مطالعه و تحقیق در آثاری بود که امکان داشت اطلاعاتی تاریخی هرچند مختصر درباره زندگی مقام معظم رهبری در برداشته باشد. بنابر مقدمه کتاب، بیش از 500 کتاب از سوی مولف و گروه پژوهشی اش مورد مطالعه قرار گرفت.

شیرعلی نیا، نه فقط در این اثر که در «دایره المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی»، «دایره المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق» و 18 اثر دیگر خود هم روایت ها را ضمن دقیق و مستند بودن، روان و خواندنی بازگو کرده است و می کوشد دشواری درک مسائل پیچیده تاریخ را برای مخاطبانش آسان کند.

وی درباره شیوه روایت در کتاب «روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت الله سید علی خامنه ای» در مقدمه می نویسد: «... همواره از زیاده و پیچیده گویی در روایت های تاریخی گریزان بوده ام. در آخرین روزهایی که به تکمیل مقدمه مشغول بودم، به جمله ای از باربارا تاکمن مورخ مشهور برخوردم که احساس کردم جمله ای رسا برای روشی است که در مسیر رسیدن به آن گام برمی دارم: هدف مورخ حفظ توجه خواننده است، یا باید باشد... من می خواهم خواننده ام صفحه را که برمی گرداند، به آخر برساند. این مقصود موقعی حاصل می شود که روایت روان پیش برود و فرسوده و دربند تحقیق و زیر بار تفصیل به گل ننشیند.

یافتن تصاویر مفید و ارزشمند برای چنین کتابی که نویسنده با منابع محدودی روبروست، بسیار دشوار به نظر می رسد. شیرعلی نیا برای یافتن این تصاویر، از پژوهش های حسین بهرامی کمک گرفته و نیز به آرشیو خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و روزنامه همشهری مراجعه کرده است. وی در بخشی از مقدمه کتاب درباره سختی های یافتن این تصاویر می نویسد: «برخی نهاد ها نیز می گفتند بخشنامه شده و عکس های مربوط به رهبری را نمی توانیم در اختیار کسی قرار دهیم. گفتیم عکس های غیر رهبری را که مورد نیاز ماست بدهید؛ گفتند چون موضوع کتاب رهبری است، این بخشنامه توسعه می یابد و آن را هم پوشش می دهد! اگر موضوع کتاب را نمی گفتیم، عکس های رهبری و غیر رهبری را می دادند...»

کتاب «روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت الله سید علی خامنه ای» 9 فصل دارد؛ فصل هایی که از تولد سیدعلی خامنه ای در فروردین 1318 آغاز می شود و تا 75 سال بعد از آن را تا فروردین 1393 روایت می کند؛ فصل هایی که با هنرمندی شاپور حاتمی با گرافیک مناسب، صفحاتی خواندنی و دیدنی فراهم آورده اند.

بنا به مقدمه، کتاب «روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت الله سید علی خامنه ای» این چنین معرفی شده است: نخستین فصل کتاب با عنوان «متولد فروردین» روایت روزهای آغازین زندگی سیدعلی خامنه ای است؛ روایت روزگار کودکی، مکتب، دبستان و ورود به حوزه علمیه تا قبل از هجرت به قم. در این فصل روایت هایی می بینید از چگونگی پیوند سیدعلی با درس دین، قرآن، شعر، رمان و دنیای ادبیات.

فصل دوم کتاب «روزهای مبارزه» نام دارد و روزهای هجرت حجت الاسلام خامنه ای به قم و شرکت در مجالس درس علمای قم را به تصویر کشیده است. در این میان آشنایی با آیت الله خمینی و همراهی با شاگردان او دوران جدیدی در زندگی اش رقم زد؛ دورانی سخت و پرچالش، شش بار زندان و بارها بازجویی تنها بخشی از چالش های این دوره بود. او در این دوران روحانی ای مبارز، روشنفکر اهل قلم و ترجمه و محبوب بسیاری از جوانان مبارزه بود و هم روحانی باسواد و متخصص در حوزه تفسیر قرآن و نهج البلاغه.

«اوج انقلاب» سومین فصل کتاب است که با آخرین بازداشتش آغاز می شود و این بار به جای زندان به سیستان و بلوچستان تبعید می شود. در حالی که او و بسیاری از رهبران مبارزه در تبعید یا زندان بودند و فضای ناامیدی بسیاری را دربرگرفته بود، پس از اتفاقات سال 56 مردم به میدان مبارزه آمدند و ناظران داخلی و خارجی را شگفت زده کردند. آقای خامنه ای نیز از تبعیدگاه به مشهد بازگشت شهری که کاملا متفاوت از روزهایی بود که او از این شهر رفته بود. تشکیل شورای انقلاب حضور او را در تهران پررنگ تر و در پایتخت ماندگار کرد. این فصل با روزهای پرشوری که به پیروزی انقلاب ختم شد پایان می یابد.

عنوان فصل چهارم کتاب «روزهای سخت» است که با روزهای پس از پیروزی انقلاب آغاز می شود. آقای خامنه ای با حوزه فرهنگ مأنوس تر بود تا سیاست اما مردان سیاسی انقلابی حضور بیشتر او را در جمع خودشان می خواستند. حضورش در تشکیلات سیاسی انقلاب با اضافه شدنش به جمع اعضای شورای انقلاب پررنگ تر شد و پس از پیروزی نیز حوادث و نیازهای انقلاب هر روز مسئولیتی جدید به دوشش گذاشت. حضور در شورای عالی دفاع، نمایندگی مجلس، سرپرستی سپاه و امام جمعه ی تهران تنها بخشی از مسئولیت هایش بود که با انفجار ششم تیرماه 1360 و مجروحیتش همه معلق شدند.

فصل پنجم با عنوان «دولت ناهماهنگ» به دوران ریاست جمهوری حجت الاسلام خامنه ای می پردازد؛ روزهایی که پس از انفجاری مهیب بخش زیادی از مسئولین انقلاب شهید شده بودند. آقای خامنه ای سومین رئیس جمهور روحانی شد. سال اول دوران جدید در سایه ی همدلی مسئولان با پیروزی های بزرگی همراه بود اما به تدریج دسته بندی ها و اختلافات جدیدی شکل گرفت. حجت الاسلام خامنه ای علی رغم میل باطنی اش بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و پس از پیروزی به ناچار به معرفی نخست وزیر پیشینی به مجلس موافقت کرد اما این دوران تا پایان با چالش های زیادی همراه بود.

«جانشین امام» نام فصل ششم کتاب است. این فصل، آغاز دورانی بسیار سخت تر از روزهای گذشته است. ناظران خارجی مدت ها در انتظار پایان زندگی امام خمینی بودند تا شاهد درگیری های خونین پس از آن باشند. کمترین چالشی در ایران ایجاد نشد. آیت الله خامنه ای که از شاگردان و یاران نزدیک امام بود در مجلس خبرگان به رهبری برگزیده شد. اصلاحات قانون اساس که از زمان امام آغاز شده بود تکمیل شد و پس از رأی مردم تغییراتش تصویب شد. از آن پس کشور به صورت ریاست جمهوری اداره می شود و هاشمی رفسنجانی دوست و همراه قدیمی اش اولین رئیس جمهور دوران رهبری او بود. روزهای ریاست جمهوری او «دوران سازندگی» نام گرفت و در کنار بازسازی خرابی های جنگ، کشور با چالش های فراوانی در حوزه ی اقتصاد و فرهنگ روبه رو شد.

فصل «سال های پرحادثه» با ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی آغاز می شود؛ رئیس جمهوری که با شعار توسعه ی سیاسی به پیروزی رسید و دولتی که به «دولت اصلاحات» مشهور شد. اصلاح طلبان با پیروزی در انتخابات مجلس ششم روزگاری جدید و پرچالش را رقم زدند و بحران های پیاپی کشور را فراگرفت. روایت این روزهای پرالتهاب را در این فصل می بینید و می خوانید. از دیگر مسائل مهم این فصل، گشایشی پرونده ی هسته ای و فرورفتن جهان در جنگ است. رهبری در این دوران با تقاضاهایی بسیار متضاد روبه رو بود. مخالفان اصلاح طلبی از رهبری تقاضای برخورد تند با اصلاح طلبان را داشتند و دولتی ها انتظار حمایت از دولت را. مدیریت رهبر در این سال های پرچالش در حوزه ی داخل و حوزه ی بین المللی حاوی نکات خواندنی بسیاری است که در این فصل آن ها را می بینید و می خوانید.

فصل هشتم «بازگشت» نام گرفته است. این فصل با پیروزی محمود احمدی نژاد کاندیدای کمتر شناخته شده نهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود. موافقان و مخالفان او این دوره را دوره ی بازگشت می دانستند؛ موافقان، بازگشت به اصول انقلاب و روحیات انقلابی و مخالفان، بازگشت به معنای عقبگرد. دولتی که با حمایت رهبری حجم شدید انتقادات را پشت سرگذاشت و ماندگاری اش را مدیون مدیریت رهبر انقلاب بود. اتفاق شیرین این دوران شرکت 40 میلیونی مردم در انتخابات ریاست جمهوری دهم بود اما تلخی وقایع پس از انتخابات دهم از شیرینی و تأثیرگذاری این اتفاق مهم کاست. ایران با مدیریت آیت الله خامنه ای با تبحری مثال زدنی بحرانی را که می توانست کشور را تا لبه ی پرتگاه پیش ببرد پشت سر گذاشت. اندکی بعد که تعدادی از کشورهای عربی یک پس از دیگری از هم فروپاشیدند، عمق استحکام جمهوری اسلامی مشخص شد.

«تدبیر و امید» فصل نهم کتاب، فصل کوتاهی است که با پیروزی حس روحانی آغاز می شود. حسن روحانی در تبلیغات انتخابی از تغییر نحوه ی تعامل با دنیا گفته بود و سیاست خارجی از مهم ترین محورهای تبلیغاتی او بود. پیروزی او با شعار «دولت تدبیر و امید» روزهای جدیدی را رقم زد؛ روزهایی که با امیدواری های بسیاری آغاز شد و هم اکنون نیز در خوف و رجا ادامه دارد. فصل پایانی کتاب با آغاز بهار 1393 و نام گذاری این سال به سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» پایان می یابد. در بیست و نهمین روز این بهار سه ربع قرن از تولد آیت الله خامنه ای گذشت و کمتر از دو ماه پس از آن، 14 خرداد 1393 ربع قرن است که آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

انتشارات سایان «روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت الله سید علی خامنه ای» را با شمارگان 100 هزار نسخه، قطع وزیری، 992 صفحه و به بهای یک میلیون و 400 هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.

برای تهیه این کتاب می توانید به فروشگاه اینترنتی پاتوق کتاب فردا مراجعه نمایید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط