loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی کتاب «افغانستان در گذر زمان»: رنج و افتخارات از عصر حجر تا زمامداری غزنویان

کتاب «افغانستان در گذر زمان» اثر «استاد سید محمد علی جاوید» نویسنده و مشاور رئیس جمهور افغانستان در امور دینی رونمایی شد.

دوشنبه 14 دی 1394

جلد نخست کتاب افغانستان در گذر زمان، نوشته سید محمدعلی جاوید، نویسنده، پژوهشگر و مشاور رئیس جمهور افغانستان در امور دینی، با حضور نویسندگان، چهره های سیاسی و فرهنگی در کابل رونمایی، نقد و بررسی شد.
به گفته مولف آن، این کتاب تاریخ افغانستان را از عصر حجر تا دوران زمامداری «سلطان محمود غزنوی» در خود گنجانده است.
«نصیر احمد واحدی» نویسنده و ادیب افغانستانی با ابراز خشنودی از داشته های کتاب افغانستان در گذر زمان گفت: این کتاب یکی دیگر از افتخارات افغانستانی ها خواهد بود.
وی با بیان اینکه اکنون تاریخ معاصر افغانستان پر از درد و رنج است، گفت: جوانان باید در همه عرصه ها کار کنند و نگذارند تا سیاست های کشور ها باعث تغییر داشته های ما شود.
واحدی افزود: مولف این کتاب، منابعی را که در این کتاب درج کرده، به درستی در بخش فهرست ها بیان نکرده است.
این نویسنده افغانستانی مولف را مسئول بازبینی و بررسی تا انتهای کتاب عنوان کرد و گفت: نویسنده کتاب مسئول است تا انتهای کتابش را زیر نظر داشته باشد، اما در کتاب افغانستان در گذر زمان این اصل به نظر می رسد نادیده گرفته شده است.
به گفته وی در این کتاب نشانه گذاری ها در نظر گرفته نشده است ضمن اینکه نبود ویراستاری و ناهمخوانی افعال نیز در آن فراوان دیده می شود.
وی همچنین با استقبال از انتشار این کتاب ابراز کرد: در اثر افغانستان در گذر زمان، ایران کنونی را بخشی از افغانستان فعلی عنوان کرده است همچنین زبان فارسی و دری را یکسان دانسته که موجب استقبال بیشتر از این کتاب خواهد شد.
«نصیر احمد واحدی» ضمن حمایت از این کتاب و نویسنده آن، کتاب افغانستان در گذر زمان را افتخار برای افغانستان دانست و گفت: امیدوار هستیم که این اثر جایگزین خوبی برای کتاب های تاریخی باشد.
در همین حال «محی الدین مهدی» نویسنده و پژوهشگر افغانستانی، کتاب «افغانستان در گذر زمان» را طرح بزرگی خواند که تاریخ کشور از عصر حجر تا دوره کنونی را در 10 جلد که فعلا یک جلد آن به چاپ رسیده، بررسی کرده است.
مهدی نیز با خشنودی از چاپ این کتاب، آنرا جایگزین کتاب های دست نوشته «احمدعلی کهزاد»، «میرغلام محمد غبار»، «فیض محمدکاتب» و «محمد صدیق فرهنگ» خواند.
وی با انتقاد از سایر کتاب های تاریخی افزود: در سایر کتاب ها حوادث تاریخی افغانستان را در جغرافیای محدودی که افغانستان نام گرفته ، نگاشته شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: در این کتاب ها بنا بر تمایلات و گرایش های حاکمیت، بعضی حوادث و سلسله های را که با افغانستان ارتباط ندارد پیوند داده است.
محی الدین نیز گفت: نویسنده این کتاب منابع خود را نقد نکرده و فهرستی از آن تهیه نکرده ضمن اینکه در بخش عصر حجر بیشتر به آثار «کهزاد» اکتفا شده است.
مهدی به این باور است که نویسنده به کتاب های قرون اسلامی و آثار های چاپ شده دسترسی نداشته است.
«سیدمحمدعلی جاوید» نویسنده کتاب افغانستان در گذر زمان با بیان اینکه کتاب های تاریخی گذشته تحت تاٌثیر درباریان و یا گرایش های ملی قرار گرفته است گفت: «افغانستان در گذر زمان» تمام حوادث و رویداد های عصر حجر افغانستان تاکنون را در 10 جلد بیان می کند.
به گفته جاوید تا کنون 5 جلد این کتاب تکمیل و آماده چاپ می باشد و در آینده نزدیک نیز 5 جلد دیگر آن نیز تکمیل خواهد شد.
وی افزود: «افغانستان در گذر زمان» نخستین اثری است که حوادث تاریخی از عصر حجر تا دوره فعلی را در خود جا داده است.
این نویسنده افغانستانی با تأکید بر اینکه در این کتاب تلاش شده تا از مصادره تاریخی جلوگیری شود تصریح کرد: 80 صفحه از این کتاب روی واژه ایران تمرکز کرده و موقعیت تاریخی ایران را مورد بررسی قرار داده است.
وی با بیان اینکه نشر افغانستان در گذر زمان باعث ناراحتی بعضی از اشخاص شده ابراز کرد: موقعیت تاریخی کوه البرز، سیستان و زابلستان از جمله واژه هایی است که در مورد آنها انتقاد شده است.
سیدمحمدعلی جاوید همچنین گفت: مکان های زیادی از افغانستان به جا های دیگر و کشور های دیگر مصادره شده که از آن جمله سیستان و زابلستان که از نیمروز تا کابل را شامل می شود در جای دیگری مصادره شده است.
به باور وی نام کشور ایران که در ابتدا پارس بوده و بیشتر جاهای ایران مربوط به افغانستان بوده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط