loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سرمایه اجتماعی در نهج البلاغه (رویکردی مدیریتی)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده حامد فاضلی کبریا

مستندساز مصطفی دلشاد تهرانی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 292

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37103 10003022
146,000 131,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

تعاملات و روابط بین افراد به عنوان مجموعه رفتارهای انسانی، در طول تاریخ همواره موضوع مهمی بوده است که افکار بسیاری از متفکرین و جامعه­شناسان را به خود معطوف نموده است. لذا برخی اندیشمندان سعی در طراحی مدلی نظامند برای شکل دهی و تدوین این روابط داشته اند. بی شک مقوله روابط انسانی در جوامع بر نحوه تعاملات آن اثرگذار بوده و ذهن بسیاری از متخصصین متوجه این امر گردیده است. در سالهای اخیر بسیاری از اندیشه وران بر این اعتقادند که با شناسایی، گسترش و بکارگیری مؤلفه های سرمایه های اجتماعی در جوامع، می توان بسیاری از چالشهای درون سازمانی را با تدبیر و بدون آسیب پشت سر نهاد و خلأهای رشد و توسعه سازمانی نیز با این روش پر نمود.

در مجموعه نامه ها، حکمت­ها و خطب نهج­البلاغه معارف، مفاهیم و اشارات مستقیم و غیرمستقیم بسیاری موجود می باشد که از آنها می توان مفاهیم مرتبط با تولید، انباشت و افزایش سرمایه اجتماعی را استنباط نمود. این مفاهیم تحت عنوان بخشی از مؤلفه ها و شاخص های سرمایه اجتماعی محسوب می شوند. از مهمترین عوامل ارجحیت مؤلفه های سرمایه اجتماعی در نهج البلاغه تفاوت در بنیان­های درونی، سازوکارها و روشهای ارتقاء و افزایش سرمایه اجتماعی می باشد. در نگاه متعارف اندیشمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی در غرب عمدتاً نگاه ابزارگرایانه به مفاهیم و عوامل کیفی می باشد و بالتبع توسعه انسان محور، خالی از ارزش های معنوی و قدسی و همچنین خارج از ارزش های نظام توحیدی و الهی می باشد. لذا همین منظر سبب می­شود نظریه­ ها ریشه در درون افراد ندارد و درصدد خطای این نظریه ها بالا باشد. دوام، پایداری و اثرگذاری آنها نیز در جوامع انسانی که دارای فطرتی الهی هستند، قابل تأمل است. از این رو، تمسک به فرمایشات امیرالمومنین علیه السلام و الهام گرفتن از کتاب شریف نهج­البلاغه که مفاهیم صادره از یک انسان کامل است، می­تواند راهگشای حل تعارضات، بهبود و ارتقاء جامعه، سازمان ها و نهادها در پیمودن مسیر رشد و کمال الهی باشد که همین امر موجب تقویت و گسترش سرمایه اجتماعی در عرصه مدیریت بشری نیز خواهد بود.

کتاب حاضر به طور مشخص درصدد ارائه مدلی از مؤلفه­ها و شاخص های سرمایه اجتماعی مبتنی برآموزه­های امیرالمومنین علی علیه السلام است که در عبارات نهج البلاغه بدان اشاره شده است. در این مدل سعی شده است با استفاده از روش تحقیق داده بنیاد و با توجه به مفاهیم نهج­البلاغه، مؤلفه ها و شاخص های سرمایه اجتماعی شناسایی، استخراج و تدوین مدل گردد.
همچنین کتاب حاضر به دنبال یافتن جواب­هایی برای سئوالات اصلی زیر می باشد: مفاهیم، تعاریف، مؤلفه ها و مدل های رایج سرمایه اجتماعی چیست؟ اهمیت و ضرورت سرمایه اجتماعی در آموزه­های نهج البلاغه چیست؟ الگوی پیشنهادی تحقیق در نهج­البلاغه جهت استخراج مؤلفه های سرمایه اجتماعی چیست؟ مؤلفه­ها و مدل پیشنهادی سرمایه اجتماعی در آموزه­های نهج البلاغه چیست؟

کتاب از پنج فصل به شرح زیر منتشر شده است.

فصل اول با عنوان «کلیات پژوهش»؛ بصورت خلاصه به بررسی مفهوم سرمایه اجتماعی و دغدغه اصلی پژوهش پرداخته است.

در فصل دوم با عنوان «مفاهیم، تعاریف، مؤلفه ها و مدل های رایج سرمایه اجتماعی»؛ ابتدا به شناخت مفهوم سرمایه و انواع آن ­پرداخته شده است و در ادامه گزارشی جامع در خصوص سرمایه اجتماعی، تاریخچه، کارکردهای مختلف آن و نگاه اندیشمندان به مقوله سرمایه اجتماعی، مدل­­ها و مؤلفه­های آن ارائه شده است. همچنین در این بین به تفاوت نگاه اندیشمندان به مقوله سرمایه اجتماعی نیز اشاره شده است.

فصل سوم با عنوان «اهمیت و جایگاه سرمایه اجتماعی در آموزه های نهج البلاغه»؛ ضمن ارائه نقدهای وارده بر سرمایه اجتماعی رایج از منظر دینی، جایگاه این مفهوم از منظر اسلام و نهج البلاغه تبیین می گردد و به مواردی از مؤلفه های این مفهوم در دین اسلام و آموزه های نهج البلاغه اشاره می شود.

فصل چهارم با عنوان «الگوی پیشنهادی تحقیق و بررسی در نهج البلاغه جهت استخراج مؤلفه های سرمایه اجتماعی »؛ به بررسی روش تحقیق داده بنیاد و شرح و بسط این روش پرداخته شده است.

فصل پنجم با عنوان «مؤلفه ها و مدل پیشنهادی سرمایه اجتماعی در آموزه های نهج البلاغه»؛ ضمن بررسی و مطالعه کلیه نامه ها، حکمتها و خطب نهج البلاغه با استفاده از روش تحقیق داده بنیاد، به استخراج مؤلفه های سرمایه اجتماعی در آموزه های نهج البلاغه و طراحی مدل های مفهومی آن پرداخته شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما