loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

استراتژی نرم؛ مبانی اقدام عاری از خشونت

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده رابرت هلوی

مترجم حامد عبدوس

ویراستار روح الله فیض الهی

مستندساز اصغر افتخاری

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 216

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37511 10003022
108,000 97,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اقدام عاری از خشونت، رفتاری است که طبق برنامه ای استراتژیک و بر مبنای تحلیل موقعیت، نقاط قوت و ضعف گروه های درگیر، ماهیت، ظرفیت ها و مقتضیات تکنولوژیکی و به ویژه اصول استراتژیک شرایط، برای مقابله با حریف اتخاذ می گردد. این کتاب به خوبی خواننده را با اصول و روش های براندازی نرم آشنا می کند و اساساً نویسنده آن را با هدف آموزش شیوه های مبارزه بدون خشونت برای مقابله با رژیم های مخالف ایالات متحده آمریکا به رشته تحریر درآورده است. مطالعه این کتاب چارچوبی به دست می دهد که تفکر منظم درباره مبانی استراتژی نرم را میسر می سازد.

این کتاب حاوی اطلاعاتی درباره نظریه، برنامه ریزی استراتژیک و اقداماتی در خصوص اقدام استراتژیک عاری از خشونت است که اثربخش بودن آن ها به اثبات رسیده است... استراتژی نرم از جهتی می تواند به عنوان جایگزینی برای منازعه نظامی نیز مطرح شود چون به طور منطقی احتمال می رود که خسارت جانی و مالی کمتری به بار آورد. اما حتی اگر چنین نیز نباشد، تجربه نشان داده که اقدام عاری از خشونت وسیله مؤثری برای رویارویی با [استبداد و استعمار] است. یک پیروزی نظامی با منهدم کردن توانایی حریف و تمایل به ادامه نبرد به دست می آید. از این نظر استراتژی نرم تفاوتی با مبارزه مسلحانه ندارد جز اینکه سلاح های بسیار متفاوتی در آن به کار گرفته می شود.

هدف اصلی این کتاب آن است که مقدمه ای در خصوص مبانی استراتژی نرم در اختیار مخاطب قرار دهد و گفتگوی کوتاهی راجع به کاربردهای آن ارائه دهد.
این کتاب یک کار قطعی و بی چون و چرا نیست، بلکه تنها رویکردی به تفکر درباره استفاده از استراتژی نرم است.
این کتاب شباهت ها میان نبرد مسلحانه و غیرمسلحانه را نشان می دهد، اما تأکید بر چیزی است که شاید نامحسوس ترین شباهت باشد که آن اهمیت اتخاذ رویکردی سیستماتیک جهت تصمیم سازی و برنامه ریزی است. یک استراتژی صحیح، دستورالعمل ها و اولویت هایی را جهت رسیدن به اهداف فراهم می آورد و اجازه انعطاف لازم را برای سازگار نمودن طرح ها و برنامه ها با فرصت ها و چالش های جدید را می دهد.این خطای بزرگی است که همچنان از برنامه ای پیروی کنیم که عوامل شرایطی که پدید آورنده طرح بودند، تغییر کرده باشند و البته وقوع چنین تغییراتی طبیعی است. با این وجود، با داشتن یک استراتژی صحیح، برنامه ای هوشمندانه و رهبری قدرتمند، یک اقدام عاری از خشونت می تواند به سرعت آن تعدیل ها را انجام دهد و میدان عمل را انتخاب نماید و حریف را مجبور سازد تا با شرایط او بجنگد و آن استراتژی و رهبری می تواند تفاوتی تعیین کننده در نتایج هر اقدام عاری از خشونت ایجاد نماید.

کتاب حاضر در 14 فصل به شرح زیر منتشر شده است.

فصل1 با عنوان «نظریه قدرت سیاسی»؛ پیرامون تئوری و منابع قدرت بحث می نماید.

فصل2 با عنوان «ارکان حمایت»؛ در مورد ارکان حمایت از جمله پلیس، ارتش، بوروکراسی، رسانه ها، جامعه تجاری، جوانان، کارگران، سازمان های مذهبی، و سازمان های غیر دولتی (سمن ها) بحث می نماید.

فصل3 با عنوان «اطاعت»؛ پیرامون مباحثی همچون عادت، ترس از مجازات، نفع شخصی، تعهد اخلاقی، عوامل فوق بشری، هم ذات پنداری روان شناختی، حوزه بی تفاوتی، و فقدان اعتماد به نفس بحث می نماید.

فصل4 با عنوان «سازوکارها و روش ها»؛ در دو بخش ابتدا موارد مربوط به سازوکار از جمله تغییر عقیده، موافقت، اجبار، و فروپاشی؛ و سپس موارد مربوط به روش ها از جمله اعتراض و اقناع، عدم همکاری و مداخله بحث کرده است.

فصل5 با عنوان «حل مسأله»؛ شش بند مربوط به حل مسأله از جمله بیان مسأله، فرضیات، واقعیات موجود در مسأله، بحث درباره واقعیات، نتیجه گیری، و پیشنهادات بحث می نماید.

فصل6 با عنوان «برآورد استراتژیک»؛ در مورد دلایل و ملاحظات مربوط به شرح مأموریت و برآورد وضعیت بحث و بررسی کرده است.

فصل7 با عنوان «ملاحظات برنامه ریزی در عمل»؛ پیرامون ارزش سازماندهی اطلاعات ، اصول کلان برنامه ریزی، اقدامات کنترلی، ارکان حمایت، امکانات در برابر اهداف و ایجاد معضل برای حریف بحث می نماید.

فصل8 با عنوان «عملیات روانی»؛ پیرامون اجزای تشکیل دهنده تبلیغات، طبقه بندی تبلیغات، و شگردهای ارتباطات بحث می نماید.

فصل9 با عنوان «نگرش هایی به تفکر استراتژیک»؛ در مورد دیدگاه های ماکیاولی، کلاوزوتیس، گاندی و سر باسیل لیدل هارت بحث می نماید.

فصل10 با عنوان «ترس»، پیرامون فیزیولوژی ترس و غلبه بر آثار ترس بحث کرده است.

فصل11 با عنوان «مدیریت و رهبری»، در مورد خصوصیات و سبک های رهبری بحث کرده است.

فصل12 با عنوان «آلاینده ها»؛ پیرامون مباحثی همچون خشونت به عنوان یک آلاینده، بروز تفرقه به عنوان آلاینده، تصوّر منحصر بفرد بودن، حضور اتباع خارجی، حضور پررنگ نیروهای نظامی، ساختار سازمانی نامناسب و عوامل تحریک بحث نموده است.

فصل13 با عنوان «نفوذ بر مخاطبان خارجی»؛ پیرامون حکومتها، سازمانهای غیر دولتی (سمن ها)، و رسانه ها بحث می نماید.

و فصل14 با عنوان «مشاوره و آموزش»؛ پیرامون افزایش منابع انسانی برای آموزش مؤثر، استانداردسازی اطلاعات اصلی، تنوع بخشیدن به منابع اطلاعات و مهارت ها، و چه عاملی مربیان و مشاوران کارآمد می سازد؟ بحث می نماید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما