loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آموزش عالی، فرهنگ عامه و قدرت نرم: مطالعه موردی ژاپن و ایالات متحده

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37512 10003022
209,500 188,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر دو بعد مهم معرفتی و علمی قدرت نرم یعنی ابعاد قدرت نرم در سطح نخبگان و ابعاد قدرت نرم در سطح عامه مردم را مورد مطالعه قرار داده است.

این کتاب مشتمل بر مقدمه ای از ناشر به همراه پیشگفتار، مقدمه و دو بخش مشتمل بر نه فصل می باشد.

در مقدمه با عنوان «دانشگاه و جنگ نرم علمی»، نگارنده رقابت قدرت های برتر در گستره قدرت نرم را با تأکید بر نقش برجسته دانگاهیان مورد تحلیل قرار داده است. بدین معنی که بازیگران با استفاده از سیاست های علمی (تولید نظریه، شکستن مرزهای دانش، ایجاد مکاتب و پارادایم های علمی و ...) به چالش با رقبای خود پرداخته و از این طریق برتری خود را اثبات می نمایند. معنای این سخن آن است که تعارض ها از میدان های رزم به مجامع علمی تغییر موقعیت داده و جهاد علمی است که در نهایت مشخص می سازد کدام بازیگر می تواند در سلسله مراتب قدرت های جهانی، نقش برتر را ایفا نماید. در پیشگفتار و مقدمه کتاب به ترتیب در مورد «درک قدرت نرم» و «اهمیت قدرت نرم» بحث شده است.

بخش اول با عنوان «آموزش عالی»، به استدلال نای در مورد اینکه سیستم های آموزشی و برنامه های مبادلات آموزشی می توانند منابع قوی از قدرت نرم باشد، می پردازد. این بخش شامل فصول اول تا چهارم کتاب حاضر می باشد.

فصل اول با عنوان «آموزش عالی به مثابه طرحی از قدرت نرم آمریکا»، به بحث و بررسی آن سهمی که آموزش عالی در حمایت از نقش صعودی آمریکا در آموزش بین المللی و در تعریف جایگاه آمریکا در سلسله مراتب کشورها بازی کرده، تمرکز می کند. در واقع از آنجایی که آموزش بین المللی و مبادله آموزشی برای مدت طولانی در روابط بین المللی نقش بازی کرده است، شناخت این سابقه و درک توانایی خاص آموزش عالی آمریکا و رقابت هایی که با آن روبرو خواهد شد؛ در تعیین اینکه چگونه ایالات متحده می تواند دیپلماسی عمومی را در آینده بصورت شایسته ای اعمال نماید، مهم خواهد بود. این فصل در مورد این موارد بحث می نماید.

فصل دوم با عنوان «مواجهه با بحران؛ قدرت نرم و آموزش و پرورش ژاپن در بستر جهانی»، برای درک ماهیت قدرت نرم آموزش و پرورش ژاپن و کارویژه سیستم آموزش و پرورش مدرسه ای این کشور در توسعه قدرت نرم جامعه ژاپن، به تجزیه و تحلیل تغییرات تاریخی و واقعیات کنونی در آموزش و پرورش مدرسه ای ژاپن و رابطه آن با قدرت نرم جامعه ژاپن پرداخته شده است. سپس، اهداف آینده آموزش و پرورش ژاپن؛ با تأکید بر سهم بالقوه توسعه قدرت نرم ژاپن از دیدگاه جهانی مورد بحث قرار گرفته است.

فصل سوم با عنوان «پرورش قدرت نرم: تأثیر مبادلات دانشگاهی ژاپن ـ ایالات متحده»، ابتدا به بررسی پرورش قدرت نرم از طریق بین المللی سازی آموزش عالی ژاپن از چشم انداز کلان و خرد پرداخته است. یعنی تلاش ژاپن برای بین المللی کردن دانشگاه های این کشور. این بخش بر ارتباط میان ایالات متحده و ژاپن تمرکز کرده و به ارائه پیشینه اطلاعاتی مرتبط با برنامه های کنونی مبادله ایالات متحده ـ ژاپن که توسط دانشگاه های ژاپن اجرا می شود، می پردازد. دومین هدف این فصل، بررسی نتایج پروژه تحقیقاتی است که در طی آن به بررسی تأثیر مشارکت در برنامه های مبادله دانشگاهی ایالات متحده ـ ژاپن بر درک و برداشت دانشجویان دوره لیسانس از کشور میزبان می پردازد. پروژه مزبور در برابر مفهوم قدرت نرم نای و با توجه خاص بر اهمیت ایجاد روابط پایدار طراحی و اجرا شده است. در آخر این فصل نیز پیشنهاداتی برای سیاستگذاری های مرتبط با آموزش عالی ژاپن مطرح می گردد که از طریق برنامه های بین المللی دانشگاه ها، آنها را قادر می سازد تا قدرت نرم را پرورش داده و از این راه در قدرت نرم ژاپن به مثابه یک کشور سهم داشته باشند.

فصل چهارم با عنوان «مشکل وجهه ژاپن و راه حل قدرت نرم: برنامه جت (JET) به مثابه دیپلماسی فرهنگی»، به بررسی شناخته شده ترین تلاش ژاپن برای دستیابی به این هدف پرداخته شده است، یعنی مهمترین برنامه حکومتی برای بالابردن توان تعاملاتی جامعه ژاپن و تغییر وجهه ژاپن در خارج از کشور. هدف اصلی این فصل این است که از "برنامه آموزشی و مبادله ژاپن" (Japan Exchange and Teaching Program) موسوم به برنامه جِت(JET)، بعنوان پنجره ای برای روشن ساختن فرآیندی که در آن دولت، قدرت نرم را بکار می برد، استفاده نماییم. و بدین سان به مجموعه سئوالاتی که درباره جایگاه برداشت / درک طرفین و شرایط محیط در ارتقاء قدرت نرم ژاپن وجود دارد، پاسخ دهیم. آیا دولت ژاپن به عنوان یک موجودیت یکپارچه دیده می شود یا مجموعه ای از منافع رقابتی؟ آیا اصلاحات حکومتی می تواند نتایج غیرمنتظره ای را در خارج از چارچوب دولت تولید کند؟ هنگامی که ارتباط بین دیپلماسی عمومی و محصولی که در مورد آن تبلیغ شده، قطع شود چه اتفاقی می افتد؟ آیا مصرف کنندگان قدرت نرم، به دو گروه جذب شده به فرهنگ و جذب شده به سیاست های دولت تقسیم می شوند؟ سرانجام، آیا سرمایه گذاری های بلندمدت در قدرت نرم از طریق مبادله آموزشی می تواند سود داشته باشد؟ و اگر پاسخ مثبت است چه نوع سودی و برای چه کسانی؟

بخش دوم با عنوان «فرهنگ عامه»، به قدرت نرم از منظر مصرف کنندگان تمرکز می کند و سعی دارد تا به این نکته پی ببرد که چرا دیگران به فرهنگ آمریکایی یا ژاپنی جذب می شوند؟ (یا جذب نمی شوند؟).

این بخش فصول پنجم تا نهم کتاب حاضر را تشکیل می دهد.

فصل پنجم با عنوان «جذابیت های موج طرفداری از ژاپن برای جوانان آمریکایی»، به بررسی پذیرش تولیدات فرهنگ عامه ژاپنی (بازی های رایانه ای، پکمن (Pokémon)، کتاب های مصور، کارت های بازی، هلو کیتی (Hello Kitty) و از این قبیل موارد) توسط کودکان و والدین آمریکایی می پردازد.

فصل ششم با عنوان «خاطرات مشترک: فرهنگ عامه ژاپنی ها در چین»، به دنبال پاسخ به سئوالاتی در این حیطه می باشد که: فرهنگ عامه ژاپن چه نقشی در چین بازی می کند؟ آیا این برای ژاپن به عنوان منبع قدرت نرم به حساب می آید؟ این فصل در واقع به این نکته می پردازد که علی رغم اینکه داستان ها و نمایشنامه های ژاپنی موجب نرم شدن لبه های نگرش چینی ها به ژاپن به عنوان یک نیروی نظامی تجاوزگر شده است (با فراهم آوردن تصاویری از یک ژاپن مودب تر و مهربان تر)، اما این اشتباه است که کشور ـ ملت را در مرکز یک تحلیل قدرت نرم قرار دهیم. حکومت ژاپن در پخش و انتشار فرهنگ عامه ژاپن به چین مشارکتی نداشته است و دریافت کنندگان چینی معمولا این کالاهای بدون اجازه ناشر/ غیرقانونی را بواسطه کیفیت و علاقه خاص خود مورد قضاوت قرار می دهند و نه بواسطه کشور صاحب اصلی کالا.

فصول پایانی این بخش از دریچه لنز قدرت نرم به تجزیه و تحلیل به ترتیب: تجارت، بیسبال، فیلم های سینمایی و پخش برنامه های رادیو تلویزیونی می پردازد.

فصل هفتم با عنوان «صنایع خلاقانه ژاپن؛ فرهنگ به مثابه منبع قدرت نرم در بخش صنعتی»، نویسنده از طریق مقایسه بین قدرت نرم کشورها و قدرت نرم شرکت ها [تجاری]، عبارت قدرت نرم نای را به تجارت جهانی توسعه داده است. همچنین استدلال می کند که شرکت ها با قدرت نرم می توانند تنها بواسطه خوش نامی، و بدون کاهش قیمت ها محصولات خود را بفروشند. بعنوان یک اقتصاددادن، وی همچنین سعی می کند که کمیت مفهوم مک گری از جذابیت ناخالص ملی را تعیین کند، و نشان می دهد که صادرات مرتبط با فرهنگ ژاپن در طول دهه گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

فصل هشتم با عنوان «بیسبال در روابط ایالات متحده ـ ژاپن؛ وسیله و ابزار قدرت نرم در دورنمای تاریخی»، نگارنده به تجزیه و تحلیلی از تاریخچه بیسبال اهمیت محاسبه دقیق قدرت نرم را که در طول زمان توسعه یافته، نشان می دهد. ارتباط ژاپن و ایالات متحده در زمین مسابقه بیسبال نه تنها بازتابی از توسعه [روابط دو کشور] در سطحی عظیم است، بلکه کشمکش های اقتصادی و سیاسی را که در روابط دوطرفه بوجود می آید را میانجی گری می کند.

در فصل نهم با عنوان «فرهنگ عامه آمریکایی به مثابه قدرت نرم؛ فیلم های سینمایی و پخش برنامه های رادیو و تلویزیونی»، نویسنده مقاله نتیجه گیری می کند که اینکه صنعت فیلم های سینمایی آمریکایی و برنامه های رادیو تلویزیونی این کشور واکنش های متناقضی را در مناطق مختلف جهان برانگیخته به شرایط و بسترهای خاص [آن مناطق] مربوط است. وی نیز همراه با بسیاری از مشارکت کنندگان در نگارش این بخش، استدلال می کند که هرچند فرهنگ عامه ممکن است باعث ابتذال مباحث جدی قدرت نرم شود، اما توان سمبلیک آن جایگاه قدرتمندی را در شکل دهی سیاست خارجی به ارمغان می آورد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما